|
08-06-2018, 21:33
|
|
|
חבר מתאריך: 18.05.07
הודעות: 1,200
|
|
נאלץ להצטרף. לצערנו כל חייל בצבא ללא רקע מדעי רלוונטי, לעיתים עף על עצמו בחושבו
שהמקצוענות שלה בלבדה, סיפקה בידיו את כל הנחוץ על מנת להבין מדע, ולאן הוא הולך.
אינני שולל כל טעוני אנשי מקצוע (שהם הלוחמים) בהקשר הטכנולוכי, אבל עם כל הכבוד,
הידע והרקע שלהם לעומת מהנדס, חוקר, מדען, או מנהל פרויקטים בכיר בתחום הנסוב עם
רקע רלוונטי, הוא אפילו לא 1%. עם כל הכבוד.
בהקשר של אותו טנקאי שכתב מכתב למנהל הפורום, שאינו מבין מה הם אלו מנועים חשמליים
ממוזערים שנכנסו כיום לכל חלקת כלי הנדסי (כולל מעופף) או רכב, וההשלכה בלהטמיעם גם
בכלי שריון קרבי, אין לי אלא לומר (לו), שיגש ללמוד אוניברסיטה במגמת הנדסת מכונות, ויחדל
מלחלק ציונים לאנשי מדע ולמהנדסים שלמדו שנים רבות אקדמיה ועסקו עוד כמה עשורים
בפיתוח בתחום.
טנק העתיד בהחלט עשוי לנטוש את שיטת ההנעה המסורתית, ולעבור לשיטת הנעה מודרנית
בתצורות חדישות כגון הנעה הברידית, הנעת diesel-electric, הנעה שכולה חשמלית טהורה, ועוד...
התקדמנו מאז מנוע הבערה המסורתי משודך ממסרת העברת כח ישירה של פעם.
הציוד דהיום מודני, יעיל יותר, זול יותר, איכותי יותר, אמין יותר, חסכוני יותר, דורש פחות תחזוקה
(לעיתים אפס תחזוקה), ומקנה ביצועים טובים יותר.
רק כדי לסוור את האוזן, כלי די דומה למערכת ההנעה של טנק בבסיסו הוא קטר רכבת בהבדל אחד,
בממסרה. קטרי רכבת עובדים מזה מאה שנה (אלו ממונעי הדיזל) על שיטת diesel-electric.
המערכת הזו אמינה יותר ממערכת ממסרה מכאנית והיא מאד מעניינת להנעה בטנקים כמו גם
מקנה יתרונות בכח. זו דוגמא אחת לשינוי לא מורכב מדי שניתן לשקול, ועוד שימוש במערכת שהיא
בת 100 שנה.
על בסיסה ניתן להתקדם עוד במערכת השינויים, כמו הוספת מצבר והכנסת המערכת למוד הברידי.
הנעה במנועים חשמליים ישירות במיסבי הבוגים היא גם רעיון מעולה שמאפשר יתירות רבה
ברובד ההנעה, ופיזור עומסים טוב יותר (גם חסכון משקל וגם הקטנת הסכוי לפריסת זחל) ומעל
הכל ביצועים טובים בסדר גודל. מנועים חשמליים קטנים מספקים כח חזק פי כמה וכמה לעומת מנוע
מונע דלק מאובן באותו גודל ומשקל. פי כמה יותר.
בהנתן שבחומש הקרוב יוולד המצבר הבא שיחליף את מצברי הליתיום, ויש ברחבי העולם
מעל עשרה פרויקטים מתחרים על מי הראשון שיחצה את המשוכה, נקבל סדר גודל של פי 5
הספק חשמלי בחמישית גודל ומשקל ממצבר ליתיום (ובחמישית המחיר).
אז יתכן שיהיה ניתן לנטוש לחלוטין את ההנעה מבוססת דלקים מאובנים. למעשה אני משוכנע שזה
מה שיקרה גם בעולם התחבורה האזרחי, ואף יאפשר לחלק מכלי הטיס ממש, פתרון יעיל יותר
אנרגטית וכספית מהנעה על דלק מאובן.
מעבר להנעה שכל כולה חשמלית, תאפשר ביידי הטנק בתוצר לוואי חיובי להפטר מאחד מיצרני
החתימה התרמית הכי גדולים שלו (מנוע דלק מאובן), ולשפר משמעותית את החתימה
הויזואלית-תרמית שלו הנצפית בידי היריב. אלמנט שהוא בעל ערך מבוקש מאד בעולם הטנקאות
והשריון.
תוצר לוואי חיובי נוסף הוא ביטול האלמנט שהכי מרעיש בטנק, המנוע. כך מרוויחים חתימה אקוסטית
מרשימה, אלמנט שיאפשר לטנק להיות חרישי (בשילוב החלפת הזחל מפלדה לזחל מחומרים שקטים
כמו תערובות מבוססות גומי למינהן).
היה אב טיפוס אמריקאי (מדגים טכנולוגיות) בהקשר של הנעה חשמלית (הברידית) וזחל גומי,
שהמחישה עד כמה ניתן להקטין את שתי החתימות המדוברות לרמה אפסית. הכלי היה כה שקט עד
שנסע לא רחוק מאחורי טור אנשים, שפשוט לא שמעו אותו עוקב אחריהם.
מדהימות התוצאות שהם השיגו. אותו מדגים טכנולוגי מהווה את הבסיס של מערכות השריון
העתידיות של הצבא האמריקאי, ואשר יכנסו ככל הנראה בעוד עשור לשוק.
בחזרה לשריונר שדיבר גבוהה, לצערנו אין לו על בסיס מה שכתב, כל רקע הנדסי טכנולוגי
רלוונטי בתחום הנסוב, ואינו מודע לאן הטכנולוגיה הגיע לאחרונה, ומה עומד לפתחנו ממש
מעבר לסבוב. ממליצו לגגל ולהשלים ידע כי מרביתו חופשי ברשת (מצברים, והנעה חשמלית).
הדבר היחידי שאקח כרלוונטי מטיעוניו, הוא הנסיון להטמיע כור גרעיני בטנק.
זה כנראה אם בכלל יקרה, אז רק עוד עשרות רבות מאד של שנים ויצריך פריצת טכנולוגית דרמטית
ביכולת מזעור והקטנת כורים. בנתיים ובעתיד הנראה לעין, כור גרעיני לא יורד למוצרים שהם קטנים
מצוללת ענק או נושאת מטוסים, שמחירם 2 מיליארד דולר ומעלה פר כלי בודד, כאמצעי לאספקת
אנרגיה לתנועתו של הכלי ולהזנתו החשמלית השוטפת.
נערך לאחרונה ע"י nec_000 בתאריך 08-06-2018 בשעה 21:51.
|
|