לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 17-07-2009, 16:47
  dorratz dorratz אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 31.10.03
הודעות: 778
כתבה שטח 24 - שדה הניסויים על החטיבה הטכנולוגית של זרוע היבשה

נסיעת מבחן



[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://mazi.idf.il/sip_storage/FILES/4/5664.jpg]



[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://mazi.idf.il/Images/trans.gif]
ג’יפ מפקדים חדיש, משאית טטרה כבדה ונמר זריז נפגשים בחולות ראשון לציון. הם לא באו לכאן כדי לסגור חשבון, אלא כדי להשתתף בניסויי איכות מחמירים לקראת הכניסה לשימוש בצה”ל. בשטח 24 יתלו אותם באוויר, ירעידו את הגלגלים במירוץ מהמורות ויאתגרו אותם בשיפועים חדים. הגיהנום המוטורי של החט”ל


שטחו של שדה הניסויים 24 בפלמחים הוא בערך 10 קמ"ר. הגיוני להניח שהסופרלנד הסמוך עומד על שטח מצומצם יותר. ולמרות זאת, כשנוסעים דרך שטחי העפר הים–תיכוניים של ראשון לציון בתוך הבסיס, קשה לא לעשות את ההשוואה המתבקשת - שטח 24 הוא למעשה הלונה–פארק של צה"ל. "מגרש משחקים של ממש", אומר רמ"ד רכב בענף מערכות ממונעות בחט"ל, רס"ן מני קינספרונר, "אין בארץ עוד מקום כזה".
מרכז הניסויים של החטיבה הטכנולוגית ליבשה - בעיקר בתחום הרכב - מרכז את הניסויים ואבטחת האיכות של רוב האמצעים הממונעים שנכנסים לצה"ל, וגם של כלי רכב אזרחיים. הוא מאושר על ידי משרד התחבורה ובין שני הגופים מתנהל קשר הדוק. בשטח הזה מרוכזים כמה מאמצעי הניסוי המתקדמים, המדויקים, וחשוב מכך - הבלעדיים בארץ: מתקנים מדמי משקל, מתקני הטיה והפלה, שיפועים, מדרגות לכלי רכב, תעלות מתכווננות ועוד. כל אלה מותחים עד קצה גבול היכולות את האמצעים הממונעים המגיעים לכאן, כדי לבחון את עמידותם ולהבטיח איכותם.
"קוראים לנו מרכז ניסויים לאומי", מסביר רע"ן מערכות ממונעות (מע"מ) סא"ל ניסים עינת. "אנחנו חתומים על כל דבר ממונע שנכנס לצבא. בסוף התהליך אנחנו קובעים אם הרכב כשיר לדרישות המבצעיות שלו בשטח. המומחיות שלנו היא לא רק איך לבדוק את הכלים, אלא גם לייעץ מה לעשות כדי לשפר אותם. התהליכים כוללים בחינה של אמצעי ניסוי וייצור תשתיות בעולם הניסויים בארץ ואפילו בעולם".

במעלה המעלות
מדי שנה מבצע הענף ניסויים לכמאה כלי רכב או דיגומי רכב שונים. "אנחנו מתנסים בכלי הרכב האלה ומתעללים בהם קצת", אומר סא"ל עינת עם חיוך. אחד מכלי הרכב שהגיע היום לניסוי, או "התעללות", הוא ג’יפ סופה 3 שההחלטה לגבי ההצטיידות בו אמורה להתקבל בחודשים הקרובים.
סדרת הניסויים מתחילה בטוב דווקא. הרכב מועלה על מאזני גשר, משקל ענק שיכול לשאת עד 120 טון ולדייק בידי מדידים מיוחדים עד רמת הגרם האחרונה. משם עובר הג'יפ למבחן יציבות דינאמית במתקן ההטיה הגבוה, שמותח רמפה גדולה בעלת כושר נשיאה של 40 טון. המתקן בוחן את כשירות הרכב ואת הסיכוי להתהפכות בתנאי הטיה שונים תוך מציאת נתוני מרכז הכובד של הרכב עבור שיקלול נתונים. שיא ההטייה של הרמפה: 40 מעלות.
"אנחנו ב–25 מעלות", אומר רס"ן קינספרונר ולא מוריד את עיניו מהג'יפ שהולך ומורם מעלה, יחד עם הרמפה הנמתחת. "ב–37 הוא יחליק". ואכן כך. כשהמתקן מטה את הרמפה ב–37 מעלות בדיוק, מתחיל הרכב להחליק באיטיות, תוך שהוא כבול בשלשלאות. השיא במבחן ההטיה, אגב, שייך להאמר. "במבחני הטיה יבשים, בהם רק מרימים את הרכב כדי למדוד את כושר ההטיה שלו, הוא גומר ב–42 מעלות עם שני גלגלים באוויר. משאיות בדרך כלל מתחילות להחליק למטה ב–18 מעלות".
לאחר ניסוי ההטיה, מרגישים הצלמת ואני נוסעי מונית בני מזל ועולים למושב האחורי. במושב הנהג מתיישב אע"צ גיא בוננו, אחד ממפקדי הניסוי והנדסאי רכב במקצועו. במקום לשאול אותנו שאלות טריוויה ולתת לנו סיכוי להגדיל את המשכורת הצבאית, מבטיח בוננו לעשות איתנו סיבוב בשלושה מסלולים שונים.
"כדאי שתחזיקו חזק ותשתדלו לא לפתוח את הפה יותר מדי, כדי שהלסת לא תיטרק", צוחק רס"ן קינספרונר רגע לפני שאנחנו עולים על מסלול האבנים. "זה מסלול טיפול השיניים", אומר בוננו כשהרכב מקפץ ומזדעזע בין אבן לאבן בשטח הסלעי הקשה, עולה ויורד בגמישות בנהמות מנוע ועל רקע אנחות של אי נוחות מצד כל יושבי הג'יפ. בסופו של עניין, הרכב מסיים ללא פגע את המסלול שנועד לבחון את חוזק הדיגום.
אחריו הג'יפ עולה למסלול נוסף - מסלול הסינוס הגלי. זהו שם נייטרלי–הנדסי למסלול שבנוי כמו כמה גלים, המתאכזרים בשלדת הרכב ובקפיציו, ומאלצים אותו (ואת הנוסעים) להתמודד עם אתגר עבירות בשטח מפותל במיוחד. הרכב, שכמעט בכל מצב אחד הגלגלים נמצא באוויר, נוהם שוב את דרכו לסוף המסלול.
כמובטח מגיע הג’יפ העיקש למסלול השלישי, מסלול האדנים. אע"צ בוננו מאיץ לעבר שיירת המהמורות הרצופות ומתחיל בהאטה ממש לפני המהמורה הראשונה מבלי התחשבות יתרה ברכב. תארו לעצמכם נסיעה מהירה על פני שיירת פסי האטה רצופים. הג'יפ נחבט, מזנק, נוחת ונוחר, כל הדרך לעבר סוף המסלול.
"הדרישות מכלי הרכב הצבאיים שונים מהדרישות מכלי רכב אזרחיים", מסביר רס"ן קינספרונר, כשאנחנו יורדים בגוף מכווץ מהמכונית. "מחובתנו למדוד את קצה יכולת הרכב כי הגיוני שגם המשתמש יימתח את הרכב עד לקצה". נרגענו.

ניסוי טטארי
לאחר שהסופה עוברת בהצלחה את שרשרת הניסויים האכזרית, מגיע תורה של משאית הטטרה שעוברת בקושי רב את מסלול הסינוס הגלי. היא נדרשת להחזיר את כבודה במבחני השיפוע השונים.
התחנה הראשונה היא קיר טיפוס משופע החל ב–18 מעלות ועד ל–70. לעומת הרמפה שמודדת את יציבות הרכב והשיפועים, קיר הטיפוס מודד ביצועים: יכולת זינוק, טיפוס וכו'. אם טנק מסוגל לעבור בשיפוע של 70 מעלות, מתמודדת המשאית עם שיפוע של 50 מעלות. הרכב הענק עולה בעלייה המסובכת תוך שהוא מתקשה לסחוב עצמו במעלה השיפוע. לאט–לאט ובזהירות סוחבת הטטרה ומשמיעה רעשים עד שהיא מגיעה לפסגה. לאחר שהוכרז כי עברה את המבחן בהצלחה, אע"צ מנשה לוי, נהג ניסויי יציבות, מכניס להילוך אחורי ויורד חזרה למטה באיטיות.
משם הוא מסיע את המשאית למדרגות הבודקות את מגבלת הרכב בעלייה קיצונית. שורה של מדרגות בגובה 40–120 ס"מ ניצבים מול המשאית, והיא אוכלת את העלייה בהילוך נמוך ומבלי להתאמץ. משם היא ממשיכה למסלול שיפוע עם נתיב מחולק לשניים - שיפוע צד של 15 מעלות משמאל ושיפוע צד של 30 מעלות מולו. המשאית נוסעת כשהיא עקומה, על מסלול שנוטה הצידה. צידה השמאלי גבוה יותר מהימני, והיא לא מחליקה. לונה פארק כולל מע"מ.

נמר של פלדה
ענף מערכות ממונעות פועל בכמה "מגרשי משחקים", כמו שסא"ל עינת מכנה אותם. פרט לשטח 24 המרכזי פועל הענף בשדות ניסויים גם ברמת הגולן ובסיירים. "בכל אחד יש מסלולים שבנויים לניסויים מיוחדים בהתאם לפני השטח", הוא אומר. "בגולן יש לנו הרבה ניסויי ניידות וביצועי שטח, בסיירים נעשה את בדיקות החוזק והעמידות. אנחנו מוצאים את הלוקיישן הכי מתאים לניסוי בהתאם למיקום היחידה שמבקשת מענה ובהתאם לתנאי השטח הנדרשים לבדיקת הכלי. היחידות שבאות אלינו מציגות את הצרכים שלהן ואנחנו מבצעים את הניסויים, כדי לתת מענה - לבדוק את הבעיה, ולהמליץ על פיתרון".
פרט לכלי רכב, הכשיר הענף גשרים ומתקני הרמה לטנקים. לפני מבצע “עופרת יצוקה” נשלחו לוחמי יבשה לאימונים במתקן הדמייה למנהרה תת קרקעית במגרש, כדי לבדוק עבירות כוחות ואמצעים שונים.
אחד מכלי הרכב המשמעותיים שעבר במגרש המע"מ הוא הנמר, נגמ"ש המרכבה הממוגן שנכנס לשימוש כוחות היבשה בשנה שעברה (ראו עמ' 52). מדור רק"מ בענף הוא זה שבוחן אותו מקרוב. מפקד ניסוי הנמר אע"צ אורן דוד מבצע היום ניסויי תאוצה לרק"מ על מסלול בטון. שני לוחמי חי"ר נמצאים בתוך הכלי ומבצעים בו את מה שמבקש דוד לבחון. הכלי מחובר למערכות מחשוב שמודדות מהירות תוך שידור הנתונים בזמן אמת.
המדור ליווה את הרק"מ המשופר בכל שלבי הייצור שלו. בעקבות ניסוי שנעשה בסיירים נענו מפתחי הנגמ"ש החדש להמלצת המדור והספק המנוע של הנמר גדל מ–900 כוחות סוס למנוע של 1,200. "עכשיו אנחנו בוחנים אם אחרי השיפור ההוא יש עוד דברים שניתן לשפר" אומר דוד. "הניסויים סביב הנמר לא מפסיקים. ברור עד כמה כל ניסוי חשוב לפיתוח הכלי שנחשב פורץ דרך בתחום הובלת הכוחות הלוחמים".
"ליווינו את הנמר בכל שלביו", אומר סא"ל עינת. "כלי כזה דורש סדרת ניסויים ענקית. הכול מבוקר - גרפים של המנוע, רעידות, הלם, אחזקתיות, שדה ראייה, מוטות פיתול וכו'. בדקנו את כוח הבלמים שלו, התפלגויות החום בצמיגים, בחנו את כל ביצועיו וזיהינו את היתרונות והחסרונות שלו". הענף המליץ על דיגומים שונים שבוצעו בענפים אחרים בחט"ל.
במסגרת מבדקי העבירות המוקדמים חווה הנמר מבחן צליחה בתעלה מתכווננת בשטח 24.
מדובר במתקן ברזל בנוי כמו מלחציים שמודד מכשולים בעומק משתנה. בהתאם לדרישת הבוחנים, המלחציים מתרחקים, כדי לבדוק את עומק השקיעה.

הנהג האוטומטי
למרות היקף הניסויים הענק בשטח 24, שיעור התאונות נמוך מאוד. "זה מפתיע אבל ברור", אומר נהג הניסוי בוננו. "יש כאן אך ורק מהנדסי רכב מקצועיים ומנוסים, וברור שאין מקום לטעויות. כשרכב נפגע אצלנו במתחם, רוב הסיכויים שזה קרה בגלל המבנה שלו ולא בגלל טעות אנוש. אבל זה בסדר. הם מגיעים לכאן כדי שנגלה איפה הם נפגעים וכדי לשפר אותם בהתאם".
ניסיונם המקצועי של צוות המגרש בא לידי ביטוי גם בפיתוח מתקני ניסוי מתקדמים יותר. לאחרונה קיבל מדור רכב הגה אוטומטי. ההגה מתחבר לכל רכב ומצליח לבצע תמרוני נסיעה - פיתולים וסיבובי הגה - בקצב שאף בן אנוש אינו מסוגל לבצע. "זו בשורה", אומר רס"ן קינספרונר. "אתה מחבר את ההגה, מתכנת אותו ובודק את הישגיו בדיוק גבוה יותר ובצורה בטיחותית יותר".
תמרוני הנהיגה המהירים בידי רובוט ייחודים לענף בארץ, ומושכים תשומת לב של חברות אזרחיות וגופי ביטחון שונים. "אנחנו עובדים עם כולם", מוסר בגאווה סא"ל עינת. "עם המשטרה, עם השב"כ, חברות אזרחיות ובטחוניות, פקע"ר ומנת"ק".
ההיסטוריה של הניסויים שמורה היטב במערכת ניהול מידע הנדסי (נמ"), תוכנה שרצה ברחבי החט"ל. "בלחיצת כפתור אתה מקבל את כל הנתונים על כל רכב שבדקנו", אומר סא"ל עינת. "ובכל שפה. גם למתכנן וגם למשתמש".
תחום האחריות של הענף, המורכב ברובו ממהנדסים ומטכנאים, מתפשט מעבר לגבולות מגרשי הניסויים. בשיתוף עם מכון התקנים מפתח הענף תקני בטיחות לרכב כמו תקן ניסויי רכב, תקן שדה ראייה, תקן יציבות, רפידות בלמים ועוד. "יש לנו אנשים עם ידע עצום ושיגעון מטורף על התחום בו הם עוסקים", אומר רס"ן קינספרונר.
גאוות היחידה המלוכדת אינה נוסעת רק על גלגלי ההצלחה במבחנים. האתגר הקשה במיוחד הוא להציע פתרונות יצירתיים לתקלות. סא"ל עינת יודע לספר כי במהלך הניסויים מגלים אנשי הענף דברים חדשים "רק בגלל שאנחנו לא מפסיקים לחפש שיטות ניסוי שונות". בעקבות נזקים שנגרמו למתלה ולהגה של רכב הזאב החדש במהלך שרשרת ניסויים, מומחי הענף המליצו והובילו לשינוי בגיאומטריה של מוטות ההיגוי. "מה שבטוח ימנע פגיעה בכוחות שישתמשו ברכב הזה בפעילות מבצעית. בשביל זה אנחנו כאן".


ניסוי בהטיה. ג'יפ סופה 3

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין:
http://mazi.idf.il/images/1.HE/DocPictures/X.gif]
סגור חלון


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://mazi.idf.il/sip_storage/FILES/6/5656.jpg]




ניסויים בלתי פוסקים. הנמר

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין:
http://mazi.idf.il/images/1.HE/DocPictures/X.gif]
סגור חלון


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://mazi.idf.il/sip_storage/FILES/8/5658.jpg]





סרנים נפרדים. קיר טיפוס

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין:
http://mazi.idf.il/images/1.HE/DocPictures/X.gif]
סגור חלון


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://mazi.idf.il/sip_storage/FILES/0/5660.jpg]




מסלול אדנים. ג'יפ סופה

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין:
http://mazi.idf.il/images/1.HE/DocPictures/X.gif]
סגור חלון


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://mazi.idf.il/sip_storage/FILES/2/5662.jpg]
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 23:31

הדף נוצר ב 0.04 שניות עם 11 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר