בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי Soloavia שמתחילה ב "פיספסת את ה-FLIR תחת צינור התידלוק"
אגב מקודם טעיתי, המערכת נקראת MAWS ולא MEWS.
סירפד- פה לא מוזכר הפייב לואו או ה APG-63. לפי מה שקראתי המכ"מ בפייב לואו משמש לעקיבת/הימנעות קרקע, בוודאי לא מכ"מ אוויר-אוויר לטווח ארוך בעל יכולת נעילת מטרות (גם ככה אין לו מה לשגר) והנחיית טילים.
יש לך מקור?עריכה: APQ-158
נערך לאחרונה ע"י ohadbx בתאריך 16-07-2005 בשעה 16:01.
בתגובה להודעה מספר 6 שנכתבה על ידי Soloavia שמתחילה ב "וכשכתבת אולטרא סגול התכוונת לאינפרא אדום?!?"
כמו שלחפצים יש חתימה בגלים אינפרא אדומים (וגם שלל תדרים אחרים), יש להם גם חתימה אולטרא סגולה. לדוגמא מכשיר המדמה חתימה כזו של כלים שונים (לפי האתר ישראל היא בין המפעילות של המערכת, בתחתית העמוד).
יש מספר מערכות התרעה UV שאני מכיר- AAR-65, AAR-54, וגם ההליסטר של רפאל כוללת רכיב כזה, אבל אני לא יודע איזו מותקנת על הפייב.
אם אני לא טועה חיישני א"א מתקדמים יותר למעשה קולטים גם א"א וגם אולטרא סגול.
אני לא מבין גדול בתחום, אבל להבנתי קל יותר להבחין (באופן אוטומטי ממוחשב) מחתימת א"ס של טיל מאשר א"א. אני חושב שחתימה א"ס נוצרת לדוגמא מחיכוך עם האוויר ולא תהיה גדולה אצל סתם גוש מתכת שמתחמם, ולכן קל יותר לגלות אותה בטילים ועצמים מהירים הטסים בקרבת המטוס. אבל שוב- ממש לא בטוח בתחום הזה.
נערך לאחרונה ע"י ohadbx בתאריך 16-07-2005 בשעה 17:03.
מערכות MWS העקריות בשוק היום מבוססות חישני UV (אולטרא ויולט) או IR (אינפרא אדום). בשני המקרים אין המערכת מחפשת את "חתימת הטיל" אלא את חתימת פלומת הגזים שהוא פולט. לא אכנס לתאור עמוק יותר כדי שלא לחצות גבולות הידע ה"חופשי".
אומר רק שמערכות ה- IR הינן בעלות יכולות גבוהות יותר לזיהוי איום במרחקים גבוהים יותר אולם מחירן הרבה יותר גבוה שכן כל חישן סביב המטוס/מסוק הינו למעשה FLIR קטן עם מקרר אינטגראלי וכו".
שילוב הטכנולוגיות אפשרי כמובן אבל מייקר מאד את המערכת ואין עושים זאת.
מנטייה של אנשים לשכוח שאינפרא אדום לדוגמא הוא קודם כל פוטון, בעל תדר ואורך גל בתחום מסויים, כחלק מהספקטרום האלקטרומגנטי, ורק אח"כ שם שמייצג קרינת חום. .
בעוד שלא"א אורך גל גדול יותר מפוטונים "רגילים" (שהעין האנושים קולטת), לאולטרא סגול אורך גל קצר יותר.
עצמים ותהליכים שונים פולטים קרינה א"ס, בדיוק כמו שאחרים פולטים א"א...
UV, כמו IR, לא נראה בעין האנושית. במנורת א"ס למשל, הציפוי הפנימי של המנורה הוא זה שהופך את הקרינה הא"ס לאור שניתן לראות.
לקרינה א"ס ולגילוי שלה יכולים להיות הרבה מאוד שימושים, למשל באסטרונומיה (קיימים טלסקופים לכל תחומי הספקטרום- מרדיו [אורך גל גדול] לטלסקופים הקולטים קרינת גאמא, כל זה במטרה לאסוף מידע מהחלל).
לענייננו- אש ובעירה פולטות קרינת UV בנוסף ל IR (למעשה קרינת UV היא זו ששורפת אותנו בחשיפה לשמש). בלינק למטה מפורט יותר בנוגע למה גורם קרינת UV ומה IR.
על השימושים השונים אפשר לקרוא כאן.
את הספקטרום אפשר לראות כאןוכאן .
אני לא בדיוק פיזיקאי, אז אני בטוח שיש כאן כאלה שיוכלו לספק הסבר מפורט יותר, אם יש צורך.
נערך לאחרונה ע"י ohadbx בתאריך 17-07-2005 בשעה 00:03.
ולכן אני שואל.
אני בטוח ב 90% שמספר 1 הוא MAWS (לפי מה שראיתי על מסוקים אחרים)- ואם אתה שולל שזה חיישן לייזר אז מה שנשאר זה חיישן א"א/א"ס.
גם לי לא נראה הגיוני לשים 2 RWR כל כך קרוב. אם הייתי צריך להמר הייתי אומר שמספר 4 יותר נראה לי כ RWR מבין השניים. מספר 2 - עוד חיישן טילים?
התמונה לקוחה מאתר חיל האוויר האמריקאי af.mil . יש שם תמונה נוספת חשוכה, ואת זו.
מספר 10 ו 11 מעניינים אותי במיוחד... לאחר שלמדתי שבמסוק אכן מותקן מכ"מ עקיבת קרקע בלבד (לפחות עד לתשובה מסירפד), אני לא בטוח אם הוא מותקן בצורת צלחת ב"מספר 5" או בצורה מלבנית במספר 6 ...
האם ניתן/יש צורך לקרר גם חיישני UV ע"מ להגביר את הרגישות?
מערכות מודיעין חוזי (IMINT), מערכות חישה גילוי והתרעה - חלל, אויר, ים ויבשה. התנהלות ביטחונית, תעשייתית וחוזית בינלאומית
חבר מתאריך: 08.03.05
הודעות: 2,997
קירור חישני UV...
בתגובה להודעה מספר 15 שנכתבה על ידי ohadbx שמתחילה ב "כמו שציינתי, אני לא בטוח בדברים שסימנתי"
לא - אין צורך בזה. וזאת גם אחת הסיבות לכך שחישני UV זולים בהרבה מחישני IR באפליקציות מהסוג הזה. אבל כפי שכתבתי, ה- IR מועדף, למרות שרוב הישומים בעולם (לא כולם !) הנם UV.
1 בלהב bim/ibis מערכת התראה לאובדן חנקן בקורת הלהב.
2 כונס אויר של המחמם
3 אנטנת גלייד'ס לופ של מערכת גישת מכשירית
4 על צינור התדלוק - נועל סוף טווח
5 פנס IR קברניט
6 מתאם סיבובים של כן נסע קדמי.
מזכיר דווקא את ה ALQ144 , ההימור שלי זה שבש IR אקטיבי.
_____________________________________
===========================
If the radiance of a thousand suns
were to burst at once into the sky
That would be like the splendor of the mighty One…
I am became death,the shatter of Worlds.
ALQ-144 חייב להיות מותקן קרוב ככל האפשר לפולטי המנוע ולחום הנפלט מהם....
אני חושב שאני מזהה נכון את - 11 כמגל"ז.
אבל אינני בטוח ב- 100% כי בעיון נוסף במבנה החישן אכן הוא מזכיר את ה- 144 למרות שלא נראה כאן "פסיפס" החלונות הקטנים סביב ה-144....
נערך לאחרונה ע"י מיקיטל בתאריך 17-07-2005 בשעה 20:32.
אני כמעט ולא מכיר ל"א אווירי - מה ההגיון לשים מגל"ז בזווית שכזו כאשר איום הלזירה הוא מהקרקע? למה לא לשים 2 חיישנים בגחון המסוק שיכסו את כולו?
האם זה נועד לזמן השהייה על הקרקע?
_____________________________________
===========================
If the radiance of a thousand suns
were to burst at once into the sky
That would be like the splendor of the mighty One…
I am became death,the shatter of Worlds.
מיקום מגל"זים במסוקים הוא תמיד ( נכון - לכל כלל יש יוצא מו הכלל...) בצידי המסוק ולא בתחתיתו. בד"כ אחד ממומם בחלקו הקדמי ואחר בחלקו האחורי (משני צידי המסוק !) - כך שיש ארבעה (לפעמים במסוקים גדולים יש 6...
זוית הראייה של החישנים הללו בהגבה הינה גדולה לפעמים +/- 55 מעלות - תלוי ביצרן ובפלטפורמה.
המסוק אינו טס תמיד ישר ומאוזן ובאופן כללי ובדרך כלל הירי נגדו יתבצע לא ממש מתחתיו אלא בזויות אלכסוניות. עיקוב Tracking אחרי מסוק העובר מעל הינו קשה כי המהירות היחסית גבוהה.
נערך לאחרונה ע"י מיקיטל בתאריך 17-07-2005 בשעה 20:46.
אכן מערכת "11" הינה מערכת שיבוש IR מסוג ה- ALQ144 (אולם היא חזקה יותר. היא נקראת AN/ALQ-157 M ומיוצרת ע"י חברת BAE בארה"ב. עדיין אינני מבין את המיקום שלה (מרוחק מהמנועים) אבל מישהו כנראה כתב על כך ספר.....
להלן תמונה שלה:
נערך לאחרונה ע"י מיקיטל בתאריך 19-07-2005 בשעה 04:12.
יצרה מסיבית בת כמעט 800 עמודים (!) ובה כל פיסת מידע שניתן להעלות על הדעת לגבי המסוק, יכולותיו, מערכות, האנשים שתפעלו אותו (פעמים רבות עד רמת איש צ"א הבודד!) והמשימות בהן נטל חלק לאורך השנים עד לסגירת המערך בסוף 2008 והחלפתו במטוסי MV-22... ועל הדרך גם השינויים שעבר AFSOC עצמו, מראשית הדרך הפרטיזנית ועד מערך הענק הממוסד דהיום. חלק משמעותי מהספר מוקדש ל JOLLY GREEN בויאטנם ולאחריה (עד פינוי סייגון ויום הקרב בעקבות חטיפת האוניה מייגואז), לאחר מכן מבצעי שנות ה-80 מטופר הנשר, HONEY BADGER (אבל בכל זאת נביא את זה כאן ולא באשכול על טופר הנשר), גרנדה, פנמה, מלחמת המפרץ הראשונה ועד לתום עידן.
ראשית התכנית
על מקצת מהאבדות בויאטנם
אחד המסוקים הופל על ידי מיג-21 צפון ויאטנמי
המסוק שהופל במסגרת מבצע BAT-21 המפורסם
מסוק שנפגע במבצע חילוץ ננטש על הקרקע והושמד מהאוויר על ידי קורסייר של חהא"א (לא טעות, זהו דגם ה D הפחות מוכר למרות ששירת נאמנה את בעליו במשך למעלה מ 20 שנה עד תום המלחמה הקרה, וככזה היה למטוס הצי השני ברציפות שאומץ על ידי חהא"א, אחרי הפנטום כמובן ולצד ה F-111 שהיה פרויקט משותף)
מסוק אחר אבד בהפגזה על בסיס דה-נאנג (נכתוב בנפרד על התקפות ה VC המשמעותיות יותר במלחמה ובהן הבליץ המוצלח על בסיס ביין הו בנובמבר 1964)
אבדות נוספות
תקרית קשה נוספת
האבדה האחרונה במלחמה (לא כולל פעולת מייגואז ראו מטה)
על מוערבות ה JOLLY בהצלת ניצולי ה GUNSHIPS שהופלו מעל נתיב הו-צ'י-מין
מבצע חוף השנהב
הפינוי ההמוני מסייגון
מבצע מייגואז במאי 1975 - במהלכו הופלו שני מסוקים של כח החילוץ.
סיכום האבדות
לפחות אף מסוק לא אבד לטילי כתף
ראשית תכנית ה PAVE LOW
צוות אחד המסוקים בפנמה
מבצע HONEY BADGER וספיחיו - 4000 חיילים (!) מישמש שלם של כוחות היו אמורים ליטול חלק במבצע היומרני, טייסי המסוקים לוקטו מן הגורן ומן היקב מכל רחבי חהא"א על פי ניסיונם וכשירותם.
גם במהלך האימונים למבצע התרסק אחד היסעורים...
אחד המנחתים ששימש את הכוחות המתרגלים
מלחמת המפרץ - מקצת מעשרות ההנחתות של כוחות מיוחדים - רגליים ורכובים כאחד - שבוצעו בכל רחבי עירק וכווית במהלך המלחמה
"השגנו את מטרתינו בנחישות ובעוצמה שלא לאפשר לערבים המשוגעים האלה להשיג נשק גרעיני.
אנחנו לא חוששים מאותן 'נשמות טהורות',שכל התנינים בנהרות דרום-אפריקה לא יוכלו לספק להן די דמעות שיוכלו למחות את צביעותן,ובטוחני שאתה מבין אותנו היטב".
רא"ל רפאל איתן במברק אל שר ההגנה הדרום אפריקני מגנוס מאלאן מיד לאחר תקיפת הכור בעיראק.
הפעם זום אין מופלא אל תוך פעילות חיט"ן במהלך מלחמת המפרץ הראשונה, רובה ככולה של מסוקי PAVE LOW ובלקהוק סדירים ומילואים כאחד, של חהא"א וצבא היבשה כאחד. מעבר לפרק המבוא המעניין לכשעצמו על אחד החילוצים הנועזים בויאטנם (בחפיפה לספר הקודם), יש פה סקירה של ההכנות לסופה במדבר ובעיקר פירוט של כל הפלה / התרסקות של מטוס כלשהו של בעלות הברית וסיפור החילוצים (במקרה שהיה כזה) וכן אנקדוטות לא מוכרות. מעניינים במיוחד הסיפורים סביב CORVETTE 3 (מטוס F-15E ועליו צוות בכיר, בסיפור שמזכיר קצת את BAT 21) ו BENGAL 15, מסוק בלקהוק חילוץ של צבא היבשה שהופל, מקצת צוותו נהרג והנותרים נפלו בשבי ובהם רופאה בדרגת רס"ן.
מסוק MH-53M של טייסת המבצעים המיוחדים ה-16, נפרק ממטוס תובלה C-17 אי שם באפגניסטן. התמונות צולמו במצלמה עם עדשה א"א (ראיית לילה), ככל הנראה מסיבות מבצעיות.
מסוק זהה, הפעם מצולם באמצעי יותר סטנדרטי... המכ"מ, אגב, "הושאל" ממטוס F-15C
ולחובבי האדרנלין - מסוק מאותו הסוג, במהלך משימה מבצעית אי שם באפגנ'
ועוד כמה:
דלת תא המטען של ג'ולי גרין #069 שספג פגיעת SA-7 במהלך גיחת חילוץ במלחמת וייטנאם
מסוקי Pave Low במלחמת המפרץ הראשונה 1991, עם צבע הסוואה מדברי מאותה תקופה
כנ"ל
תמונה נדירה של צוות SEAL גולש ממסוק Pave Low אל שגרירות ארה"ב הנטושה בכוויית סיטי כדי לסרוק ולטהר אותה.
צוות Pave Low מכין את המסוק למשימה בעומק השטח העירקי. בתא המטען צוות SEAL עם רכב הסיור המהיר DPV
כך זה נראה באור יום, במשימה אחרת
מסוק שהתרסק לאחר ההמראה בדרכו למשימה דומה, עקב מז"א קשה
ומאותו אירוע - לפחות הרכב נשאר שלם...
תמונה נדירה של ה-Pizza rack, שידת מערכות האוויוניקה המיוחדות של המסוק
ולסיום, התקן החצובה למקלע רב-קני M-134. מאחוריו נראה מארז התחמושת הענק של המקלע.