לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #2  
ישן 18-04-2015, 22:56
צלמית המשתמש של marloweperelab89035
  marloweperelab89035 marloweperelab89035 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 06.02.07
הודעות: 2,332
כיצד הוטבעה ב-1942 הצוללת האיטלקית "שירה" ע"י הבריטים
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי strong1 שמתחילה ב "כיצד הוטבעה ב-1942 אימת מפרץ חיפה, הצוללת האיטלקית "שירה""



https://2015-uploaded.fresh.co.il/2...18/53639915.pdf

כיצד הוטבעה ב-1942 אימת מפרץ חיפה, הצוללת האיטלקית "שירה"\ מאת ניר חסון
הצוללת האיטלקית "שירה" היתה האויבת הגדולה של הספינות הבריטיות במלחה"ע השנייה. מחקר שופך אור על מערך ההגנה שהצליח לנטרל אותה
חובבי צלילה ודייגים מעטים יודעים כבר שנים כי במעמקי נמל חיפה שוכבים כבלי נחושת עבים, עטופים בשכבות רבות של גומי, יוטה, עופרת ופלדה. הארכיאולוג הימי אהוד גלילי השתמש בנחושת שבמרכז הכבלים ליציקת המשקולת שבבסיס היאכטה שבנה לעצמו; אחרים הכינו ממנה משקולות דיג או מכרו אותה. לפני כעשור, בעת צלילה, גילה גלילי כי הכבל מתפצל לשלושה. "התחילו לי סימני שאלה. למה שכבל טלפון יתפצל?", הוא מספר.
גלילי החל לבדוק את הנושא. הוא וחוקרים נוספים חשדו כי הכבלים הללו קשורים לצוללת האיטלקית הטבועה "שירה" (Scire), ששוכנת עשרה קילומטרים מחוף חיפה ו–33 מטרים מתחת למים. לבסוף התברר שהכבלים הם חלק ממערך הגנה סודי ביותר, שהקימו הבריטים בנמל חיפה כדי לאתר צוללות אויב.
מחקר המתפרסם בימים אלה בכתב העת "קתדרה", שיוצא לאור על ידי יד יצחק בן צבי, שופך אור על מערך ההגנה הזה ועל תפקידו בהטבעת שירה, צוללת העילית של חיל הים האיטלקי במלחמת העולם השנייה ואימת הספינות הבריטיות. מלבד גלילי השתתפו במחקר החוקר האיטלקי פאביו רוברטי, שכותב עבודת דוקטורט שתעסוק בקרב האחרון של שירה, ריצ'רד וולדינג, שחף גלילי וברוך רוזן.


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/polopoly_fs/1.2616168.1429217986!/image/509882123.jpg_gen/derivatives/size_936xAuto/509882123.jpg]


הצוללת במצולות מפרץ חיפה. צילום: אהוד גלילי


ההוכחה שהכבלים שימשו את הבריטים להגנת הנמל נמצאה בסיועו של מומחה אוסטרלי למערכות הגנה ימיות, שביקש מהחוקרים לקלף את השכבות העוטפות אותם. כפי שצפה, הם מצאו רצועת בד שעליה הכתובת "SIEMENS LONDON 1940". הכתובת היא תעלומה בפני עצמה, כי סימנס היא חברה גרמנית. לחברה היה מפעל בלונדון עוד לפני המלחמה, ולא ברור אם הוא הולאם במהלכה או שפשוט הוסיף לקיים קשרים עסקיים עם הממשלה הבריטית. כך או כך, בימי המלחמה ייצר המפעל ציוד ביטחוני עבור הצבא הבריטי.
הצוללת שירה מוכרת מאז שנות ה–60 כאתר צלילה ובהמשך הפכה לאתר הנצחה של חיל הים האיטלקי. בתחילת שנות ה–80 מצא גלילי פתח בגוף הצוללת, נכנס לראשונה לתוכה ומצא בה את שרידי העצמות של צוותה. "זה זעזע אותי, כי אנחנו הישראלים יודעים מה זה להחזיר חללים הביתה", הוא מספר. הוא ניסה לפנות לקונסול הצבאי האיטלקי בישראל, אך זה לא גילה עניין בנושא. רק ב–1985, לאחר שמציאת העצמות התפרסמה באיטליה ועוררה בה סערה, הגיעה לאזור אונייה של חיל הים האיטלקי וצוותה צלל ואסף את השרידים. מאז מתקיים במקום טקס הנצחה שנתי להרוגי הצוללת. עד לאחרונה לא היה ידוע כיצד הצליחו הבריטים להטביע אותה.
שירה הושקה ב–1938 וזכתה לתהילה בעקבות שלוש תקיפות נועזות שביצעה בנמל אלכסנדריה ב–1940 וב–1941. לוחמי הצוללת, הרכובים על "חזירים", מעין אופנועי ים תת־מימיים, הצליחו אז להצמיד מטעני נפץ לשש אוניות ומכליות בריטיות, בהן שתי אוניות מערכה גדולות, ולהטביען, ועל כך זכו לעיטורים משליט ארצם, בניטו מוסוליני. באקט אצילי, כמה מהלוחמים האיטלקים הסגירו את עצמם לפני פיצוץ האוניות ובכך אפשרו לקברניטים הבריטים לפנות את הימאים ולהצילם ממוות. הנזק שגרמו לוחמי שירה לצי הבריטי היה כה כבד, שהבריטים איבדו לתקופה קצרה את העליונות המוחלטת שלהם בים התיכון וכוחות הציר הצליחו להעביר ציוד ולוחמים לכוחות הגרמניים והאיטלקיים באפריקה.
באוגוסט 1942 תכננו האיטלקים לערוך מתקפה נוספת על נמל חיפה, שהיתה לו חשיבות גדולה במערך אספקת הדלק לצבא הבריטי. אבל בינתיים הצליחו הבריטים לפצח את קוד ההצפנה של מכונת האניגמה ששימשה את הצי האיטלקי, ויירוט התשדורות האיטלקיות והגרמניות הביא להעלאת רמת הכוננות באזור. ב–24 ביולי מתחילים הרמזים לזרום: תשדורת אחת דיברה על "חבילה" שצריכה להישלח ממפקדת הצי ברומא לרודוס, ואחרות הבהירו שהחבילה היא למעשה צוות לוחמים שאמור לעלות על הצוללת. בהמשך זיהו הבריטים גיחות מודיעין שערך חיל האוויר הגרמני מעל נמל חיפה, והבינו שהוא יהיה היעד לתקיפה.
בשלב הזה הוכנסה לפעולה מערכת ההגנה שהונחה בנמל מבעוד מועד — גרסה פרימיטיבית מאוד של רדאר, שבה השתמשו הבריטים כדי להגן על נמלים. פעולתה התבססה על פריסה של כבלים חשמליים תת־ימיים שהונחו בלולאות ארוכות במעמקי הנמלים ובהם עבר זרם חשמלי במתח נמוך. מעבר של חפץ מתכתי גדול מעל לכבל גרם לשינוי בזרם, וזה נקלט במכשיר מדידה בתחנות תצפית בחוף. מערכות כאלו נפרסו בנמלי בריטניה עצמה וברחבי האימפריה. מסמכים שאיתרו החוקרים גילו כי נמל חיפה נמצא בעדיפות נמוכה ביותר מבחינת הבריטים ולא מוגן לפני המלחמה, אך מערכת כבלים הוכנה עבורו ואוחסנה במלטה עד לפריסתה. החוקרים לא איתרו במסמכים הבריטיים עדויות לפריסת המערכת, אך הממצאים התת־ימיים ותחנות התצפית שנמצאו על החוף, כמו במקומות אחרים בעולם, לא הותירו מקום לספק שהמערכת אכן נפרסה לפני ששירה התקרבה לחיפה.
המחקר מתחקה, דקה אחר דקה, אחר שעותיה האחרונות של הצוללת, ב–10 באוגוסט 1942. בשעה 11:15 זיהה מטוס סיור בריטי את הצוללת באזור נהריה, אך היא אבדה לו. ב–15:09, לאחר שככל הנראה הצוללת אותרה באמצעות מערכת הכבלים, הורה פיקוד החוף לסוללת תותחים שהוצבה בסטלה מאריס להתכונן לירי. 21 דקות מאוחר יותר החלה הספינה "אייזילי", במקור ספינת דיג שהוסבה לציד צוללות, להשליך פצצות עומק, וחמש דקות לאחר מכן התקבל דיווח שהצוללת נפגעה. סוללת החוף ירתה לעברה שני פגזים, וב–15:54 היא נצפתה שוקעת. אנשי צוותה, כ–50 במספר, נספו כולם.

("הארץ", 16.04.2015)
_____________________________________
"לא חוזרים עד שמבצעים"(המוטו של גדוד 890 של הצנחנים, כפי שניסח אותו מפקדו אריק שרון)
"איפה האופניים שלך עכשיו? תאר לעצמך, שאתה יורד עכשיו למטה, למקום הרגיל, אבל האופניים לא שם. עצור את עצמך ברגע הזה, בשנייה שאתה מגלה שהאופניים לא שם, ותכפיל את הרגע הזה פי אלף. זאת המלחמה." (מתוך הספר "גוף שני", מאת עפר שלח, "זמורה ביתן", 1989, עמוד 92)
"סבלנות התמדה ולעיתים כדור בין העיניים" (סיסמת המארינס לללוחמה בטרור, אותה אימץ בשעתו מפקד גדוד 890 של הצנחנים, אמיר ברעם, כמוטו גדודי)
"המבחן שלנו כצבא הוא מבחן היכולת ולא מבחן הכוונה." (מתוך ההרצאה שנשא האלוף גדי איזנקוט "מאפייניו של עימות אפשרי בזירה הצפונית ובעורף" בסמינר לזכר חללי מלחמת לבנון השנייה שנערך באוניברסיטת חיפה ב־30 בנובמבר 2010)
"אני חושב שצנחנים מחזיקים מעצמם כמחויבים למשהו שכולם מחויבים אליו, אבל הם רוצים קצת יותר. זה לא שאנחנו פועלים מאחורי קווי האויב - אנחנו לכאורה כמו כולם. אז מה בעצם ההבדל? זה שצנחן עושה הכול וקצת יותר. זה מחייב אותך ביוזמה, בהובלה, בדוגמה אישית בקרב - וגם בקימה בפני שיבה באוטובוס." (הרמטכ"ל בני גנץ על השירות בצנחנים. מתוך הכתבה "מסיבת גנץ" מאת יוני שנפלד ונועה הורוויץ, "במחנה", 6 בינואר 2011)

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #3  
ישן 19-04-2015, 09:04
  משתמש זכר אל-בחאר אל-בחאר אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.10.08
הודעות: 1,184
מסתבר שבאמת היו מערכות גילוי כאלה
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי strong1 שמתחילה ב "כיצד הוטבעה ב-1942 אימת מפרץ חיפה, הצוללת האיטלקית "שירה""

כקצין נצ"ל לשעבר הטענה בכתבה שבעבר פותחה מערכת MAD סטטית וכי במפרץ חיפה הייתה מוטמנת אחת כזו הפתיעה אותי, לאור ההיכרות שלי עם מערכות גילוי צוללות. בעקבות הכתבה הלכתי לבדוק את הנושא ומסתבר שמערכות כאלה הותקנו גם באוסטרליה בזמן מלחמת העולם השנייה. מחקר מקיף שנערך בנושא ופורסם בכתב העת Journal of Australian Naval History Vol.3 No. 1 (מרץ 2006) מתאר את ההקמה של מערכת כזו, תחת מעטה כבד של סודיות, בחופי אוסטרליה. המאמר גם מציין שאת הכבלים ייצרו שתי חברות בריטיות, שאחת מהן היא Siemens Electric Lamps and Supplies Ltd הבריטית, כפי שמופיע בכתבה ב-"הארץ". אגב, מערכת הגילוי לא הצליחה למנוע חדירה של צוללות ננס יפניות לנמל סידני במאי 1942, אם כי נטען שרגישות המערכת היתה כזו שלא היתה מסוגלת לאתר חדירה של צוללת ננס באורך 24 מטר.
_____________________________________
כאן יִרְוֶה לוֹ מִשֶּׁפַע וָאֹשֶׁר בֶּן-עֲרָב, בֶּן-נַצֶּרֶת וּבְנִי (ז. ז'בוטינסקי, 1930)

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 16:12

הדף נוצר ב 0.05 שניות עם 11 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר