לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #2  
ישן 11-08-2010, 20:09
  ישראל K ישראל K אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 9,114
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי תבור - tar 21 שמתחילה ב "מדוע אנחנו דתיים?"

1. למה מישהו דתי? יש מגוון סיבות, לרוב זה כי כך אדם נולד, אבל הרבה מתוך אלו, גם נוכח באמונה בעצמו כשגדל. אחרים נוכחו בהמשך, ויש כמובן גם את אלו שזה פשוט "משתלם להם" (ובדומה למה שכתבת - במידה והנוכח יווכח אחרת... גם כאן, להרבה מאלו, כשזה כבר לא ישתלם, הם ישליכו את הכיפה -אגב, אלו, בד"כ גם עם הכיפה לא באמת שומרים תומ"צ-, אחרים, יטעמו ויווכחו תוך כדי "המשחק", וימשיכו לחיות כך כבר מתוך ידיעת האמת.

2. מה יקרה אם יווכח הנוכח אחרת?
יש את השלב שבו לא צריך יותר הוכחות, (ומכאן מתחיל האמונה - אך זה נושא נפרד וארוך, ואני באתי להשיב אך בקצרה), כמה פעמים היית רוצה להוכיח את עצמך עד שיאמינו בך?!

א. אני חושב שאתה עצמך, כמו כמעט כל אדם אחר, לא היה רוצה שידרשו ממנו להוכיח את עצמו כל פעם מחדש.
באת למקום עבודה חדש, הכרת אדם חדש, בפעם הראשונה, השניה, אולי גם השלישית, שלא לדבר על מקרים שגם ברביעית, חמישית, שישית ושביעית, נדרשת להוכיח את עצמך. נדרשת להוכיח את יכולתך, נדרשת להוכיח שאתה עומד מאחורי מילה שאמרת וכדומה.
אתה לא חושב שלאחר אין ספור פעמים, תצפה ישאמינו לך גם ללא הוכחות, או שגם לאחר אין ספור הוכחות, אין ספור מלחמות, אין ספור בעיות שפתרת, הבטחות שקיימת וכדומה, עדיין בכל פעם יטיול בך ספק, לא יאמינו לך, לא ילוו לך, לא "יבנו עליך", בלי שתוכיח שוב?!
הרבה שאלו באמונה עלולות לגרום לפקפק בקיומו של אלוקים. טרם קבלת התשובה, נראה לשואל כי זהו, יש לו שאלה על קיומו של אלוקים, ובידו הוכחה נצחת שאין, אין אלוקים. אך ברגע שהוא מקבל תשובה הולמת, פתאום הוא רואה שאין מקום לשאלה, פתאום הכל ברור ונהיר.
כל זה, כמובן רק עד השאלה הבאה, אבל גם לאחריה אולי הוא ימצא את האדם הנכון, או המקרה הנכון שיענה לו את התשובה הנכונה. שוב המצאות האלוקים נראית מוחשית.
אך בשאלה שאחריה, שוב הכל התערער... ושוב ב"ה יש תשובה (בתקווה שאכן כך...).
עד שמגיע השלב שהאדם מבין שהוא לא הכל מבין. אמנם יש שאלות, ולו בגלל שיש (אחרת לא היה מה ועל מה לשאול), אך הוא יודע שלבטח גם יש תשובות, אולי אף חכמות, מורכבות ונוכונות יותר ממה שהוא מסוגל להבין. מכאן ואילך, הוא כבר יודע מראש שהשאלה יכולה להיות שאלה טובה, אך יש לה גם תשובה, אולי אף טובה יותר, כך שלמרות ידיעתו את השאלה, הוא לא בהכרח יפסיק להאמין עד שהוא יקבל תשובה (ומי יודע אם לא יהיה מאוחר מדי לחזור ולהאמין...).

ב. זהו הנסיון העיקרי, להאמין ולקיים, גם כשלא הכל נראה פשוט וקל, אלא רק על סמך שאתמול נוכחו בקיומו של אלוקים, ואז קבענו בדעתנו שיותר לא נתפתה, גם אם ברגעים של נסיון יראה לנו אחרת.
חזרה לפורום
  #3  
ישן 11-08-2010, 20:33
צלמית המשתמש של תבור - tar 21
  משתמש זכר תבור - tar 21 תבור - tar 21 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 12.10.09
הודעות: 6,786
אני מסכים שאי אפשר על כל קושיה להפסיק להאמין.
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי ישראל K שמתחילה ב "1. למה מישהו דתי? יש מגוון..."

אבל לאמונה צריך שיהיה היגיון בסיסי, לדוגמא: יש הרבה קושיות על כל תאורייה מדעית אבל כיוון שההיגיון הבסיסי שלה ברור פחות או יותר אז ממשיכים להחזיק בה.
האם לאמונה שלנו ישנו היגיון בסיסי? ושאלה קשה יותר: הרי התורה מצווה עלינו דברים מאוד קשים מבחינה מוסרית: מחיית עמלק, סקילת מחללי שבת ועוד. איך אני יכול, בתור אדם מוסרי, להרוג מישהו(כיום זה לא חל, אני שואל שאלה היפוטטית) כשאין לי סימוכים ברורים שהדבר צודק? אני לא מבקש להגיע לוודאות שכלית מוחלטת כי אין דבר כזה בעולמנו אבל אני רוצה שלפחות יהיה ברור לי שמה שהתורה אומרת ככל הנראה אכן קיים (אלוהים) והתרחש (מתן תורה) לפני שאני בשם התורה עומד לעשות מעשים (שוב, השאלה היפוטטית) שאינם מוסריים אילולא אכן ציווה אלוהים לעשות אותם.
חזרה לפורום
  #4  
ישן 11-08-2010, 20:41
  ישראל K ישראל K אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 9,114
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי תבור - tar 21 שמתחילה ב "אני מסכים שאי אפשר על כל קושיה להפסיק להאמין."

כדי להבין את התורה, צריך ללמוד אותה.
השאלות ששאלת על מצוות התורה, הם עוד לפני הבנת מה כתוב בתורה (מבלי לפגוע, אני רק מתייחס עניינית לכתוב).
לדוגמה, לגבי הריגת אדם שחטא. ראשית, מי ללא הבנת חומרת החטא, באמת תמוה מדוע יש להעניש עונש כ"כ חמור. ולאו דווקא במקרים של עונש מוות, אלא גם לגבי עונשים נמוכחים בהרבה. שנית, מימוש עונש מוות בידי אדם (להבדיל מעונש בידי שמים), לא בהכרח בא לידי מימוש, כמובן שבהתאם לחומרת העונש, התורה גם הוסיפה כל כך הרבה אזהרות והגבלות, עד שלא ממש היה כמעט אפשרי לממש עונש מוות (סקילה, שריפה, הרג או חנק), לפחות לא כמו שניתן להתרשם מקריאה שטחית בתורה.
חזרה לפורום
  #6  
ישן 11-08-2010, 22:55
  ישראל K ישראל K אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 9,114
בתגובה להודעה מספר 5 שנכתבה על ידי תבור - tar 21 שמתחילה ב "אין וויכוח שלולא מצוות ה' לא..."

אם אתה עצמך רק לפני 24 דקות הוכחת שאין דבר יותר הגיוני מאשר להרוג מחלל שבת, למה אתה שואל אותי מה הבעיה אם זה?

לא אמרת כזה דבר? גם אני לא אמרתי שמציאות השם לא מוכחת [ולו בגלל שהיא כן מוכחת], אז לא סביר שתשאל אותי על סמך דבר שכלל לא הסכמתי איתו.
ושוב, כמו שפירטתי מעט יותר לעיל, אף אחד לא דרש ממך להרוג מחלל שבת, ואף לא רוצח המונים. יתר על כן, אסור! לך להרוג, גם לא אדם שאתה יודע בבירור, כל אדם יודע, והוא עצמו מאשר, שהוא הרג אלפי ומליוני איש, גם אותו אסור לך להרוג.
למיטב ידיעתי, המקרה היחיד בו מותר להרוג, הוא להציל את עצמך או אחר מרצח ישיר. במילים אחרות "לרצוח על מנת למנוע רצח".

כפי שעוד ציינתי לעיל, עונש הסקילה כמו גם עונשים אחרים הכתובים בתורה, אינם מסתכמים במשפט "מי שחילל שבת יסקל", אלא בפרטי דינים רבים נוספים, ואינם מבוצעים כמו שזה נשמע, אלא בפועל יישום עונש זה רחוק מאד לביצוע.
במידה דומה, גם רצח אדם שרצח אינו פשוט ליישום.
חזרה לפורום
  #20  
ישן 12-08-2010, 15:47
  ישראל K ישראל K אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 9,114
בתגובה להודעה מספר 19 שנכתבה על ידי תבור - tar 21 שמתחילה ב "אם כך מדוע ישנו איסור ללמוד ספרי כפירה?"

כדי שלא תשאר רק עם השאלות (שלא לדבר על סיבות נוספות כגון טומאה וכדומה, שהן סיבות מטעמים מיסטיים).
אפשר כמובן להתחיל מללמוד קודם כל את התורה, לאחמ"כ גם העיון בספרים שמוטב ולא נעיין בהם, גם יראה אחרת.

בתקופת הראשונים, לפני מאות רבות של שנים, היתה תקופה בה הפילוסופיה היתה כנראה דרך חשיבה מצויה (ספרי ראשונים רבים, עם לא כולם, כתובים בצורה פילוספית, שהיום אכן יש הרבה שפחות אוהבים וקל להם ללמוד אותם, בגלל צורת החשיבה השונה - כגון חובת הלבבות של רבינו בחיי, ספרים שונים של הרמב"ם ועוד), רבים מאד התפלספו, והתוצאה היתה הרת אסון.
בעקבות זאת, כתב הרמב"ם ספר שיועד בדיוק למטרה זו, לענות על השאלות, אבל עדיין היו רבים שנותרו רק עם השאלות... למרות שיש גם את התשובות כתובות.
(וגם מי שיקרא גם את התשובות, עדיין לא בהכרח יבין טוב את התשובה, וגם עלול להשאר רק עם השאלה. רבים מנושאים אלו הינם נושאים מורכבים ולא על כל שאלה יש משפט פשוט שמפריכה. כמו גם כנראה רוב השאלות, מדובר בהוכחות שונות ומורכבות).
חזרה לפורום
  #32  
ישן 13-08-2010, 01:04
  משתמש זכר channb channb אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 4,107
בתגובה להודעה מספר 30 שנכתבה על ידי תבור - tar 21 שמתחילה ב "זה לא יכול להיות אגדות..."

זהו בדיוק הדיון שהתפתח באשכול ההוא.
התשובה בקצרה היא שאי אשפר להמציא סיפור כל כך משמעותי מחייב ולא מציאותי (אם אכן לא קרה) כאשר הטענה היא שהוא התרחש אל מול מליוני צופים. הסיפור אינו סתמי (באם אכן כך היה יתכן שהיתה אפשרות להמציא זאת) אלא המסופר הוא שניתנה תורה מחייבת הכוללת תרי"ג מצוות השולטות לגמרי באורח החיים היהודי. כמו כן אנו מחוייבים למסור זאת במדויק לדורות הבאים. (סיפור המחייב את מסירתו לדורות אינו ניתן להמצאה מכיון שבשלב ההמצאה מתבקשת התמיהה כיצד אם כן לא ידענו מכך).
תוכל למצוא מקורות רבים ברשת הדנים בהוכחה זו, היא פשוטה מבחינה לוגית ובלתי ניתנת להפרכה למי שמתבונן בה באופן מעמיק.
אני לא רואה טעם לנהל דיון הלוך וחזור בענין:
א' מפני שכבר ניהלתי אותו.
ב' נסיוני המר מגלה שמי שלא רוצה להאמין מסרב להודות על האמת בכל מקרה. (איננו קובע ח"ו שהדבר נכון לגביך, אך לגבי בן שיחי באותו אשכול שהוא חוזר בשאלה, הדבר היה נכון בהחלט.)
חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 03:09

הדף נוצר ב 0.06 שניות עם 11 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר