09-06-2005, 15:54
|
|
|
|
חבר מתאריך: 23.09.03
הודעות: 12,141
|
|
תלוי איזה מטוס ואיזה מסוק...
באופן כללי מטוס נוסעים (והכוונה לבואינג או איירבאס, לא ססנה) מהירות הרבה יותר גבוהה, בדר"כ כזו שמגרדת את מהירות הקול.
במסוקים ישנה הגבלה מסויימת למהירות המירבית. מסיבות אווירודינמיות, ברגע שלהבי המסוק יגיעו או יעברו את מהירות הקול הם יאבדו את יעלותם (בעיצובם הנוכחי). בגדול, ככל שמהירות הטיסה של המסוק גדלה, ישנם להבים שמקבלים "זרימת אוויר הפוכה" (תחשוב על כנף של מטוס שהאוויר זורם עליה משפת הזרימה אל שפת ההתקפה, במקום ההפך). ככל שמהירות טיסת המסוק גדלה, כך גדלה גם מהירות הזרימה ההפוכה על חלק מן הלהבים. במצב כזה להבים אלו מתקרבים למצב הזדקרות. באותו זמן, איזורים ליד קצה הלהבים שמקבלים זרימה "רגילה" של אוויר מתפתחת זרימה שקרובה למהירות הקול. במקרה כזה זרימת האוויר מתנתקת מן הלהבים, והלהבים מאבדים את יעלותם.
אם אני לא טועה המהירות הזו שמסוקים מוגבלים אליה היא בערך 405 קמ"ש. אבל, בשנת 1986 (בתערוכה אווירית, שכחתי איזו בדיוק) הגיע מסוק ZB500 Lynx (תוצרת Westland הבריטית) שעבר שינויים קלים ל 400 קמ"ש, שיא המהירות למסוקים.
_____________________________________
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning. -Rick Cook
נערך לאחרונה ע"י DeepSpace בתאריך 09-06-2005 בשעה 16:15.
|