|
10-07-2013, 22:03
|
|
|
חבר מתאריך: 13.11.04
הודעות: 16,823
|
|
סיור בבסיס חיל האוויר בתל-נוף
https://www.google.co.il/url?sa=t&r....48705608,d.Yms
מוזמנים:
אלי שרמייסטר – תא"ל קצין החינוך והנוער הראשי
תומר בר – מפקד בסיס תל נוף
רביב טלמון – סגן מפקד בסיס תל נוף
יואב בר סלע – אל"מ, רמ"ח חותם
זהבה בכר – ממונה פיתוח פדגוגי טכנולוגי, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה
גלעד שפינדל – כתב פרלמנטרי, 'במחנה'
לירון וייס – דוברת ועדת החינוך של הכנסת
יובל וורגן – מרכז המחקר והמידע של הכנסת
אהוד טנא – לשכת ח"כ אלכס מילר
מרינה קרשקין – לשכת ח"כ אלכס מילר
טליה אברבוך – לשכת ח"כ אלכס מילר
תומר בר:
קודם כל נעשה היכרות. את אלי אתם מכירים, קצין חינוך ראשי. אל"ף, אני מאוד שמח שאתם פה. אני מפקד הבסיס מזה קרוב לחצי שנה, חשבתי שנכון לפני שאתם ככה ממשיכים ביום המעניין שיש לכם כאן, אתם תסיירו בשתי טייסות מבצעיות בבסיס, זה סיור שטח יותר, יציגו לכם את הטייסת, תסיירו בדת"ק (דיר תת קרקעי), תראו את המטוסים, את כלי המלחמה שלנו, בין לבין ארוחת צהריים בחדר האוכל כאן, וחשבתי שנכון לתת איזה רקע על הבסיס שאליו הגעתם. אז אני פה חצי שנה. בעברי הייתי מפקד בית ספר לטיסה בחצרים, התפקיד האחרון, קרוב לשנתיים, לפני זה הייתי שלוש שנים ראש מחלקת מבצעים של חיל האוויר, אחראי בעצם על הפעלת כוחו של חיל האוויר בשגרה ובחירום, גם פעילויות בפועל, גם תכנונים, כמובן ללחימה. פיקדתי על שתי טייסות, טייסת אחת בחצרים, F15 מתקדמים יותר, לפני זה הייתי מפקד טייסת פה, בטייסת שאתם תסיירו בה, טייסת 133, אלה אותם בזים שהגיעו ב-76' וככה כבדרך אגב הפילו את הממשלה באותה יציאת השבת המפורסמת. המטוסים, אגב, נחתו לפני כניסת השבת, השיירה של ראש הממשלה שחזרה מתל נוף נכנסה לשבת. כמובן שבין לבין בסיורים יש את ההרצאה של אלי ושל רמ"ח חותם, שיהיו יותר מוכוונות לנושאים שמעסיקים אתכם.
את הבסיס הזה פוקדים כל יום סדר גודל של 4,000 אנשים. זו כמות גדולה, זה כמו עיר, פחות או יותר. בחירום זה 10,000, אז זה אומר שצריך להכין פה תשתיות עמוקות כדי לנהל אופרציה מבצעית מאוד מורכבת. עם כל הכמות שאמרתי, אז אנחנו רוצים שכל אחד יראה במקום הזה כבית. זה אתגר לא פשוט, לכן זה חזון. אנחנו חושבים שהחזון הזה ממומש יפה, כמובן שתחום החינוך הוא תחום שמחובר לתוך זה שאנשים בסוף מונעים בראש ובראשונה פה מתחושת גאווה, עשייה משמעותית בכל ההיבטים. כמובן שהצינור המרכזי זה הצינור המבצעי. אנשים שעושים עשייה משמעותית לביטחון המדינה מרגישים שייכים.
אנחנו ממוקמים במרכז הארץ. יש לנו תפקיד מיוחד בזה שאנחנו בסיס במרכז הארץ. מצד אחד אמרתי, תסתכלו על הדפוס של הדקות טיסה שלוקח להגיע, זה שתי דקות להגיע מפה לים המלח, כשאתה ממריא לאירוע מסוים, קצת יותר צפונה ודרומה, כך שאנחנו באמת מעורבים בכל החזיתות השונות בהקשרים של כוח אווירי, מצד שני אנחנו בלב סביבה אזרחית, זה לא במדבר, אוכלוסייה שרגישה, רוצה לחיות באיכות חיים. אנחנו משתדלים יחד. אני אישית נותן לזה דאגה וקשב מיוחד, שבמרקם החיים כאן במרכז אנחנו נשתלב היטב, מצד אחד לא נוותר על הכשירות המבצעית שלנו ומצד שני יש לנו יחסים מצוינים עם המועצות האזוריות פה, עם הערים הסמוכות, מנהלים תקשורת רציפה סביב סוגיות על הפרק, נקרא לזה ככה.
אתם מומחים בתרשימי דיאגרמות כאלה. אני רק יכול להגיד לכם, אתם יכולים לראות פה את כל היחידות המבצעיות בתכלת. אגב, שתי הטייסות הן טייסות של F15, שתי הטייסות האלה הן טייסות היסעורים המוכרות והידועות, יש כאן את יחידת הל"א (לוחמה אלקטרונית) של כל חיל האוויר, יחידת לוחמה אלקטרונית מוטסת. יש את יחידת 669, אחד מהסמלים הלאומיים אולי של מדינת ישראל, יחידת החילוץ שרק ביום שישי האחרון, אני אומר את זה לצערי, כי גם נפטר שם אחד החיילים בתאונת הדרכים על הגדר עם ההתהפכות הג'יפ, זינקנו מפה, כשהחוזק של היחידה הזאת שהיא מלכדת בתוכה את מיטב הרופאים שיש פה מהאזור כמובן ומאפשרים לתת טיפול רפואי ראשוני הכי טוב שאפשר להעמיד. אגב, זה היה גם דרך שהיא לא נגישה, קשה להגיע משם בזמן לבית החולים ומיד הם היו מעורבים באירוע הזה, אבל בכל אירוע, גם אזרחי, שאגב מכין אותנו יותר טוב גם לדברים שנצטרך לעשות בהם מלחמה, זה חילוץ טייסים נוטשים ומשימות נוספות. יש את טייסת מרכז ניסויי הטיסה - בתחום האווירי, כל דבר חדש ששמים על מטוס, בין אם זה חימוש ובין אם זה מערכת חדשה שצריכה לעלות עכשיו ולתפקד באוויר, היא לא מגיעה לטייסות הנמצאות בצד ימין לפני שיש טייסת מיוחדת שמעלה אותם לאוויר ועושה את הבדיקות. טייסת זה מרכז ניסויי טיסה, הסלוגן שלהם זה 'ראשונים בארץ לא נודעת', כי באמת יש כאן איזה סוג של אתה לוקח משהו חדש ובודק אותו האם הוא בכלל יכול לעלות לאוויר, זה קצת גם אלמנטים מסוכנים שמחייבים המון מקצועיות, ויש כאן את טייסת האיתן, טייסת 210, טייסת של כלי טיס בלתי מאוישים, אתם יכולים לראות, אולי זה אפילו בגלל הציור שבגודל הם כבר די דומים למטוס רגיל. אנחנו לא מחזיקים פה את כלי הטיס הקטנים, אנחנו מאלה שמאמינים שהגודל כן קובע, יש פה באמת פריצת דרך משמעותית בתחום שישראל וחיל האוויר מובילים עולמיים אולי בהיבט הזה. זו טייסת שעושה משימות, מבלי לפרט, מאוד יפות, מאוד חשובות וזה בלי בן אדם למעלה, זה בכל זאת סוג של הורדת סיכונים, נקרא לזה ככה, יכולת שהייה ארוכה מאוד.
את כל הטייסות המבצעיות כאן בצד ימין, יש את הטייסות שדואגות שהקסם הזה יפעל. זו טייסת תחזוקה שיודעת לתחזק את המטוסים. טייסת תחזוקה – דואגת לתחזק טכנית את כל הפלטפורמות האלה. אתם כבר רואים את האתגר, את כמות סוגי המטוסים, ועכשיו האתגר כאן זה להביא אנשים מצוינים מבתי הספר, שצריכים להיות טכנולוגיים, צריכים להכיר את המקצועות השונים בכדי להעלות את המטוסים האלה לאוויר, זה אתגר רציני. טייסת תעופה, מי שאחראית פה על מסלולי מגדל הפיקוח, כיבוי אש, אבטחת מידע, בטח עשו לכם צרות בשער, אני מניח, אישורים וכאלה, לראות שרק מי שמוסמך נכנס. טייסת מנהלה כמובן ויחידת בינוי, שאגב שם, לדוגמה, יש לנו את אנשי נצח כחול, שזה חרדים שהתגייסו לקורס אצלנו ובעצם הם מפעילים היום את כלי הצמ"א, הכלים הכבדים שאמורים לסגור מסלולים שנפגעו במהלך לחימה. ובתוך הבסיס, וזה חשוב לנו מאוד, יש גם את יחידת האחזקה האווירית, שלהבדיל מטייסת תחזוקה, הם עושים את התיקונים היותר עמוקים למטוסים.
לא, הם חיילים. יש להם מפקד משלהם בדרגת אלוף משנה, אבל הם יושבים בתוך הבסיס עם המון ממשקים יחד איתנו והם תחת ראש להק ציוד. זאת אומרת מתחת לראש להק ציוד יושב מפקד יא"א עם 1,200 חיילים ואזרחים שיושבים תחתיו. יש פה את בית ספר אורט, ממש כאן מעבר למפקדה, בית ספר שאנחנו מאוד מאוד גאים בו, מגיע להישגים מאוד יפים. אנחנו לאחרונה גם התחלנו מהלך שבעצם הילדים שמגיעים בגיל התיכון, שייצאו מספר ימים במהלך השנה כבר לטייסות, למכונאים שעובדים, ייגעו קצת במטוס, יבינו את העבודה שמצפה להם ואת המשמעות שלהם בהקשר העתידי בבסיס.
אז אלה המטוסים שקודם סקרתי. אם אנחנו שמים על זה את המשימות אז הגנ"ש זה הגנת שמי המדינה, מטוסי הבז עושים, עושים כמובן תקיפות עומק, אוספים בשוטף בכל השכונה שלנו, זה גיחות צילום ואיסוף מודיעין, וכמובן זה מטוסים שיש להם יכולות להגיע למעגל שלישי, זה ידוע.
טייסת מנה – דיברתי, אני לא ארחיב, אבל זה כל המטוסים כולל כטב"מים. זה מרכז ניסוי הטיסה. מסוקי היסעור הם מביאים למעשה את הכוחות של 669, לדוגמה, שהזכרתי, פינוי פצועים, תובלת כוחות, המון גיחות של מתלה מיטה. אלה המסוקים של חיל האוויר שנכנסים גם לעומק, יכולים להביא כוחות מיוחדים, עם יכולות טובות לטוס בעומק שטח האויב, זה המל"ט (מטוס ללא טייס) שעליו דיברתי כרגע, הוא עושה משימות איסוף מודיעין ותצפית, יחידה 669 ויחידת הל"א, אני לא ארחיב, כי זה עובד.
מבחינת המעגלים השונים, למעשה אנחנו מעזה, מתחת לאף כאן, ועד מעגל שלישי, אתם יכולים לראות את המעגלים השונים ולא סתם הסלוגן שלנו הוא בסיס לכל מעגל, כי האתגר שלנו להיות רלוונטיים, דומיננטיים, יוזמים ומביאים הישגים משמעותיים בכל מעגל, בכל זירת לחימה שאליה נידרש. אתם יכולים לראות שתל נוף הוא באמת בסיס מרכזי, אפשר לראות בהיקפים שלו, זו דוגמה מחצי השנה הקודמת, את היקפי העשייה, פחות שעות, מה שאפשר לראות זה את היחסיות יותר, והיינו גם מעורבים ואנחנו מאוד גאים בזה, פה גלעד שליט נחת את הנחיתה הראשונה שלו מהשבי, כאן הוא פגש את המשפחה שלו וזה היה מבצע בפני עצמו, קצת אחר, שנוגע באנשים, הוא משאיר את העומק של העשייה שלנו פה.
המטוסים שאתם תראו היום בליין חיצונית הם נראו לכם אולי קצת מאובקים, קצת עם שמן מבחוץ, קצת ישנים אולי. הם גרנד ניו בפנים, הכול חדש, מסוקים שיכולים להיות ולטוס איתנו עד שנות ה-20 וה-30. גם כאן זו עבודה של אנשים מיומנים שמחליפים לדוגמה את כל החיוט מתוך מסוק ושמים חיוט חדש ודואגים למערכות אביוניות הכי חדשות שיש, עם מחשבים הכי משוכללים, והופכים בעצם את הפלטפורמה עצמה למשהו שהוא כבר עומד באתגרים של הזירה המבצעית שנים קדימה. אחד הסודות של חיל האוויר זה שמעבר לאנשים המצוינים שדואגים שיהיו בו, זה שתמיד יהיה בקדמת הטכנולוגיה, גם להרתעה, אבל גם ליכולות עצמן, כי מאחורי יכולת הרתעה תמיד עומדות יכולות. זה לא שקפים בפאואר פוינט, אנחנו צריכים להוכיח שאנחנו אכן כאלה ומעבר לזה שהמסוקים והמטוסים האלה הם הכי חדשים שאנחנו יכולים לעשות, אתם יכולים לראות, מצד שמאל זו דוגמה של חייל שעובד על מטוס F15 כשכל החיוט שאתם רואים שם הוא חדש לגמרי, רק החציצים בעצם הם משנות ה-70, 80, וגם הם עוברים, אגב, חיזוקים. אז גם אמירה של מדינת ישראל שהיא קונה את ה-JSF על אף העלויות, זה אומר שתמיד חיל האוויר ומדינת ישראל מבינים את המשמעות של צירוף של אנשעים ולהיות בקדמת הטכנולוגיה. אלה הדברים.
כמובן שהצלע השלישית שעליה אני נוהג לדבר זה להיות באוויר. אי אפשר ללמוד טיסה ולדעת להילחם בתחום כל כך מורכב בהתכתבות או בסימולטורים. סימולטורים זה טוב, אבל זה לא מחליף. למה? כי צריכים להיות באוויר, הרבה, בשביל לתרגל את הדברים. סימולטור יכול להחליף לדוגמה חירומים, אתה יכול לסמלץ תקלות ודברים, אפילו אלמנטים ראשוניים שנכנסים של לחימה טקטית, אבל זה לא מחליף באמת טיסה באוויר, בשביל זה אנחנו משקיעים הרבה מאוד שעות טיסה והכשרה של הלוחמים שלנו באוויר. מִסְפָּרִים מְסַפְּרים – דיברתי. דיברת על אזרחים עובדי צה"ל, זה סך הכול מה שיש בבסיס. קצינים, נגדים, חיילי חובה, אנשי מילואים. אפשר לראות בשגרה ובחירום, אלה הדברים.
מורשת ענפה – את זה אני עושה רק בגלל שאמרת שאתה משרת פה משנות ה-90, אבל אם חוזרים אחורה, תסתכלו על הצילום פה שהיה על הבסיס כמו שנראה פעם, בסך הכול אין היום קצין לוחם באחת היחידות שלא מכיר את ההיסטוריה של הבסיס היטב ושל הטייסת שלו. אני יכול רק להגיד לכם שאחד הדברים היפים, אני חושב, שקורים בטייסות וביחידות זה הקשר עם המשפחות השכולות. יש פה 271 משפחות שכולות בבסיס מאז הקמתו על כל היחידות ואני חושב שאין לוחם שחוצה קו למדינת אויב בלי שהוא מכיר גם את החללים של הטייסת, איפה הם נהרגו, מה הסיפור מאחורי הדברים, מזה הם יונקים המון המון משמעות לעשייה שלהם.
הבסיס פה עבר את כל המערכים למעשה, גם מערכי התובלה הכבדה, גם כמובן היווסדות מערך המסוקים, מלחמת ששת הימים, שמפה המריאו הרבה מאוד מטוסים באותו מבצע מוקד ידוע, וכך הלאה במעלה ההיסטוריה, יום כיפור, מיד אחרי זה קליטת הבזים, 119, עם הפנטומים שנקלטו בשנות ה-70. יש כאן באמת מורשת גדולה מאוד. יצאו מפה מבצע, איך אפשר לא להזכיר בימים אלה את שלום הגליל כמובן ומבצע התקיפה הכי רחוק עד היום שבוצע, בטוניס, מבצע רגל עץ. אפשר לראות פה את התצלום. מאז ועד היום אפשר לראות את ההשתתפות בשאר המלחמות, כך שבעצם הבסיס הזה הוא היסטוריה של מדינת ישראל.
אם אני אעבור על האנשים, שזה חשוב לי, אני אכנס ישר לחינוך ותרבות, זאת דוגמה, פשוט לקחתי ואמרתי לאסוף לי נתונים מהתקופה האחרונה, מה עוד עשינו חוץ מכל הפעילות המבצעית, מה עוד עשינו בבסיס לטובת ההכשרה של אנשינו, לתת להם יותר מרק עבודה ואת המקצוע. אז אתם יכולים לראות שזו פעילות ענפה מאוד ובאמת מתוך החזון לראות שזה אכן מתממש בפועל. אפשר לראות שההשקעה של האנשים מתבטאת גם בדברים פרקטיים שאנחנו אכן עושים. לנו, לדוגמה, אני חייב להתחיל מפולין, אני ככה חושב, מאמין בזה, אנחנו ממצים, מי שאפשר, שהוא מפקד קודם כל כאן, מפקד של חיילים, שייסע לפולין. אתם רואים פה את התמונה. בזמנו הייתי מפקד הטייסת כאן, אמיר אשל הוביל את המטס לפולין, היום הוא מפקד חיל האוויר, זה היה בשנת 2004, נדמה לי, כשיצא המטס הזה. אתם יכולים לראות, זה רק משנת עבודה 2011, 33 מפקדים מהבסיס יצאו למשלחת כזאת של עדים במדים. אנחנו ממסדים כאן קבוצות מצוינות, פנימיות, מתוך אמונה שמי שמצטיין סוחב אחריו את כל הארגון. אנחנו ממיינים אותם, מזהים מי המצטיינים מכל דרגה ושלב, אוספים אותם לכדי קבוצה ועושים להם תכנית העשרה של חצי שנה, של שנה, שבהם קצת מרחיבים להם אופקים ונותנים להם יותר, הכול מאמצעי הבסיס, יותר, עד שהארגון יִרְאה ויַרְאה שהם האנשים המצטיינים שלנו וזה יוצר הרבה מאוד מומנטום מתוך הארגון, שאנשים רוצים להיות בקבוצה הזאת, רוצים להיות מצטיינים. זה משביח את כולם.
מסתכלים מאוד צמוד את מי אנחנו רוצים לגייס לקבע, וזה אומר שהעבודה ההתחלתית מתחילה כבר עם החיילים הסדירים שלנו, כי חתימה לקבע זו התחייבות ואפשר לראות שבאמת אנחנו משקיעים הרבה מאוד באנשים עצמם. זאת ליגת החינוך. אם כבר אתם בתל נוף, אז אני אתגאה מאוד בזה שיש ליגת חינוך בכל חיל האוויר ואנחנו נמצאים במקום הראשון. ליגה תובענית אבל אנחנו בהחלט מאמינים שחינוך זה עשייה. צריך פשוט לתרגם את זה לפעולות פרקטיות ותכנון מאוד מדוקדק בשטחים עם מסרים מאוד ברורים, מהמפקד ומטה ועכשיו, שכל החיילים יקבלו את מה שאנחנו חושבים שנכון שיקבלו בתחום החינוך. טייסת 133 שתבקרו בה זכתה, לדוגמה, בתחום הטיפול באנשי המילואים. אנשי מילואים מתייצבים פה פעם בשבוע לשמור על כשירות הטיסה והיחס אליהם, היחס האישי, הייתי אומר, המודעות לקשיים שלהם, גם בעבודה וגם לתת כאן את השירות, בסוף מתבטא בשטח. יש לכם פה מידעון שפרוש על השולחן, זה משהו שמחולק אחת לחודשיים או שלושה. זה נותן לחיילים יותר תחושה שהם שייכים. על אף שאנחנו מוודאים שכולם מקבלים גם את הנגיאות שעליהם דיברתי קודם, אני מזכיר לכם את ההיקפים של 4,000 איש, אז אנחנו משתמשים בכל האמצעים כדי שיהיו מחוברים לעשייה.
יואב בר סלע:
שלום. אחר צהריים טובים. לי קוראים יואב בר סלע, בתפקידי בחיל אוויר אני רמ"ח חות"ם, ראש מחלקת חובה, תכנון ומקורות כוח אדם. אני אמון בחיל האוויר על כל סוגיית איתור המקורות, כל נושא המיון בדגש על מיון לקורס מיון, בדגש על מיון לבכירים שלנו, מרכזי הערכה וכדומה, המון קורסי תכנון החיילים בחובה, אני מדבר על סדר גודל של מעל כמה עשרות אלפי חיילים בחובה בחיל אוויר, לתכנן איך עושים, יש לנו סדר גודל של 250 סוגי הכשרות שונות, רובן במערך הטכנולוגי אבל הרבה מאוד בעולם התעופה. בין היתר אני מתעסק גם בנושא השירות החרדי בחיל האוויר ובעצם ב-2007 הייתי שותף לפתיחת מה שנקרא שח"ר (שירות חרדים) כחול, זה שילוב החרדים בחיל אוויר, זה היה פתח לכניסה של חרדים בכלל לצבא, גם על זה נספר לכם וגם על הדרך, ובחרתי באמת להציג לכם, כמו שכתוב: 'יזמות וכוח אדם טכנולוגי – פערים ומענה בחיל האוויר'. כמי שמתעסקים בחינוך אתם מכירים שהחינוך הטכנולוגי שלנו נמצא בפער. אני חייב להגיד שבשנתיים האחרונות אני חש שיש הסתכלות אחרת על עולם החינוך הטכנולוגי, אני חושב שעופר רימון עושה עבודה טובה, אני חושב שיש רוח טובה והבנה שצריך להתעסק בזה.
שילוב חרדים – שח"ר כחול. היה לנו כאן סשן ארוך ביום חמישי עם הוועדה שצריכה לגבש את ההמלצות שלה, עם המון פתיחות. אני חייב להגיד שאני מאוד התרשמתי מהפתיחות של כל חברי הוועדה, נשאלו הרבה שאלות, השקענו בהם יום שלם להראות להם שבסוף אנחנו צריכים את החרדים. המסר הוא מאוד פשוט, כי היו כל מיני מסרים לא ברורים, אנחנו צריכים את החרדים, אנחנו מרוויחים אותם, אנחנו צריכים אותם, בחיל אוויר יש לנו סדר גודל של 350 חרדים היום, בנקודת הזמן הזאת, אנחנו נגיע גם ל-1,000 חרדים, זאת אומרת יש לנו מקום לחרדים. צריך לעשות את זה כמובן בצורה מסודרת, בצורה מתוכננת, אבל בגדול הצבא צריך את החרדים ואני אומר לכם שאנחנו מצליחים מאוד. האירוע הזה מאוד מאוד מוצלח. 700 מתגייסים, הרבה מאוד נשואים עם ילדים, ממוצע הגילאים הוא 25, בדרך כלל אנשים שסיימו את הישיבה הראשונה שלהם והחליטו לצאת לעבוד, התחתנו, צריכים לפרנס את המשפחה, אז במקום לעבוד בצורה כזו או אחרת הם בוחרים לבוא לצבא, מקבלים תשמ"ש (תשלומי משפחה) שמגיעים להם בעצם היותם חיילים בשירות חובה ונשואים ולאחר מכן לשמחתי הרבה, אתם רואים את הנתונים, 92% מהם מוצאים את הפרנסה בעניין הזה. זה ההישג היפה של הפרויקט הזה, שאנשים באים לצבא, לומדים מקצוע ומשתלבים בעולם העבודה. הם משובצים בהרבה מקצועות, קצינים, נגדים. נגדים אלה פשוט אנשים שהמשיכו איתנו בקבע, מצאנו אותם טובים ומתאימים והם המשיכו אותנו בקבע.
|
|