17-10-2019, 11:01
|
|
|
חבר מתאריך: 28.10.18
הודעות: 638
|
|
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי duduster שמתחילה ב "תוכניות רכש עתידיות של ח"א לקראת תום העידן הצרפתי"
תמונה רחבה בהקשר רכש מטוסי קרב בתקופה הנ"ל - מאמר חובה.
https://www.sky-high.co.il/134771/%...%94%D7%95%D7%A7
ציטוט:
בראשית 1966 הסתיימו שני מהלכים חשובים במודרניזציה של כוח התקיפה הבינוני: עסקת ה"סקייהוקים" ועיסקת "מיראז'-5", אך עדיין לא נראה באופק מענה לצורך במטוס תקיפה כבד מודרני. ישראל התחייבה בפני ארה"ב כי במשך 5 שנים לא תבקש מטוסים נוספים ולכן המשיך חה"א לשקול רכש מטוסים צרפתיים. המטוס שנשקל היה ה- F1, של חברת "דאסו",תוך שח"א בודק את האפשרות להתקין בו מנוע אמריקאי, J-79 של חברת "ג'נרל אלקטריק", המנוע המתקדם שהותקן ב- F-104 וב"פאנטום". באפריל 1967 ביקר סגן שר הביטחון, ד"ר צבי דינשטיין, בארה"ב וביקש לרכוש את המנועים. האמריקאים היו מוכנים למכור מנועים אבל רק בכמות מוגבלת - לפי מספר המטוסים המיושנים שיצאו מסד"כ ח"א. במילים אחרות, הם היו מוכנים לסייע לשיפור הסד"כ האוירי אך לא להגדיל את כמותו. 60 מעניין לקרוא את תגובתו הנזעמת של משה קשתי, מנכ"ל משרד הביטחון (דאז), שטען כי אי אפשר להסכים להגבלת מספר המנועים, ושכנראה לא הפנים, באותה עת, את המשמעות המדינית של מעבר לרכש אמריקאי. האמברגו שהטילה צרפת, ביוני 1967, הוריד את הרעיון מסדר היום, אך הוא יושם לגבי מטוס אחר, שכונה "סער", סמב"ד שמנועו הצרפתי הוחלף במנוע החזק והאמין של ה"סקייהוק" (השתלת המנוע האמריקאי נעשתה בשנים 1968 ו-1969 ו-26 מטוסים הוסבו עד שנת 1973). לפני הגעת המטוסים נאלצה ישראל לעבור תחנה נוספת בדרך היסורים ל"סקייהוק" – הצורך לבטל את השעיית הספקת הנשק למזרח הקרוב וצפון אפריקה שעליה החליט הממשל עם פרוץ מלחמת ששת הימים.
|
|