24-03-2012, 13:45
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
התמורות....
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי ilan707 שמתחילה ב "הסיפור האמיתי של הפצצת תל אביב במלחמת העצמאות"
למרות שהמצרים ספגו מהלומה רצינית מהבריטים בשל תקיפת רמת דוד - יש לציין כי הבריטים עודדו את המצרים לתקוף ותיאמו את פעילותם עם המצרים. כך למשל עודד הקונסול הבריטי את המצרים לתקוף את חיפה מיד לאחר פינוי הכוחות הבריטים מהמקום.
יש להניח שהבריטים אף סיפקו מודיעין שותף למצרים ויצרו עבורם "בנק מטרות".
בד בבד גבר הלחץ על ההנהגה ועל חיל האוויר. הכותרות בעיתונים קראו "איפה המטוסים שלנו?" ובעיתון דבר נכתב באירוניה שחיל האוויר שלנו הוא החיל "הטוב ביותר - אין רואים ואין שומעים אותו".
דוד בן גוריון שהביע בתחילה אופטימיות לגבי כושר העמידה של הישוב מול המתקפות המצריות - הבין שהישוב על סף משבר מוראלי.
מטוסי חיל האוויר (מטוסים קלים) הגבירו את פעילותם ההתקפית ברחבי הארץ כשפעילותם מתקיימת בעיקר בלילות. הפעילות ניכרה בהפצצות וסיוע אווירי באזור יחיעם, ירושלים, כפר בידו, בן-שמן, לוד, רמלה, טול כרם, עזה ועוד.... והעיתונות הניבה כותרות בהתאם.
ב-23 במאי המריאו מזאטץ, צ'כיה, שני מטוסי 'קומנדו' שנשאו את חלקיו של מטוס Avia S-199 - הראשון מתוך 25 שנרכשו. המטוסים נחתו בשדה עקרון (היום תל נוף) ושם הוחל בהרכבתו. המלאכה נעשתה בסודיות מוחלטת מחשש שיעשה ניסיון לפגוע במלאכת הרכבת המטוסים. בנוסף - נאסר על ניסוי המטוסים מחשש שיתגלו ומחשש שינזקו בטיסות הניסוי...
במקביל הוחלט הוחלט, בהחלטה פוליטית גרידא לתקוף את בירות ערב.
ב-28 במאי תוכננה הפצצה על ביירות במסגרת מבצע ארז - תקיפה שבוטלה על רקע ניסיונות להגיע להפסקת אש.
ב-29 במאי, ולאחר קשיים רבים (דוד בן-גוריון כתב ביומנו "המסרשמידטים לא יצאו. הפצצות, הבנזין, והברקס לא היו בסדר. ב-11:00 יהיו בסדר") הצליח חיל האוויר להשמיש ארבעה מטוסי אוויה. אלו היוו את טייסת 101 - טייסת שכללה 4 מטוסים ו....5 טייסים. הוחלט ליצבוע על המטוסים מגן דוד והוזמן צבע מרחובות כדי לצבוע אותו על המטוסים ואת השיבוץ לתקיפה עשו ע"י הגרלה...
יעד התקיפה תוכנן להיות שדה התעופה אל-עריש - השדה ממנו הגיעו הספיטים לתקוף את תל-אביב משימה שנועדה לספק לישראל עליונות אווירית. אך ידיעות על טור מצרי שהחל להתקדם מדרום אל עבר תל אביב הביא לשינוי היעד והוחלט לתקוף את הטור באזור מג'דל ואיסדוד ע"י תקיפת הטור והריסת הגשר המוביל צפונה - אל תל אביב. גשר זה כונה לאחר מכן "גשר עד הלום".
התקיפה לוותה בתקלות רבות. תותחי המטוסים נתקעו, מטוס אחד הופל מאש נ"מ ומטוס אחד ניזוק בנחיתה לאחר שאחד הבלמים נתקע, הצמיג התפוצץ וגרם לפגיעת הכנף בקרקע - אך האפקט היה כביר
והטור החל במנוסת בהלה בדווחו על כמויות אדירות של מטוסים שתקפו אותם...
הוחלט לנצל את האפקט, להמשיך להפעיל את המטוסים גם ביום ואף לעלות מדרגה - לתקוף את בירות מדינות ערב:
עמאן הופצצה ב-1 ביוני ע"י שני מטוסי רפיד ומטוס בוננזה שהוסב לתקיפה.
הכותרות בישרו "רבת-עמון הורעשה מהאוויר" ו"עוצר לילה ברבת-עמון מפחד הפצצות" והמוראל המשיך לעלות.
אם נחזור להפצצות תל אביב - הרי שלאחר תקיפת טייסת 101 ולאור הפגיעה האנושה בסד"כ הטייסת המצרית באל-עריש - המצרים נאלצו להתחשב באיומים החדשים ועברו להפציץ במטוסי דקוטה שהותאמו להפצצה כשהם מלווים לעיתים במטוס ספיט לחיפוי ומפצציצים מגובה רב ובשיטת "פגע וברח".
ב-3 ביוני הגיעו שני מטוסי דקוטה להפציץ את תל-אביב אך אלו הופלו ע"י אוויה שהטיס מודי אלון. אחד נפגע מעל יפו ונחת בוער באזור נבי רובין והשני הופל באזור רחובות.
לאחר מכן לא חזרו דקוטות לתקוף את תל אביב במשך זמן מה. גם תופעת המטוסים המצרים שחגים בשמי העיר במשך שעה או שעתיים ומפציצים באין מפריע - הסתיימה. מדי פעם עדיין הגיח מטוס ספיט מצרי בודד שהטיל פצצות וברח מיד דרומה מחשש מטוסי ח"א.
למחרת הפלת הדקוטות נערך, כאמור, הקרב הימי מול חופי תל אביב. כפי שכבר ציינתי - נוטים לפרש את הכוח המצרי ככוח שנועד לאתר ולחלץ את צוותי הדקוטות שהופלו ולא ככוח נחיתה שנועד ליצור ראש גשר בתל אביב ולחבור לכוח שיגיע מדרום. הפרוש הזה מבתסס על הרכב הכוח ועל כך שכמות החיילים שהיו על הספינות המצריות היה דל יחסית על מנת להביא להצלחתה עפ"י הפרשנות הישראלית המקורית.
יחד עם זאת - הקרב הימי הוא למעשה אירוע השת"פ הראשון של חיל האוויר וחיל הים.
ב-7 ביוני בשעה 19:00 הגיע שוב מטוס דקוטה להפציץ את תל אביב. מטוסי האוויה לא הוזנקו לעברו בשל בעיית תקשורת (קו בודד טלפון בודד בין המפקדה לעקרון) אלא רק בשעה 20:30 כשהטוס כבר עזב את המקום.
ארוע זה חזר על עצמו ב-8 וב-9 בחודש וב-10 חזרו גם ספיטים.
ב-9 במאי הורה בן-גוריון להפציץ את דמשק. ההפצצה בוצעה בלילה כאשר מטוס דקוטה ישראלי מטיל על העיר 16 פצצות 80 ק"ג של חנ"ם ו-90 פצצות תבערה של 2 ק"ג שהוטלו על העיר במשך כשעה. האפקט היה אדיר. עבודות הבנייה בדמשק הופסקו ואחת הפצצות נפלה במרחק של כ-30 מ' מביתו של קאוקג'י.
המצרים המשיכו בהפצצות עד להפוגה, וב-15 ביולי, במהלך קרבות 10 הימים באה ישראל חשבון עם מצרים כאשר שלושה מפציצי B-17 המריאו חמושים בפצצות 250 ק"ג משדה זאטץ בצ'כיה בדרכם ארצה. אחד המטוסים הפציץ את ארמון עבדין בקהיר - שתי פצצות נפלו במרחק מה מן הארמון, שתי פצצות נוספות נפלו ליד הארמון ממש ושתי פצצות לא השתחררו בשל תקלה טכנית ולכן חזר המטוס ליעף נוסף שגם בו לא נפגע הארמון. המצרים הופתעו לחלוטין ואף לא ירו אל המטוס המפציץ. התקיפה פגעה קשה ביוקרתו של חיל-האוויר המצרי והיכתה בהלם את תושבי מצרים, שהיו סבורים עד אז כי הם נמצאים מחוץ לטווח הפגיעה של חיל-האוויר הישראלי.
מטוס ה-B-17 השני הפציץ את עזה והמטוס השלישי, שעליו הוטלה הפצצת אל-עריש, לא מצא את היעד ובמקום זאת הפציץ את רפיח. למחרת, לאחר שתודלקו וחומשו, יצאו שלושת המטוסים לתקוף את שדה התעופה באל-עריש והטילו עליו למעלה משלושה טון פצצות. המטוסים שהיו מרוכזים בשדה נפגעו קשות והמסלול שלו ניזוק בחלקו.
ולסיכום - נושא האנדרטה:
אילן - האנדרטה אליה התייחסת כאילו היא כוללת שברי מטוס או חלקי מטוס - הרי שמדובר באנדרטה האחרת שנמצאת ברח' עודד. יש בה חלקי מייצב גובה של מטוס ומדחף (של נורסמן?). האנדרטה של השחף אינה מכילה (למיטב ידיעתי והחומר שמצאתי) חלקי מטוס. היא מעוצבת בשחף הממריא אל עבר הים בכיוון בו נראו הספינו והמטוס שהתרסק למים. השחף, מעבר להיותו ציפור ימית, גם מהווה אחד ממרכיביו של סמל הדאייה סמל חברת אווירון וסמלה של חברת ארקיע - כולם ירשו והורישו את הסמל זו לזו.
צחי
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
|