14-12-2013, 23:16
|
|
מנהל פורום צבא ובטחון
|
|
חבר מתאריך: 04.05.02
הודעות: 22,953
|
|
גרסאות ל"א מוטס של UH-1
UH-1 היה אחד המסוקים עם מספר הגרסאות הגדול ביותר שקיים, יחד עם הבלקהוק יורשו ועם Mi-8 הרוסי. על גרסת המכ"ם המוטס JUH-1 כבר דובר באשכול כאן, ומסתבר שחוץ ממנו היו דגמים ייעודיים למשימות ל"א:
פרוייקט "הגדה השמאלית"
פרוייקט "הגדה השמאלית" (Project Left Bank) החל בוייטנאם בשנת 1968, ובמסגרתו הותקנה מערכתSIGINT רב-תחומית על מסוק UH-1 שבחלק מהמקרים זוהה בשם EH-1. המערכת הכילה את הרכיבים הבאים:
- מאתר כיוון AN/ARQ-27
- מאתר חתימות אלקטרוניות RO-278
- רשמקול סלילים
- אנטנה חיצונית, שדמיונה למטביע סימונים על בע"ח זיכה אותה בכינוי Elephant Brander
המערכות האלקטרוניות הותקנו על קונסולה שהותקנה בתא הנוסעים, יחד עם מושבים לשני מפעילי המערכות. המסוק עצמו לא היה חמוש, והחימוש היחיד שנישא עליו היה נשקם האישי של הטייסים ומפעילי המערכת. בשלב מוקדם יחסית ויתרו על השימוש במאתר החתימות האלקטרוניות שניתח את האותות הנקלטים, שלא התאים לפעילות מוטסת ויצר קריאות שווא רבות בגלל רעידות המסוק במהלך הטיסה. במהלך המשימות המסוק טס עם דלתות סגורות כדי להגן על המערכות המותקנות בפנים, מראה לא שכיח במדינה בו כמעט כל הגיחות של מסוקים מדגם זה בוצעו עם דלתות פתוחות לשיפור המודעות הסביבתית וגישה למקלעי הצד שהותקנו על כנות חיצוניות. מאחר ובפועל נדרש רק מפעיל אחד לתפעול המערכות (השני היה אמור לתפעל את מאתר החתימות האלקטרוניות שבוטל), המפעיל השני מילא תפקיד של תצפיתן - מדי שעה המפעילים היו מתחלפים ביניהם כדי לשבור את שגרת המשימה החדגונית.
המסווקים הופעלו במסגרת דיב' חי"ר 4 של צבא היבשה, ומשימתם היתה איתור מקורות שידור של צבא צפון וייטנאם ושל הוייטקונג, והעברת האיתורים הגולמיים לאיתור מדוייק של מטוסי תצפית שבתורם הכווינו מסוקי קרב - כולם במסגרת אוויריית האוגדה. במקרים בהם אותרה מטרה גדולה יותר, זומנו בהתאם משימות סיוע ארטילרי ובמספר מקרים נדירים גם גיחות הפצצה של מפציצי B-52(!). למסוקים אלה היה אישור חריג לטיסה נמוכה במיוחד בגובה צמרות העצים ואף נמוך מהן בעת טיסה בנקיקים וערוצי נהרות, פרופיל טיסה זה היה מסוכן במיוחד כי לא השאיר זמן וגובה לבצע אוטורוטציה במקרה של פגיעה במסוק. ידוע על לפחות מקרה אחד בו מסוק שכזה הופל, יחד עם UH-1 חמוש שליווה אותו והופל בעת ניסיון לחלץ את צוות המסוק שהופל - כדי למנוע את חשיפת הדגם המסווג ונפילת מערכותיו לידי הצפוניים, הופצץ אתר ההפלה ביסודיות בפצצות נפאלם.
Quick Fix
למרות שהשם כמעט תמיד מעלה אסוציאציות של EH-60 Quick Fix 2B שהופעל בשנות ה90-80, בפועל החל פרוייקט זה מספר שנים לאחר סיום מלחמת ויטנאם. בשנת 1976 יזם צבא היבשה פרוייקט למערכת ל"א מוסקת בעלת יכולת איתור, ניתוח ושיבוש תעבורת הקשר של האויב. המערכת סומנה AN/ARQ-33 והותקנה על מסוקי UH-1H שמאז סוף המלחמה נמצאו בארה"ב בכמויות עצומות, וזכה לסימון EH-1H. פיתוח המערכת הסתיים רק בשנת 1982, אז הוכנסו לשימוש אויריית דיב' 82 יבילת האויר שלושת המסוקים הראשונים - עד סוף השנה נכנסו לשימוש באוגדות הצבא השונות 12 מסוקים מדגם זה, כאשר הדור הראשון של המערכת נקרא QUICK FIX 1A ובהמשך שודרג לגרסה 2B עם מערכת שיבוש משופרת. בסך הכל הוכנסו לשימוש 22 מסוקים מדגם זה, כאשר המסוקים של דיב' 82 הופעלו במסגרת הפלישה לגרנדה (מבצע Urgent Fury) בשנת 1983. המערכת הופעלה ע"י שני מפעילים. אנטנות המערכת הותקנו על זנב המסוק, 4 בצידיו ואחת נוספת בתחתיתו כשהיא מקופלת בעת שהיה על הקרקע ופתוחה לשימוש בשעת טיסה.
הדגם הבא בסדרה היה EH-1X Quick Fix 2A שנשא את מערכת AN/ALQ-151 המשופרת עוד יותר, והכילה גם רכיב איתור כיוון. זה היה אחד הדגמים הבודדים של מסוק זה שזכה להתקנת אמצעים נגד טזק"א, כאשר שתי מערכות פיזור XM-130 הותקנו מאחורי ומתחת לדלתות תא הנוסעים - הימנית שימשה לפיזור נורים והשמאלית לפיזור מוץ. 10 מסוקים מדגם זה נכנסו לשימוש, כאשר המערכת הופעלה ע"י מפעיל בודד. זה היה כאמור הדגם האחרון של UH-1 שנשא את המערכת, כאשר דגם 2B כבר נישא ע"י מסוק בלקהוק.
_____________________________________
גם כשלא היה הרבה, היה לנו הכל
|