היסטוריה של סמלי טייסות בחיל האוויר
כאן אני אנסה לרכז את כל המידע שידוע לי לגבי היסטוריה של סמלי טייסות בחיל האוויר.
המקורות הם בינתיים שלוש:
1) כתבה בבטאון חיל האוויר
2) אשכול בפראש ראשון
אשכול שני בפראש
3) וויקיפדיה
והנה הרשימה:
טייסת דורסי הלילה
סמל טייסת עוצב על ידי רס"ן (מיל') אריה מוסקוביץ'. זה היה הסמל הראשון שעיצב מוסקוביץ' לחיל האוויר.
ציטוט:
"זו הייתה הפעם הראשונה שראיתי כלי-טיס מקרוב והתרשמתי מאוד מהגודל והעוצמה שלו", מספר מוסקוביץ', שאייר מאז עשרות ספרי ילדים שהפכו לקלאסיקה ואף מועמד על כך בימים אלו לפרס ישראל. "נחמיה הזמין אותי לטוס על אחד המסוקים ואני לא יכול לומר שהרגשתי כל-כך טוב", הוא נזכר בשעשוע. "למרות שהמסוק היה מגושם יחסית, נחמיה הטיס אותו כאילו היה זה מטוס-קרב ועשה איתו לופים משוגעים". מוסקוביץ' מתאר חוויה זו כמעוררת השראה: "מראהו החיצוני של המסוק ומעופו באוויר, הזכירו לי דמות של עוף מאיים ודרקוני", הוא מתאר. "לבסוף ציירתי ציפור מיתולוגית עם לשון-ארס שיוצאת החוצה ונחמיה התלהב מאוד. זה הסמל האהוב עלי מכל הסמלים שאיירתי במהלך השנים לחיל-האוויר ואני שמח שהסמל נשאר זהה עד היום".
|
טייסת 147
סמל טייסת עוצב ע"י רס"ן (מיל') אריה מוסקוביץ' בשנת 1978 (בעבר לא היה סמל לטייסת). בטיוליו באזור בסיס חצרים צפה מוסקוביץ' בקרב בין שני איילים במדבר. מהמחזה הזה שאב את השראתו לעיצוב הסמל. לסמל נוסף צבע צהוב כצבע חולות הנגב. האייל המכונף נחשב לסמל ייחודי, שכן חיה מסוג זה לא אופיינית לייצוגה של טייסת.
תלס"ם
תלס"ם (תובלה סער מסוקים), הגוף שקדם ליחשת"פ עד שנות ה-80. את סמל התלס"ם שבמרכזו עומד חד קרן המעופף, עיצב רס"ן (מיל') אריה מוסקוביץ'.
ציטוט:
"ישבתי עם מפקד היחידה, תא"ל (מיל') נחמיה דגן וציירתי סקיצה אחר סקיצה על הלוח וכך קרם הסמל עור וגידים", מספר מוסקוביץ'. "הצבע האדום בסמל מראה על הלחימה והצבע הכחול נבחר במטרה לייצג את חיל-האוויר". הבחירה בחד הקרן נבעה מהדמיון שראה מוסקוביץ' בין היצור לבין מסוק הסייפן ששימש את התלס"ם לתובלת קציני היחידה לתרגילי שטח. הדמיון בין השניים עלה, ככל הנראה, בשל האנטנה הגדולה שהזדקרה מגג תא הטייס של הסייפן ושיוותה לו צדודית של חד קרן. "זה הדבר הראשון שעלה לי לראש", הוא אומר. "חדי קרן הם יצורים מעופפים והיצור שציירתי ממריא מהקרן שבקודקודו, בדיוק כמו מסוק שממריא בעזרת הרוטור שעל ראשו". מסוק הסער של יחידת התלס"ם שעל זנבו התנוסס חד הקרן הוא בעל תצורה יוצאת דופן. מסתבר כי היצור התנוסס רק על צדו האחד של זנב הסייפן, בעוד בצדו השני של אותו הזנב, ניתן היה להבחין בסמל יחידת הניסוי, שלימים הפכה לטייסת "המסק"ר הראשונה". הדבר נבע ממחסור במסוקי סייפן, שאילץ את התלס"ם ואת יחידת הניסוי להפעיל במשותף את המסוק "בעל פיצול האישיות", כפי שכונה ביחידה. כאשר הפכה יחידת התלס"ם ליחשת"פ, בוטל סמל חד הקרן ועוצב סמל חדש תחתיו, כך שמזה 25 שנה, נחשב הסמל להיסטוריה רחוקה."
|
טייסת 101
סמל הטייסת עוצב על ידי טייס מח"ל בשם סטן אנדרוס (שנהרג מאוחר יותר) באחד מערבי הטייסת, והטייסים שהיו איתו החליטו לבחור את המספר 101 כמספר הטייסת. מודי אלון לא אהב את הסמל והציע להשתמש בעקרב כסמל הטייסת. הטייסים דחו את הצעתו, ולאחר הקמת טייסת 105 מתוך טייסת 101, נבחר העקרב לשמש כסמלה.
טייסת עקרב
סמל הטייסת נבחר כעקרב כזכר לסמל שהציע מודי אלון לטייסת 101, שביכרה על פניו את סמל הגולגולת המכונפת.
טייסת נמרים
ציטוט:
טייסת "הנמר המעופף" הוקמה בשנת 1967. מטוסי הסקייהוק כבר הגיעו, אך בחירת סמל הטייסת התעכבה מפני שלא אושרה הצעת הסמל בו חפצו חברי הטייסת: ציור של דמות דרקון מאיים, בדומה לסמל הנוכחי של טייסת "הדרקון המעופף". "העסק נגרר, אך לא רצינו ששום מטוס ימריא ללא סמל, לכן החלטתי לנסות לקדם את הנושא, כדי שהמטוסים יטוסו עוד באותו היום", מספר בחיוך מפקד הטייסת בזמנו, סא"ל (מיל') יוסי שריג. "ניגשתי למשרטטת שהכרתי ויחד התחלנו לחפש איור חלופי לסמל הדרקון בתור בדיחה. חפרנו יחד בעיתונים ובחוברות קומיקס ישנות עד שמצאנו ציור של נמר שמצא חן בעינינו", הוא ממשיך. שריג וידידתו לא חשבו שמשתתפי דיון המטה האחראי על אישור הסמלים, ייקחו את סמל הנמר המוצע ברצינות. הוא מסביר כי הם הציגו את הסמל במטרה להתריס בפני דיון המטה ולהוכיח שאין חלופה מלבד סמל הדרקון. "שעה לאחר שהצגנו את הציור, יצא נציג מהישיבה והודיע לנו שסמל הנמר התקבל", מספר שריג. "היינו המומים", הוא צוחק. "רצינו לטוס על המטוסים החדשים. חיכינו בקוצר רוח לסמל טייסת, לא משנה איזה, העיקר שנוכל לעלות כבר לאוויר ובסוף יצא שנתקענו עם הסמל מחוברת הקומיקס". טייסי הטייסת לא האמינו תחילה כאשר התבשרו על החדשות המפתיעות, אולם התעשתו במהירות ורצו למטוסים, שחיכו להם בשדה. "אני טסתי על המטוס הראשון של הטייסת החדשה עם סמל הנמר הטרי". מספר סא"ל (מיל') שריג. "חשבתי בזמנו שאם ירצו לשנות את הסמל בעתיד, אז פשוט ישנו. בכל מפגש טייסת מאז, חזרתי ואמרתי להם שזה בסדר להחליף את הסמל". על אף שאישר שריג את ההחלפה, סמל הטייסת נשאר בין היחידים שלא השתנה כלל עד היום ולא עבר אף "רענון". על אף הסיפור הנדיר של התגלגלות הסמל, לאחר זמן מה התגלה כי דמות הנמר המצויר התנוססה גם על גבי זנבות אחרים בעולם. מסתבר כי טייסת מתנדבים אמריקאים (AVG - Flying Tigers, הפעילה מטוסים P-40 ) שפעלו בסין בשנות ה-30 של המאה הקודמת, בחרה גם היא בדמות נמר מחויך לעופף על-גבי זנבות מטוסיה.
|
טייסת דרקון (אדומה)
סמל(משמאל) של טייסת צרפתית Escadrille 1 EC 2/2 שכינויה בצרפת הוא קוט ד'ור (חוף זהב). בשנת 2007 הטייסת נסגרה ועל בסיסה הוקמה טייסת EE 5/2 שמפעילה מטוסי Alpha Jet.
טייסת הדרקון משתמשת בסמל של טייסת צרפתית.
הטייסת אימצה את סמל הדרקון המעופף (או בעצם ה'כימרה' - מפלצת אגדית) שהיה סימלה של טייסת צרפתית Escadrille 1 EC 2/2 שכינויה בצרפת הוא קוט ד'ור. זו היתה בין היתר טייסת אורגאנים וכנראה שזה היה האופן בו חיל האויר נחשף לסמל. עד ל- 1969 לא היה לטייסת (גף בעבר שהפעיל מטוסי מטאור ומוסקיטו) סמל . ב-1969 עם קליטת מטוסי עיט מדגם H עוצב הסמל וטייסת הפכה לטייסת עיט השלישית.
טייסת פטישים
המטוסים הראשונים שהטייסת היו B-17 המצר המעופף שכינויהם בארץ היה "פטישים", בתקופה יותר מאוחרת הטייסת הפעילה מטוסי קורנס. מילה קורנס היא נרדפת לפטיש, לכן כולל הסמל פטיש. הסמל עוצב ע"י אנשי הטייסת.
טייסת 123
סמל מכיל אות אנגלית B שבאה לרמוז על שם חברת המסוקים שאותם טייסת הפעילה בעבר – Bell-212
טייסת צרעה
סמל טייסת צרפתית Escadrille SPA 89
סמל הועתק מסמל טייסת צרפתית Escadrille SPA 89
טייסת 124
סמל הועתק מסמל של יחידת מסוקים צרפתית שפעלה באלג'יר (איזה?).
טייסת 133
סמל טייסת הועתק מסמל של טייסת אמריקאית (איזה?).
יחידות ל"א
מקורו של הסמל בארה"ב. הסמל הוא בינלאומי לכל הנושא של לוחמה אלקטרונית, לאירגונים שעוסקים בו וכו'. במלחמת העולם השניה, ביחידות הראשונות של לוחמה אלקטרונית של בנות ברית קראו למפעילי הציוד תקשורת של האויב בשם קוד Raven (עורב) שנכנס לסלנג צבאי כ- Crows (עורבים) או Old Crows . והשם המוזר התגלגל לסמל משעשע.
טייסת עטלף
סמל עטלף נלקח מטייסת אחרת שהפעילה מטוסי מוסקיטו.
יחידת 669
יורם שחר ואבנר אילנאי שעמדו בראש צוות ההקמה של היחידה, נתקלו בתמונת החתול עם העיניים הירוקות והיא שבתה את לבם. הגרפיקאי אלי צרפתי עיצב את הסמל וכל שנותר היה למצוא הסבר מלומד לקשר שבין החתול ללוחם החילוץ. המספר שניתן ליחידה, 669, נבחר מתוך מאגר מספרים פנויים משום שדמה ל-269, שהיה מספרה של סיירת מטכ"ל באותה עת.
.
.
נערך לאחרונה ע"י McKaby בתאריך 18-08-2009 בשעה 23:21.
|