|
04-11-2012, 23:17
|
מומחה לתעופה, תעופה צבאית, חלל ולווינות. חוקר בכיר במכון פישר
|
|
חבר מתאריך: 02.07.05
הודעות: 11,691
|
|
ציטוט:
במקור נכתב על ידי NehemiaG
ועכשיו, חביבי, לך פתח את עיתון "הארץ" בכתבה שדיווחה על המדובר באשכול, וראה מה ההתייחסות לגבי טייסות נוספות.
|
אני יודע שאיני ה"חביבי" אליו כיוונת, ובכל זאת... זו הכתבה?
http://www.haaretz.co.il/news/politics/1.1856225
וותי אוויר ישראליים יתאמנו לראשונה בהטסת מטוסי אף-35 - מטוס הקרב הבא של חיל האוויר - בתחילת 2016, בבסיסים בארצות הברית. בדצמבר 2016 יגיעו שני מטוסי האף-35 הראשונים לישראל. כשנה מאוחר יותר יפעיל חיל האוויר טייסת מבצעית ראשונה של המטוס החדש. זהו לוח הזמנים המוסכם על מערכת הביטחון הישראלית, הפנטגון ויצרנית המטוס האמריקאית, חברת לוקהיד מרטין.
הדברים הובהרו סופית בביקור של בכירי החברה בישראל בשבוע שעבר. הבכירים נועדו עם צמרת צה"ל ומשרד הביטחון. סגן נשיא לוקהיד מרטין והאחראי לחטיבת האווירונאוטיקה שלה, לארי לוסון, שעמד בראש המשלחת, אומר בראיון ל"הארץ" כי תוכנית הייצור של המטוס, הגדולה מסוגה בעולם, מתקדמת כעת כמתוכנן וכי "רמת הביטחון בהצלחת התוכנית עולה".
לוסון סייר בין השאר בבסיס חיל האוויר בנבטים בנגב, שם תוקם טייסת האף-35 הראשונה. במבט מהצד הישראלי, לוח הזמנים הנוכחי מעט מאוחר מהמועד שעליו דובר לפני שנים אחדות (נוצר עיכוב בן פחות משנה). אבל אף שהדבר יחייב את חיל האוויר להתאמות מסוימות, אין כאן פיגור קריטי.
בכיר בצה"ל אומר כי "פיתוח מטוס הוא עניין מסובך. זו הפעם הראשונה שאנחנו קונים מטוס חדיש כשהוא עדיין בתהליך פיתוח ולא מוצר מדף. נוצרה שותפות טובה עם לוקהיד והפנטגון, ועושה רושם שזה יהיה מטוס מצוין. אי אפשר להתעלם מכך שהתוכנית נתקלה בקשיים בהתחלה. לפני כשנתיים היתה התערבות של ועדת הקונגרס, שהכתיבה רה-ארגון גדול. היום, אחרי זעזועים גדולים, התוכנית נמצאת לדעתנו בחזרה על המסלול הנכון".
בשלב זה, ישראל וארצות הברית סיכמו על רכש של 19 מטוסים, בשווי כולל של 2.75 מיליארדי דולרים. לוח הזמנים הנוכחי יוצר קושי לחיל האוויר, שנוגע למספר המטוסים שיחזיק ברשותו. אף שהיכולות של האף-35 עתידות להיות משופרות ומגוונות יותר משל מטוסי הקרב הוותיקים יותר, החיל עלול להתקרב, למשך שנים אחדות, ל"קו האדום" במספר המטוסים שברשותו. זהו נתון קשיח, שיש לו השלכות אסטרטגיות משמעותיות על יכולתה הצבאית של ישראל. לכן, כל סטייה ממנו מחייבת אישור מיוחד של הדרג המדיני.
ב-2002, במצב דומה למדי, נטל חיל האוויר סיכון מחושב, לקראת קליטתם של מטוסי האף-16-איי ("סופה") החדישים. הפעם, אומרים בחיל האוויר, "נתקשה להרשות לעצמנו סיכון. במציאות העכשווית אנחנו לא רוצים להיות עם פחות מטוסים. יש קו שצריך לשמור בשל האיומים הביטחוניים על ישראל. אנחנו לא הולנד".
הפתרון שבחר החיל נוגע לתוכניות ל"הארכת משך החיים" של המטוסים העומדים לרשותו, עד לקליטת טייסות של המטוס החדש. אלה תוכניות מורכבות ויקרות, לשדרג את מערכות המטוסים הוותיקים ולהבטיח את שרידותן למשך שנים רבות נוספות.
במקרה של האף-15, מטוס כבד ומסיבי, האתגר נחשב פשוט יותר. בחודש שעבר השתתף מפקד החיל, האלוף אמיר אשל, בטקס לציון 30 שנה לאחת מטייסות האף-15. "החלטנו להמשיך עם המטוס עד 2030", אמר אשל לאנשי הטייסת, "אבל יש לי הרגשה שהמחליפים שלי עוד יחליטו להאריך את השימוש בו עד 2050". בד בבד ננקט תהליך דומה גם ביחס למטוסי אף-16 מדגם "ברק" (סי ודי), הקטנים יותר, שנרכשו בסוף שנות השמונים ותהליך השדרוג שלהם מורכב יותר.
רכישת הטייסת הראשונה של האף-35 לוותה בוויכוח במטכ"ל. חלק מהאלופים הסתייגו מהוצאת הענק שמטיל המטוס החדיש. חיל האוויר, כדרכו, ניצח. נראה שגם ההנהגה המדינית אינה מוכנה לאפשר מצב שבו לא יהיה לישראל המטוס החדיש ביותר בזירה המזרח תיכונית. כעת תנסה ישראל לשכנע את האמריקאים לכלול בעסקה גם את המטוס ה-20, באותו מחיר. בקרוב גם יתחדש הדיון בשאלה אם לכלול רכש של טייסת אף-35 נוספת בתוכנית הרב-שנתית הבאה של צה"ל.
לוסון, מבכירי לוקהיד מרטין, נשמע בביקורו כאן בטוח מאוד בעתיד התוכנית. לדבריו, החברה תסיים את 2012 מעט לפני לוח הזמנים שקבעה, בעניין התקדמות ניסויי הטיסה. עד כה יוצרו 94 מטוסים, ש-37 מהם כבר נמסרו, מרביתם לחיל האוויר האמריקאי. חרף הוויכוחים בוושינגטון על עתיד תקציב הביטחון האמריקאי, הוא משוכנע שהאף-35 לא ייפגע. "אם תדבר עם הגנרלים האמריקאים, הם יאמרו לך שהם מחויבים ברצינות לתוכנית. הגיל הממוצע של מטוסי הקרב בחיל האוויר האמריקאי הוא 24 שנים. אתה צריך לחשוב על מטוס שישרוד עוד 30 שנה. הצורך לא עומד להיעלם. האמת היא שהיריבים שלך נעשים קשוחים יותר ומערכות ההגנה האווירית משתפרות. בלי קשר לפוליטיקה, אין שינוי בצורך הבסיסי במטוסים".
בביקור בארץ נדון המשך שיתוף הפעולה עם התעשייה הביטחונית הישראלית בפרויקט האף-35. עד כה סוכם על חוזים בהיקף של ארבעה מיליארדי דולרים, שאינם מוגבלים רק למטוסים שתרכוש ישראל. "זו אחת ממערכות היחסים החשובות שלנו", אומר לוסון על הקשר בין לוקהיד לישראל. "היא מתחילה ב-1969, כשסיפקנו את מטוס ההרקולס הראשון לחיל האוויר הישראלי. מעורבות נוספת של התעשייה הישראלית בפרויקט תלויה במה שתציע במונחי יכולת ומחיר. נישען על האנשים שיש לנו היסטוריה משותפת ויחסי אמון אתם".
האם האף-35 יהיה מטוס הקרב המאויש האחרון? לוסון מסרב להתחייב. "בהתחשב בפעילות הדינמית של הקרב האווירי - אתה מדבר על קבלת החלטות בשבריר שנייה, שמערבות חיי אדם. בעיקר כשמדובר בשטח אווירי מאוים. היום נראה לי שמטוסי קרב מאוישים יהיו בסביבה עוד לזמן מה".
|
|