בלינק הבא תוכלו להעלות את סרטון הפצצת הכור כפי שצולם מאחד המטוסים התוקפים כולל קולות הטייס!!!
מדהים קצת כבד אבל שווה http://www.iafe.net/kur_Attack.mpg
קצת לפני "פתרון" (הקו השחור המופיע בצד השמאלי העליון - שחרור הפצצות. פיקל נלחץ קודם לכן) ניתן לראות את מס' 7 נחלץ שמאלה.
הגניחות שאילן משמיע ללא הרף לא היו ולא נבראו. הוא גנח פעם אחת במשיכה או בהיחלצות (7 ג'י) אבל העורך של הסרט רצה לשוות לו יותר דרמה והכניס את הגניחה כמה וכמה פעמים.
אגב, קיימים רק 7 סרטים (בסרט שבאתר ישנם רק שניים וגם הם, רק של רגע התקיפה). ל "צייר" לא עבד ה VTR.
הקטע השני אני מאמין שייך ל VTR של יפתח ספקטור שהגיע קרוב מדי למטרה והחטיא אותה.
ואגב, הסרטים שצולמו הם בסך הכל עד חצי שעה לפני התקיפה ועוד רבע שעה של הדרך שהטייסים בחרו לצלם.
(ניתן לראות את הג'י בכל רגע נתון בפינה השמאלית עליונה של התצוגה, המספר שנע בסרט בין 0.7 ל 8.0). ב 8 ג'י פועלים הרבה מאוד כוחות על הגוף (טייס ששוקל 70 ק"ג מרגיש ב 8 ג'י כאילו הוא שקל 560 ק"ג), לכן הוא מתנשף.
_____________________________________
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning. -Rick Cook
שנים שאני מחפש ברשת את הקטע של ההפצצה עם אילן רמון, (שודר פעם בתוכנית לזיכרו) משום מה זכרתי שהוא הגיע ל-9 ג'י.
לפי תוכנית בדיסקברי ההתנשפויות עוזרות להתמודד עם הג'י הגבוה ,הם הראו שאם שואפים אוויר ומוציאים אותו בכח, ממש לסנן אותו בכח מבעד לשפתיים קמוצות (ומכאן רעש הנשיפות) זה משפר את זרימת הדם למוח וע"י כך עוזר להתמודד עם כוחות הג'י.
יפתח ספקטור בכלל לא היה אמור להשתתף בתקיפה אבל כשהוא שמע עליה הוא רץ לרפול וביקש ממנו שיכניס אותו למיבצע ,מיסתבר שידעו למה לא רצו אותו שם,הוא היחידי שלא פגע במטרה.
בתגובה להודעה מספר 16 שנכתבה על ידי scott שמתחילה ב "שנים שאני מחפש ברשת את הקטע..."
לא רק רץ לרפול. בתחילה ביקש ממפקד ח"א וכשזה לא אישר הלך ועקף אותו.
טס חולה עם חום גבוה, נכנס ל"בלקאווט" דקה לפני ההפצצה (בגלל זה פיספס) וכמעט דפק את כל המבצע ועוד בסוף הלך וחתם על עצומת סירוב וגרר איתו עוד מספר טייסים.
זו דוגמא לתת אלוף ועוד טייס?
פעם הערצתי את דמותו אבל....
[QUOTE=Flying-Wing]לא רק רץ לרפול. בתחילה ביקש ממפקד ח"א וכשזה לא אישר הלך ועקף אותו.
רפול ז"ל התעקש שהיה זה הוא שאמר לספקטור, שהיה מעורב בכל פרטי התכנון והאימון, שבהיותו מפקדם של הלוחמים עליו להיות עימם גם בגיחה. רק בעקבות זה פנה ספקטור לגורמים המאשרים.
טס חולה עם חום גבוה, נכנס ל"בלקאווט" דקה לפני ההפצצה (בגלל זה פיספס) וכמעט דפק את כל המבצע
רק חלק קטן מהתיאור שלך נכון אבל אני מצטער שאני לא מוכן להכנס לפרטים כדי להפריך אותו.
היה בתכנון המבצע מקדם בטחון גדול מאד כך שגם אם רביעייה הייתה מחטיאה, עדיין הכור היה מושמד.
ועוד בסוף הלך וחתם על עצומת סירוב וגרר איתו עוד מספר טייסים.
וזה שייך לענין תקיפת הכור....?
זו דוגמא לתת אלוף ועוד טייס?
כשהיה מדריך בראשוני, חניכים היו רבים לטוס איתו משום שהיה משוחרר מהאגו של סגנים צעירים שהיו צריכים להוכיח לחניכים שלהם כמה הם מצויינים ומפני ששיטת ההדרכה שלו, הסבלנות הרבה ושתי הידיים המצוינות פיסלו לחייל הרבה טייסים טובים מאד. השיטה בה עזר להקמת טייסת הנץ השלישית גרמה לכניסה מהירה למבצעיות וללא זעזועים שהיו טיפוסיים להקמת טייסות קודמות.
פעם הערצתי את דמותו אבל....
כדי שלא יהיה מקום לאי-הבנות. חלוץ צדק כשהוציא אותו ממערך הטיסה של ח"א.
בתגובה להודעה מספר 16 שנכתבה על ידי scott שמתחילה ב "שנים שאני מחפש ברשת את הקטע..."
ציטוט:
במקור נכתב על ידי scott
יפתח ספקטור בכלל לא היה אמור להשתתף בתקיפה אבל כשהוא שמע עליה הוא רץ לרפול וביקש ממנו שיכניס אותו למיבצע ,מיסתבר שידעו למה לא רצו אותו שם,הוא היחידי שלא פגע במטרה.
מי אלו "שידעו למה הם לא רצו אותו"? אתה בכלל יודע על מה אתה מדבר?
אני חושב שהוא הציל את כבודם של תתי האלופים בצה"ל. אם אסור להם לטוס משימות מבצעיות אז למה לבזבז עליהם כסף לשמירת כשרות טיסה?
הוא יכל היה לשבת במשרד במזגן ונלחם לצאת למשימה מסוכנת ואתה מטיל רפש כאילו אתה סיכנת את חייך עשרות פעמים למען המדינה. אתה בטח פגעת בכול המטרות תמיד נכון? זה אופיני למי שלא עושה...
אתה יכול לא להסכים עם אקט הסרבנות ומה שהתלווה אליו אך זה פשוט לא קשור לעניין.
בו ואסביר לך מדוע הוא כן היה צריך לשבת במשרד.
במלחמת "של"ג" בשיא הקרבות קיבלתי זימון לקורס מסוים (במילואים) בבית הספר הטכני של ח"א.
הגענו לקורס כ-35 חברה מטייסות שונות.
אני מיד הקמתי שערוריה ומרד וטענתי שבשעה כזו אנו רוצים להיות או בטייסות שלנו או שישלחו אותנו להלחם בשטח (ירוקים) מפקד ביה"ס עצר את הקורס ליום ולמחרת הגיע אלינו קצין בכיר מח"א והנה הסברו ששכנע את כולנו.
"חברה אתם עילית בתחום שלכם, בטייסות יש לנו כרגע מספיק אנשים ועם כל הכבוד לירוקים יש לנו מלא מהם."
טייס עבורי הוא סופר מאן ובאותו היחס בדיוק מהם יש לנו "המון" אבל תתי אלופים מפקדי בסיסים מעט מאד. ותחשבו על זה!
הסגנון שצוטטתי מוריד בעיני את ערך הפורום.
הטלת רפש באנשים שאתה מוגן אחרי כינוי ומקלדת לא מוסיף כבוד לאף אחד.
יתכן ואתה צודק והוא לא היה צריך לצאת לגיחה הזאת.
האם זוריק היה צריך לצאת לתעלה אחרי לילות של חוסר שינה?
האם בן שוהם היה צריך לעלות על טנק המח"ט ולצאת לציר הנפט במקום לרדת לעליקה לארגן את שרידי החטיבה.
צה"ל הוא יותר מצבא שכיר ולרעיון של "אחריי" קיים ערך רב. למפקדים הזכות והחובה לבחור את הקרבות בהם ישתתפו. ניתן לערוך רשימת עלות תועלת של חשיפת מפקד בדרגה כזאת לסיכון, נפילה בשבי, אובדן קצין יקר ערך, אובדן מוראלי מול התרומה המוראלית, היכולת של המפקד להשאר עם יד על הדופק לגבי המשימות והאנשים וכדומה.
ועוד פעם, כנודניק, תראה עד כמה הדברים שונים מהציטוט שהבאתי בהודעה הקודמת.
בתגובה להודעה מספר 21 שנכתבה על ידי Tal53 שמתחילה ב "הויכוח האם תת אלוף צריך לצאת לגיחה כזאת או לשמור בכלל על כשרות הוא לגיטימי"
בעניין זוריק ז"ל שהיה חבר של אבי (הם היו ביחד בקורס טייס מס' 10)
לידיעתך לאחר המקרה שלו ראש הממשלה הוציא צו שלמפקדי בסיסים אסור לצאת לגיחות מבצעיות!
רן פקר במלחמת יום הכיפורים סירב לצו יצא ולכן לא קיבל את הפיקוד על ח"א.
אתה לא מבין שמדובר באנשים בעלי ידע וניסיון עצום והם טובים בשעות כאלה כמנהלים.
אם הם לא ינהלו מי כן רב"ט במיל?
מי אלו "שידעו למה הם לא רצו אותו"? אתה בכלל יודע על מה אתה מדבר?
אני חושב שהוא הציל את כבודם של תתי האלופים בצה"ל. אם אסור להם לטוס משימות מבצעיות אז למה לבזבז עליהם כסף לשמירת כשרות טיסה?
הוא יכל היה לשבת במשרד במזגן ונלחם לצאת למשימה מסוכנת ואתה מטיל רפש כאילו אתה סיכנת את חייך עשרות פעמים למען המדינה. אתה בטח פגעת בכול המטרות תמיד נכון? זה אופיני למי שלא עושה...
אתה יכול לא להסכים עם אקט הסרבנות ומה שהתלווה אליו אך זה פשוט לא קשור לעניין.
אתה צודק ,קבל ביטול לגבי המישפט האחרון שלי ,פשוט בכל פעם שאני נזכר במכתב הסרבנות הפיוז קופץ .(למרות שעדיין איבדתי את כל הערכתי אליו)
ושאלתי, מדוע לא בזים אשר היו בחיל האויר מ 1976 והיו בעליי הטווח המתאים?
לא לכולם אפשר היה להתקין "טווח מתאים". מסיבות שונות הייתה צריכה להיכנס לאזור המטרה הכמות הזאת של מטוסים. זה לא סוד שהמטוסים התגלו מיד עם חציית מפרץ עקבה. לו היה משתבש התכנון באופן רציני, היית מוחק חצי מסד"כ טייסת הבזים.
אחת הסיבות המכריעות להחלטה על ניצים כתוקפים ובזים כמלווים הייתה פוליטית ובהשפעה שלה על מקבלי ההחלטות בוושינגטון. קיים גם יום אחרי התקיפה ועימו המשך תוכניות בניית הכוח. החלפת התפקידים הייתה עלולה לגרום לנזקים גדולים.
הן הכור הופצץ בפצצות ברזל פשוטות שגם הבזים יכול לשאת.[/QUOTE]
ובאותה תקופה רמת המקלענות של טייסת הבז ב CCRP היתה טובה יותר משל טייסות הנץ במוד CCIP.
בתגובה להודעה מספר 25 שנכתבה על ידי knight1 שמתחילה ב "רעיון טוב איך למחוק חצי טייסת"
לשאלה ושאלתי, מדוע לא בזים אשר היו בחיל האויר מ 1976 והיו בעליי הטווח המתאים? ענית תשובה מוטעת לחלוטין.
והנה התשובה שתישמע לך מגוחכת אולי אבל היא האמיתית ומקורה (ז"א מי שאמר לי) אינו מוטל בספק.
"להעלות את מורל טייסי הנץ שהרגישו נחותים ביחס לטייסי הבז!"
זו היתה הסיבה מצד ח"א.
לשאלה ושאלתי, מדוע לא בזים אשר היו בחיל האויר מ 1976 והיו בעליי הטווח המתאים? ענית תשובה מוטעת לחלוטין. והנה התשובה שתישמע לך מגוחכת אולי אבל היא האמיתית ומקורה (ז"א מי שאמר לי) אינו מוטל בספק.
"להעלות את מורל טייסי הנץ שהרגישו נחותים ביחס לטייסי הבז!" זו היתה הסיבה מצד ח"א.
מבצע "אופרה" (והיה לו גם שם קודם) תוכנן משך זמן רב מאד. בתכנון היו צמתי החלטה רבים מאד ואחד מהם שחזר ונשנה היה המטוס המבצע. מדינה לא משחקת בגורלה והמבצע היה מתקיים גם לו לא היה נץ בח"א.
היו תכנונים ובוצעו מודלים שונים של ניווט והפצצה עם מטוסים אחרים שהיו בחיל. לכל מיתאר כזה היו נקודות יתרון ונקודות חולשה; טכניות, טקטיות ופוליטיות. מאות בני אדם היו שותפים לתכנון ואחת ההצלחות הגדולות ביותר שלו היא העובדה שהוא לא דלף בשום שלב וכל ההטעיות וההסחות שתוכננו - בוצעו בהצלחה.
המקור שנתן לך את ההסבר יכול להיות:
א. אחד מחוץ למעגל מקבלי ההחלטות ולכן התשובה שנתן נשמעת מגוחכת;
ב. אחד ממקבלי ההחלטות ולכן התשובה שנתן לך "מרוחה" מספיק כדי שתרגיש שניתנה לך תשובה.
המקום היחיד בו טייסי הנץ הרגישו מצוין היה דווקא בעקב אכילס של מערך הבז: ק"א. הקרבות באותה תקופה עם הבזים היו החמים והפרועים ביותר ויתרונו של הבז הועמד לא פעם בספק. יש מספיק סרטי כוונת שמוכיחים זאת. מענ"ש הנץ טוב מזה של הבז של אותם ימים. הביצועים במהירויות הקטנות והבינוניות של הנץ היו טובים יותר וביחוד בקרב תותחים. הנץ היה נושא לקנאה לא מוסתרת בין "הנסיכים" (או "האבירים") שגרמה להפצת משפטים כמו: "נץ הוא הדרך המהירה ביותר להביא F-100 רזרבי לארץ (לטובת הבז כמובן)".
אתה בהחלט חופשי להאמין בסיבה שניתנה לך, ואפילו להפיץ אותה הלאה.
היה גם עניין פוליטי והוא מוסבר בהמון ספרים.
לא. הסיבה הפוליטית לבחירה בנץ במקום במטוס אחר לא הוסברה בשום מקום משום שהיא חסויה. היא לא היחידה אבל היא חשובה מאד.
"להעלות את מורל טייסי הנץ שהרגישו נחותים ביחס לטייסי הבז!"
טוב אז ככה מותר לי לפרסם את המקור ובאישורו .
מפקד ח"א לשעבר האלוף במיל' איתן בן-אליהו.
בשיחת טלפון עימו בנושא אמר לי בפירוש שזו היתה אחת הסיבות החשובות והעיקריות מהיבט ח"א.
ובהבט הפוליטי רכוש את הספר המדהים והנפלא "הפשיטה על הכור" מאת רודג'ר ו. קלייר.
הוא בשפה העברית.
אנא מכם קראו מה כתוב בעוגן דרגת מומחה.
מלבד זאת בנוגע אלי אישית "אני מפרסם רק מה שמאושר לי ורצינות מחקרי, מקורותי וכו' אינן מוטלות בספק ועובדות אלו ידועות היטב לכל המכירים אותי, אם בפורום זה או מחוצה לו.
מה זה לדוגמה "פילפל מו"צ (?)" ו"פילפל סגור" שנשמעים בסרטון הראשון ?
כמו כן - מה בדיוק אומר קול בסוף סרטון השיני (שומעים אותו גם בראשון) "אחד נכנס......???."
לדעתו של מס' 2 המוביל היה מעלה אחת ימינה מהנתיב, אבל כמו שהוא אומר: "אני לא מתערב בניווט של XX".
במשיכה למטרה התברר שהערכתו של 2 הייתה נכונה ולפיכך הוא "חתך" את היעף ושיחרר ראשון. המוביל תיקן למטרה ג"כ בחידוד ומכאן המשפט: "אובר-טרן קל" Over turn
בתגובה להודעה מספר 33 שנכתבה על ידי ohadbx שמתחילה ב "פלפל- לדעתי כפתור חימוש, ראשי..."
מונח עתיק יומין בח"א שהומצא אחרי שהובן שלהגיד בקשר "תפתח מבער אחורי" גם מסגיר את הענין וגם יגמר בסוף הקרב. ההדמייה היתה למה קורה לאדם או חיה שבוזקים לה מעט פלפל על האחוריים (מיקומו של המבער האחורי)...
נץ הוא באמת המחשה מצוינת לפתיחת מבער אחורי משיוט. בגלל שהוא קל ומאיץ מהר, פתיחת מבער (מלא), בשלושה שלבים, היא באמת שלוש בעיטות טובות בתחת שלאחריהן המטוס מתחיל להיות מאד עצבני ומחושמל.
פיה....מדהים, ברגע שהוא דפק מבער ועשה וואחד פניה, ורואים את ה G קופץ ורואים איך הוא נאנח מהכאב, אפשר להגיד שלהיות טיס זה לא הכל נעים ונוח חחח, בטח הכאב הוא אדיר...
מהתשובות השונות שקיבלתי נוצר הרושם שקיימת יותר מתשובה נכונה אחת לגבי בחירת הניצים ולא הבזים לאחר הגעת הנצים לארץ ובחירת הקורנסים והעייטים לפני כן. יש לי גם הרגשה שמעבר לפוליטיקה לא הכול גלוי עדיין.
בכול מקרה מספר תמונות סטליס שאשמח לקבל הסבר עליהן:
מהמטוס הראשון בסרטון: ליד הספרות 55 ניתן לראות את המטוס הקודם מושך למעלה ושמאלה.
בתגובה להודעה מספר 40 שנכתבה על ידי Tal53 שמתחילה ב "מה קורה כאן שכולם קצת עצבניים??"
1 - מספר הג'י הנוכחי (1.2)
2 - סקלת מהירות הטיסה. יכולה להראות מהירות אוויר "אמיתית" (True) ומכויילת (Calibirated).
ARM 3. מפסק החימוש של המטוס במצב פעיל.
4 - מספר המאך הנוכחי (0.83).
5 - מספר הג'י המקסימלי אליו הגיע המטוס בטיסה זו.
6 - "ציפור", Velocity Vector. מראה את כיוון טיסת המטוס (ישנו מפסק הבורר האם להתחשב ברוח צד או לא).
7 - ה"פיפר". כאשר המטרה נמצאת בתוך העיגול ניתן לשחרר את הפצצה.
8 - מראה לטייס את הכיוון לנ"צ הבא. כרגע הנ"צ מחוץ לשדה הראייה של התע"ל ולכן מסומן X על הסמן (כאשר הנ"צ בתוך שדה הראייה הסימון בצורת יהלום).
9 - סקלת גובה הטיסה.
CCIP - Continuously Computed Impact Point, מוד שיחרור הפצצות. במוד הזה מחשב המטוס מחשב באופן עקבי את מיקום פגיעת הפצצה בקרקע. הוא לוקח בחשבון את מהירות המטוס וכיוון טיסתו, ומציג את נקודת הפגיעה על התע"ל (תצוגה עילית). בשביל לפגוע במטרה, הטייס כמובן צריך לשחרר את הפצצה כאשר ה"פיפר" נמצאת בדיוק על המטרה.
הצלב שמעל ל"ציפור" זוהי כוונת התותח, והפסים האנכיים שמעלייה הם חלקה התחתון של סקלת כיוון הטיסה.
_____________________________________
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning. -Rick Cook
נערך לאחרונה ע"י DeepSpace בתאריך 02-09-2005 בשעה 21:56.
CCRP= Continouesly Calculated Release Point. כלומר אם במוד CCIP לטייס מוצגת נקודת הפגיעה המשוערת של הפצצות, והוא צריך רק לחכות שהיא תעבור מעל המטרה ולשחרר, ב CCRP המצב הפוך: הטייס בוחר את הנקודה שבה הוא רוצה לפגוע, והמטוס אומר לו מתי הזמן המתאים לשחרור.
להבנתי גם באף-16 הראשונים היו קיימים 2 המודים (במאוחרים יותר אני בטוח) אבל היה בטוח יותר להשתמש ב CCIP בגלל הזמן הקצר שהיה לרכוש את המטרה, עקב תמרון ההתהפכות (pop-up attack).
[ראיתי צורך להסביר משום שהמוד הוזכר בהודעה קודמת בדיון, למרות שאת הקשר למקלענות אני לא מבין]