להיות דו חוגי
נתחיל עם זה: אין לי מידע לגבי אחוז האנשים שעושים תואר דו חוגי ומה ההתפלגות מבחינת האוניברסיטאות, אבל רוב האנשים שאני מכירה לומדים ביותר מחוג אחד. משיחה מקרית עם ידיד שלמד גם כן לתואר דו חוגי באוני' העברית הבנתי שיש הבדל בין האוניברסיטאות בעניין הזה. הוא סיפר לי לדוגמה (למרבה הפתעתי) שבעברית קל יותר להיות דו חוגי מאשר בת"א, למרות המעבר בין הקמפוסים השונים (למי שלא מכיר: האוני' העברית מחולקת ל-4 קמפוסים שונים, כאשר העיקריים הם קמפוס הר הצופים למדעי הרוח והחברה וקמפוס גבעת רם למדעי הטבע ומתמטיקה).
הנקודות שאני מביאה כאן הן על סמך נסיוני בלבד, ויתכן שחלקן לא יהיו רלוונטיות לאוניברסיטאות אחרות או לשנים מאוחרות יותר (אני סיימתי עכשיו שנה א'). לכן אשמח לתיקונים והערות נוספות.
היתרון הגדול במסלול דו חוגי הוא האפשרות לשלב שני נושאים שמעניינים אתכם או מקצוע "שימושי" לכסף ומקצוע "לא שימושי" לנשמה.
בחוגים גדולים במיוחד, המסגרת הדו חוגית יוצרת לפעמים גם מסגרת חברתית נוחה של אלו שלומדים באותם שני חוגים.
אבל כמו שמא אומרת, אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. למסלול הדו חוגי שני חסרונות עיקריים:
א. במהלך הלימודים – העומס: מטבע הדברים, המסלול הדו חוגי דורש יותר נ"ז ממסלול רגיל, מה שאומר יותר שעות שיעורים ויותר שיעורי בית, וזה עלול לגרום לציונים נמוכים יותר (למרות שהמוכשרים מצליחים בכל מקרה). חוץ מזה צריך לקחת בחשבון שתואר דו חוגי יכול להיות יקר יותר, בגלל שלוקחים יותר קורסים (אין לי ממש מידע לגבי העניין הזה כי השנה שילמתי על 100% נ"ז בכל מקרה).
ב. לאחר סיום התואר - הקבלה לתואר שני: בגלל שדו חוגיים לא לוקחים את כל הקורסים שהחוג דורש, זה יכול להוות אחר כך בעיה בקבלה לתואר שני, או לעכב אותו בגלל הצורך לקחת קורסי השלמה.
בנוגע לקבלה לתואר שני – אני לא יודעת עד כמה זה משמעותי (אני מקווה שטלי או מישהו אחר יעזרו לי בעניין הזה). מי שיודע אם ובמה הוא רוצה לעשות תואר שני, כדאי שיבדוק את העניין הזה במזכירות החוג.
ובנוגע לעומס, לשם כך בדיוק החלטתי לכתוב את האשכול הזה . כשאני התחלתי ללמוד באוניברסיטה חטפתי הלם שהיה לי די קשה לצאת ממנו. לא הייתה לי שום הכנה או מודעות למידת העומס, ולקח לי הרבה זמן להצליח לתמרן ולוותר על דברים. נראה לי שיש כמה דברים שאם יודעים עליהם לפני תחילת הלימודים, זה יכול לחסוך מעט מהבלגן שנוצר אחר כך.
בחירת החוגים
(אמנם לא ממש רלוונטי לסמסטר הקרוב אבל בכל זאת)
כדאי לבחור חוגים שנוח לשלב. בחלק מהשילובים יש חפיפה מסויימת בין חלק מהקורסים (לדוגמה, מי שלומד ביולוגיה וכימיה לא צריך לקחת קורסי כימיה של ביולוגים) ולכן קל יותר לפנות אליהם.
צריך גם לבדוק אם השילוב שאותו אתם רוצים מאושר על ידי האוניברסיטה: לכל חוג יש רשימה של חוגים שמותר לשלב איתו או אסור לשלב איתו. לדעתי לא כדאי לשלב שני חוגים תובעניים מדי, גם אם הם מאוד מעניינים כי זה פשוט הורס את כל הכיף.
מערכת שעות
לבנות מערכת זה בלבול מוח, ולבנות מערכת דו חוגית אפילו יותר. לכן דבר ראשון העצה שלי היא לנסות לעבור על השנתון לפני שנפתחת מערכת ההרשמה, כך שתהיו מוכנים ולא יסגרו בפניכם אפשרויות לשעות שיעורים מסויימות [הערה כללית בקשר לתרגולים – לרוב יש כמה אפשרויות לשעות תרגול, ואף אחד לא רושם לאיזה מהם אתם מגיעים. לכן לא ממש משנה לאיזו שעת תרגול תירשמו, במהלך השנה תוכלו ללכת לתרגול אחר אם התברר שהשעה שאליה נרשמתם לא נוחה לכם. לכן לא כדאי להילחץ מהעניין הזה יותר מדי כשבונים מערכת. במעבדות לעומת זאת, הנוכחות היא ברך כלל חובה, לכן אליהן צריך לתת יותר תשומת לב].
כשבוחרים מערכת שעות, חשוב לשים לב לחפיפת שעות בין הקורסים השונים. בדרך כלל האוניברסיטה יוצרת את המערכת כך שתתאים למסלולים העיקריים, שאותם לוקחים רוב הסטודנטים מאותו חוג. יש חפיפה בין שני קורסי חובה? נסו למצוא קורס חלופי (אפשר להתייעץ עם המזכירות או עם היועץ של החוג) או לדחות לשנה הבאה. לפעמים דחייה של קורסים לשנה אחרת היא הכרחית כדי למנוע עומס שעות מוטרף של 40+ שעות בשבוע (לא כולל שיעורי בית), אבל קחו בחשבון שקורס שמיועד לשנה א' יכול להתנגש עם קורס חובה לשנה ב' בשנה הבאה. לעתים רחוקות תצליחו להשיג פטור מקורס מסויים, אם תצליחו לשכנע את הבנאדם הרלוונטי שזה חיוני ושהקורס המדובר אינו הכרחי. ככל שתהיו יותר אנשים עם אותה בעיה סביר יותר שתצליחו [בכלל, אנשים נוספים שעושים אתכם את אותו מסלול יכולים לעזור הרבה. אפשר להתייעץ איתם בבניית מערכת וללמוד איתם למבחנים ובכלל, נחמד שיש עם מי לקטר] אם ראש חוג אחד לא עוזר נסו להיעזר בראש החוג האחר ובכל אדם אחר שעולה על דעתכם. אל תתביישו – אף אחד אחר לא ידאג לאינטרסים שלכם.
למי שלומד באוניברסיטה העברית כדאי להתחשב גם במיקום הקורסים – במידת האפשר, עדיף לרכז כמה שיותר קורסים מאותו קמפוס באותו יום. אמנם יש תחבורה בין הקמפוסים שמתואמת עם שעות השיעורים (אפילו שאטל בחינם פעם בשעתיים), אבל הנסיעה הזאת היא עדיין טרטור רציני לפעמים. כך למשל לא כדאי לבנות על מעבר מהיר בין הקמפוסים בשעות העומס – בין 4-5 אחר הצהריים. אתם פשוט עלולים לאחר לשיעור.
אם אתם לא בטוחים בנוגע לקורס מסויים, בדקו עד מתי אפשר לשנות את הרישום לקורסים (מהי תקופת השינויים) ובזמן הזה לכו לקורסים שאתם מתלבטים בקשר אליהם. עם זאת, קחו בחשבון שגם אם בתחילת הסמסטר אתם נוכחים בכל 40 ומשהו השעות שיש לכם במערכת בלי בעיה, ככל שהסמסטר מתקרב לסופו הקושי יעלה בגלל היקף המטלות הגדל. ההרגשה שלי היא שסמסטר א' הוא קשה יותר בגלל שאין בו כמעט חגים. בסמסטר ב' קל יותר להשלים פערים כי יש יותר חופשות. לכן אם יש התלבטות אם לדחות קורס של סמסטר א' או ב', עדיף לדעתי לדחות קורס של סמסטר א' (בעניין דחיית קורסים כדאי לבדוק גם אם קורס מהווה תנאי קדם למשהו אחר שעלול לתקוע אתכם מאוחר יותר).
מבחנים
כמו עם המערכת, גם עם המבחנים הבעיה העיקרית היא של הדו חוגיים. המבחנים נקבעים כך שהם יהיו מסודרים בצורה הגיונית פחות או יותר עבור תלמידי אותה שנה באותו חוג. המזכירה המסכנה שצריכה לסדר את כל המבחנים האלה פשוט לא מסוגלת להתחשב בכל האנשים האחרים שעושים את אותו קורס. לכן, אם אפשר, כדאי לבדוק מהם תאריכי המבחנים לפני בחירת הקורסים ואם יש קורסי בחירה שהמבחנים שלהם סמוכים מדי אולי כדאי לוותר על אחד מהם או לדחות לשנה הבאה. אם מדובר בקורס שלא ניתן לדחות, כדאי לתכנן היטב את זמן הלימוד למבחנים. אם שני מבחנים נופלים על אותו יום סביר להניח שתקבלו מועד ג', אבל הבעיה הגדולה היא כשהמבחנים הם בהפרש של יום או יומיים. במקרה כזה אני חושבת שכדאי לעשות במועד א' את הקשה מבין שני המבחנים. למבחן, לדעתי, יש חלק חשוב מאוד בהבנת החומר וסטודנטים רבים מעידים שהרבה אסימונים נופלים דווקא לאחר המבחן. לכן אם חומר מסויים קשה לכם במיוחד אולי לא תצליחו במועד א', אבל מאוד הגיוני שהציון ישתפר במועד ב'. מאותה סיבה אני חושבת שגם אם תקופת המבחנים עמוסה עדיף לעשות כמה שיותר מבחנים במועדי א' כל עוד זה אפשרי ושפוי.
שימו לב שלפעמים לוח המבחנים משתנה מעט אחרי תחילת הסמסטר, ולכן לפעמים ניג'וסים למזכירה המסכנה הנ"ל יכולים לעזור (תוכלו למצוא אותה בספר הטלפונים של החוג או לפנות לכל מיני מזכירות בשיטת הניסוי והטעייה ). אני לא יודעת איך זה במקומות אחרים, אבל בגבעת רם יש איזושהי מעורבות של נציגי חוגים מטעם אגודת הסטודנטים בבניית לוח המבחנים, לפני תחילת הסמסטר. אם אין נציג שדואג לאינטרס שלכם כדו חוגיים, נסו למצוא את החבורה הזאת ולייצג את עצמכם. גם כאן, טוב למצוא אנשים נוספים שגם להם יש בעיה דומה, וביחד תהיה לכם השפעה גדולה יותר.
הערה לסיום: גם אם החלטתם לא ללכת על מסלול דו חוגי, אבל בכל זאת בא לכם להוסיף קצת עניין לחדגוניות של התואר שלכם, עדיין יש אפשרות לשלב קורסים מחוגים אחרים. ניתן לעשות "חטיבה", שזה מסלול קטן יותר ממסלול המשני, שלמיטב הבנתי לא נותן זכאות לתואר אבל נרשם איפשהו בתעודה. בנוסף, אפשר לקחת קורסים שונים באישור מיוחד ממזכירות החוג. באוניברסיטה העברית אמורה להתחיל בשנת הלימודים תש"ע תכנית חדשה בשם "אבני פינה" שבה כל סטודנט שמתחיל ללמוד החל באוניברסיטה החל משנה זו חייב לקחת מספר מסוים של נ"ז מרשימת קורסים מחוגים שונים, שאינם החוג שלו.
שיהיה בהצלחה ושנה טובה
מקווה שלא שכחתי כלום - אשמח לתוספות והארות
רומי
_____________________________________
נערך לאחרונה ע"י cookoorookie בתאריך 10-09-2009 בשעה 18:22.
|