06-03-2010, 22:50
|
|
|
חבר מתאריך: 22.06.09
הודעות: 384
|
|
תגובה לכל ההערות יחד
קודם כל תודה על התגובות העיניניות והמאירות .
אך אני רוצה להקשות בכל זאת.
אם מנסים להיכנס לראש של מי שאמור בסוף לקבל את ההחלטה, כנראה שמדובר ב 2 תרחישים מייצגים עיקריים :
1) תקיפה של יעד מוגן ע"י נ"מ מתקדם.
2) השגת עליונות אווירית מול F-15, SU-35, PAK_FA .
נניח שההתלבטות היא בין F-35 למטוס מתקדם לא חמקן עם מערכת הגנה אקטיבית.
עבור תרחיש 1, הלא חמקן יצטרך לספוג כמה טילים לפני שיחרור חימוש וכנראה כמה גם אחרי. אם המערכת אמינה מספיק, הוא אמור לשרוד ברוב המקרים.
במקרה שנכנסים לטווח יעיל של נ"מ קני, גם לחמקן אין יתרונות, כי בטווח כזה החמקנות לא יעילה.
עבור נ"מ לייזר העתידי כנראה שהמצב דומה. הלייזר אמור להיות יעיל בטווחי נראות, כלומר טווח קצר.
מטוס חמקן לעומת זאת יפתיע את המותקפים ע"י שיחרור חימוש בהפתעה. אינני בטוח כמה יתרון יש לזה, כי בכל זאת ההפתעה לא תהיה מוחלטת: החימוש עצמו לא בהכרח חמקן, בזמן שיחרור המטוס לא חמקן. אולי קלטו אותו לשבריר שנייה בכל זאת - לא מספיק ליירוט אך מספיק להתראה.
מטוס רגיל לעומת זאת יוכל לשאת יותר חימוש. לכן נוכל לתקוף עם פחות מטוסים. גם מגוון החימוש גדול יותר.
עבור תרחיש 2 נתייחס לשני מקרים:
א) יש לנו מטוס רגיל ולא חמקן. במקרה שהיריב חמקן, הוא ישגר טילים לפני שנראה אותו, אך הטילים לא אמורים לפגוע. ואז נסגור טווח שהטילים שלנו יוכלו להינעל - החמקן שיהיה בעל ביצועים פחותים מהמטוס הרגיל לא יוכל להיתחמק. אם נגיע לקרב dog-fight גם כאן החמקן יהיה בנחיתות.
אם היריב לא חמקן, ברור שיש לנו עדיפות עליו.
ב) יש לנו מטוס חמקן. במקרה שהיריב גם חמקן, המצב שקול. אם היריב רגיל, יש לנו עדיפות.
לדעתי בשני התרחישים הנ"ל יש עדיפות למטוס רגיל עם הגנה אקטיבית. שוב, לפי ההנחה, המערכת אמינה ב 98 אחוז.
כיוון שהחמקנות גובה מחיר כבד מהמטוס: ביצועים, מחיר, תחזוקה, התאמה לחימוש, אמינות, לא ברור שחייבים לשמור על חמקנות כברירת מחדל. אם נדע שתהיה מערכת הגנה אקטיבית, כדאי מראש לוותר על החמקנים.
כנראה ההחלטה תהיה בסוף מטוס חמקן עם הגנה אקטיבית !
|