07-08-2017, 14:03
|
|
|
חבר מתאריך: 28.10.08
הודעות: 1,184
|
|
מטוס ראפיד של חיל האוויר התרסק ב- 1950, ידעתם?
כתבה באתר News1 מחלקה ראשונה בשם "אסון המטוס 'הסודי' באזור חוף זיקים", מיום 6.8.17 (כתב אלי אלון) מדגימה חלק מהחוליים הפוקדים את העתונות/התקשורת הישראלית ולא מעכשיו:
העובדות: מדובר בהתרסקות של מטוס דראגון ראפיד של חיל האוויר ב- 18 בדצמבר 1950, במי רצועת עזה ועליו 8 חיילים - טייס, קצין סיור מוטס ו- 6 חיילי נח"ל, בוגרי קורס מ"כים. כל האנשים שהיו במטוס ניספו והמצרים, שהגיעו ראשונים למקום, החזירו לצה"ל 6 גופות. גופה נוספת אותרה על ידי ישראל כמה שבועות לאחר ההתרסקות וגופה אחת לא נמצאה עד היום.
כפי שאפשר להבין מזהות הנוכחים בטיסה לא מדובר בטיסת ביון.
הכתב מעלה את השאלות/טענות הנוקבות הבאות:
1. איך לא שמעתי על התאונה הזו עד עכשיו/ אני בטוח ש- 99% מהישראלים לא שמעו עליו/ הסיפור נעלם לגמרי וצלל לתהום השכחה - טענה זו מבטאת נטיה קבועה החוזרת על עצמה אצל כותבים לקחת את עצמם כקנה מידה ולקבוע שאם הם לא שמעו על משהו - מדובר בתעלומה/טיוח; הטענה גם מבטאת נטיה לחשוב שהמציאות התקשורתית כפי שהיא כיום היתה קיימת גם ב- 1950 ואיך זה יכול להיות שמה שמקובל היום לא קרה אז; באופן ספציפי לאירוע הזה היה פרסום (כפי שכותב אלון בכתבה) בתקשורת הישראלית על האסון, מה שלא קרה בהרבה התרסקויות אחרות של מטוסים.
2. הפרסום של דבר האסון היה 3 יממות לאחר ההתרסקות - בכתבה מופיע במפורש שלאחר שהקשר נותק עם המטוס לא ידעו בצה"ל מה קרה לו והיו סיורים רגליים ואויריים לאורך נתיב הטיסה כדי לאתר אותו. אלון מצטט ידיעה לפיה האיחור בפרסום בתקשורת נבע מהרצון של צה"ל להודיע למשפחות. נשמע הגיוני? אלון לא בטוח וזורק את הטיעון המנצח "יתכן שהיו סיבות אחרות לעיכוב בפרסום הידיעה". אילו סיבות? אלון לא מספק אותן וגם לא מעלה השערות.
3. הסיבה להתרסקות לא ידועה - בהודעת צה"ל שפורסמה לאחר ההתרסקות נאמר (לפי הציטוט אצל אלון) שהאלחוטאי הספיק להודיע לבסיס על תקלה טכנית לפני ההתרסקות. במקביל המצרים טענו שפתחו באש על המטוס. אלון מצטט את אביגדור שחן המתואר כ-"היסטוריון העוסק בהתפתחות חיל האוויר ובחקר תולדות החיל" האומר ש- "הגורם להתרסקות המטוס נותר בגדר תעלומה עד עצם היום הזה. האם נורתה עליו אש פתע על-ידי המצרים כאשר היה בקרבת הגבול או שהנמיך טוס ומסיבה כלשהי התרסק." אינני מזלזל בדר' שחן, שכתב מספר ספרים על תולדות חיל האוויר, אבל אם אז פורסם שהמטוס הודיע על תקלה (מעניין מי האלחוטאי שדיווח? לא היה איש צוות אויר בתפקיד הזה על המטוס בעת ההתרסקות), מה הסיבה ששחן לא מקבל את ההסבר הזה? כאן אלון עוצר ולא מפרט.
בקיצור יפה עשה אלי אלון שמצא בהיסטוריה המוקדמת של חיל האוויר את הסיפור ונתן לו במה מודרנית. הוא גם מצא בעתונות של התקופה פרטים נוספים וגם הביא פרטים רבים מאתר "יזכור" (אני מניח) על כל הנופלים, כולל הפרט הפיקנטי שאחד הנופלים היה בנו של גיורא שננסקי (שנאן), שהיה סגנו של יצחק שדה בפלמ"ח [בשנים 1944-1945, משך שנה ו- 8 חודשים, מספר אתר הפלמ"ח]. אלון גם העתיק מאתר המחלקה לאיתור נעדרים חללים בצה"ל את הפניה לציבור בעניין החייל שעדיין נעדר ומפרגן לאית"ן: "במחלקה לאיתור נעדרים וחללים בצה"ל – אית"ן לא מרימים ידיים ומנסים לאתר את מקום המצאות גופתו של יעקב אבזץ כדי להביאו לקבר ישראל".
לדעתי טוב היה עוצר אלון בהבאת העובדות ועוצר לפני שנתן למטוס את הכינוי "הסודי" ומפזר בכתבה רמזים כאילו יש פה משהו שהוא מעבר להתרסקות עקב תקלה.
הערה קטנונית - הכתבה כאמור עוסקת במטוס דראגון ראפיד אבל מופיע בה תמונה של נורסמן וכתוב "אילוסטרציה מטוס חיל האוויר מדגם נורסמן" - למה?
הכתבה המלאה כאן: http://www.news1.co.il/Archive/0024-D-121978-00.html
_____________________________________
כאן יִרְוֶה לוֹ מִשֶּׁפַע וָאֹשֶׁר בֶּן-עֲרָב, בֶּן-נַצֶּרֶת וּבְנִי (ז. ז'בוטינסקי, 1930)
|