|
28-04-2010, 09:57
|
|
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
|
|
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,133
|
|
|
אבל בסופו של דבר את מעדיף להסתמך על מסורות בע"פ של חז"ל בנוגע לאירועים שהתקיימו מאות שנים לפניהם ושמדברים בכלל על עמים אחרים, במקום תעודות כתובות של אותם עמים ומאותו זמן, זה לא נקרא להסתמך על ההגיון.
אילו היית מחליף את "בית שני" ב"מקדש כלשהו בהודו" ואת "חז"ל" ב"כהני-דת הינואיסטים" היית מקבל את העובדה שמיהמנות המסורת שלהם בקשר לפרסים לא משתווה לזו של הפרסים עצמם, אתה מקבל את דווקא את דברי חז"ל רק כי הם חז"ל, למרות שלא אמורה להיות להם ידיעה בנושא מעבר לכל-אחד אחר, זה לא נקרא להסתמך על ההגיון.
כל הטענות שלך נופלות כי מסתתרת מאחוריהן ההנחה שאין זה הגיוני שחז"ל יטעו, גם לא בנושא שלא קשור אליהם, וזה כי הם חז"ל
זה לא נקרא להסתמך על ההגיון.
זה לא משנה מה מקור התחושה הזו שלך (במקרה שלנו, שסמכותם של חז"ל בנושאי הלכה אמורה להיות קשורה איכשהו למסורת סדר-דורות), זו עדיין תחושה, והתחושה הזו עדיין גורמת לך לקבל מסקנות הנוגדות את ההגיון.
אתה אפילו מעדיף להסתמך על מסורת סדר-דורות עלומה שלא אוזכרה במפורש ושכנראה לא התקיימה!
אני אחזור על עצמי שוב, חז"ל לא קיבלו את ידיעותיהם ההיסטוריות כתורה מן השמיים, כמו-כן, חז"ל לא נולדו עם מתקן מכני מובנה בתוך המוח המספק להם יכולת ודאות היסטורית מעבר לכל השאר
כמו ששאר העמים יכולים לטעות בקשר לאירועי העבר, כך גם חז"ל, אין להם שום סגולה מיוחדת במקרה זה. (עיין בפסקה הסופית)
לגבי הסעיפים שציינת:
א. לא ראיתי במסמך שהבאת אף לא התמודדות חלקית עם הדברים, יש בו פרשנויות של חז"ל, ולאחר מכן ממצאים היסטוריים, לא ראיתי שנעשה כל נסיון לקשר בין השניים
ב. כמו שכתבתי לך כבר לעייל, ומשום מה אתה מסרב לקבל, אין שום עדיפות כללית של מקורות אחרים על פני המקורות היהודיים, זה נסיון שטותי להציג את התארוך המקובל כנוגד בכוונה תחילה את מסורת חז"ל, נסיון להציג אותנו כמקופחים, וזהו הבל גמור
שוב, כמו שכבר ציינתי, הכל תלוי במקרה הנידון, בהיסטוריה של עם-ישראל תעודות יהודיות עדיפות, בהיסטוריה של עמים אחרים נאמנים יותר תעודותיהם שלהם. כך קובע ההגיון.
במקרים שישנה עדיפות למסורת חז"ל, היא מתקבלת בסברה המדעית!
האם היית מעדיף לקבל מסורות בע"פ של עמים אחרים בקשר לעמנו במקום מסורות כתובות של חז"ל? ברור שלא. אם כך טענתך נופלת, כי כמו שצויין לעייל, מסתתרת מאחוריה ההנחה המוטעית שחז"ל יש עדיפות בכל.
ג. אני לא מבין את הנסיון שלך להציג זאת כזמן מועט, הספר הנידון נכתב לפחות חמש-מאות שנה (וזאת עוד לפי המסורת) מבנייתו של ביהמ"ק, הרבה יותר אם מחשיבים עריכות מאוחרות עד ללאחר חתימת התלמוד
שוב לא הבנתי איך הכנסת את נושא בית ראשון לתמונה, איך הוא שייך לעניין?
לגבי פיסקתך האחרונה, ברור שדבריהם מסתמכים על מסורת, השאלה היא מסורת על מה?
אתה טוען שהמסורת היא על זמן קיומו של בית שני, טענה שאין לה שום בסיס, הסדר-עולם לעומת זאת מציין מפורשות שהמסורת שלו היא לזמן קיומה של האימפריה הפרסית, ומהמסורת הזו הוא מסיק לגבי בית שני (ואפילו לא כותב את התוצאה במפורש)
אבל בכל-זאת את העיקר פספסת, גם אם היה מדובר על מסורת בע"פ ישירות על זמן קיומו של בית שני, ולא על חישוב גרידא, עדיין לא הייתה למסורת זאת עדיפות על-פני כתבים.
בוא נעשה את הדברים ליותר פשוטים: ישנם 2 אפשרויות
1. המסורת היא לגבי פרס --> מכאן מסיקים לגבי בית שני (ולגבי פרס ברור שעדיפים לנו הכתבים שלהם ממסורת שלנו עליהם)
2. המסורת היא ישירות לגבי בית שני --> מכאן מחשבים את תקופת פרס
הכל מצביע על האפשרות הראשונה, אתה לעומת-זאת טוען שהאפשרות השנייה היא הנכונה (בנסיון קלוש לקשר את המסורת ישירות אלינו, למרות שלא המסורת ולא החישוב מופיעים באיזשהו מקום, אלא דווקא היפוכם.)
אבל תקופת פרס מה"חישוב" הזה (34 שנה סה"כ) סותרת את הידוע לנו (מעל מאתיים שנה), אם כן, בהנחה שלא נפלה טעות חישוב, גם ברישא ישנה שגיאה, כלומר במסורת העלומה על בית-שני, אין מנוס מכך..
האפשרויות היחידות "לצאת מזה" הן לטעון ש:
א. הידוע לנו הוא טעות, כלומר תקופת פרס אכן ארכה 34 שנה בלבד, מה שלא הגיוני בעליל לאור העובדות בשטח. להסתמך על חישוב זמנים הנובע ממסורת על דבר אחר לחלוטין, במקום על כתבים, גרוע מלהסתמך על מסורת ישירה על הדבר עצמו....
או ב. שהטעות היא באמת היכן שהוא בחישוב, כלומר המסורת על הבית מדוייקת, התארוך המקובל על פרס גם הוא מדוייק, והטעות נפלה במקום כלשהו אחר, כגון בתקופות אחרות בחישוב, אבל אז בכל מקרה יוצא שישנה טעות בסדר-עולם, אז למה להשליך אותה על תקופות שמסתדרות לנו עם התארוך המקובל? (למעשה יוצאת טעות כפולה, כי ה"סדר" מציין מפורשות את אורך תקופת פרס)
שאלת: האם כיום ניתן לשנות ב-160 שנה את ההיסטוריה מלפני 500 שנה?
התשובה היא לא, כי בתקופתנו מדובר בהיסטוריה כתובה, כך שההקבלה שלך לחלוטין לא במקום
אבל אילו ההיסטוריה של תקופתנו אף היא לא הייתה כתובה, אז בהחלט כן! בהחלט יכלו ליפול לתוכה טעויות כאלה
לא חסרים מקרים של מסורות היסטוריות בע"פ של עמים אחרים, שבמקרה הטוב יש בהן טעויות זמנים גסות, ובמקרה הרע הן מנוגדות לחלוטין לאמת.
עם ישראל אינו מקופח פה, למרות מה שאתה מנסה להציג..
|
|