לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > הסטוריה ותיעוד
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 25-05-2009, 14:41
  Rשף Rשף אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 04.10.04
הודעות: 295
שאלה על עובדות הנכבה

השאלה הסטורית לגמרי ואני מקווה לא להגרר לפוליטיקה...

עיינתי כמה פעמים מתוך עניין הסטורי באתרים המציינים את הכפרים הפלסטינים ההרוסים, חלקם נראים רציניים מאד באיסוף הנתונים והתיעוד. אבל הנתונים עצמם הרבה פעמים לא מסתדרים או הגיוניים. האם ייתכן, כמו שקראתי באחד המקורות ואני לא זוכר איזה, שבתקופה ההיא לא היה רישום לבעלות על שטח ולכן השחזור מסתמך על עדויות בעל פה בלבד ?

כמה דוגמאות מתוך האתר של זוכרות:

אל-ח'יריה, אוכלוסיה ב 1948: 1640
שטח ב- 1945: (דונם)13,672
התנחלויות ציוניות שהוקמו על אדמות היישוב אחרי 1948: רמת אפעל, שכונות חדשות של רמת גן (שיכון הצנחנים, כפר המכביה, גן ערמונים, רמת עמידר, שיכון המזרחי,מרום נווה), שכונות חדשות של בני ברק (נוה אחיעזר, קרית ויזניץ, מרכז בעלי מלאכה, קרית נדבורנא, רמת אלחנן), אוניברסיטת בר אילן

אל-יהודיה, אוכלוסיה ב 1948: 6550
שטח ב- 1945: (דונם)20,540
התנחלויות ציוניות שהוקמו על אדמות היישוב אחרי 1948:
יהוד, סביון, מגשימים, גני תקוה

ח'ירבת מנשיה, אוכלוסיה ב 1948: 300
שטח ב- 1945: (דונם)16,770
התנחלויות ציוניות שהוקמו על אדמות היישוב אחרי 1948:
התרחבות של גבעת חיים, אליכין, חרב לאת, אחיטוב
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #3  
ישן 25-05-2009, 17:53
  Rשף Rשף אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 04.10.04
הודעות: 295
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי irir שמתחילה ב "כמובן בלי שום פוליטיקה"

נו באמת... האתר זוכרות הוא תעמולה נגד המדינה. נקודה. גם אם יטענו אחרת, למשל שהם רק אתר זכרון, המטרה מאחוריהם ברורה.
אבל אם תציץ בו תראה שהוא עושה עבודה יסודית באיסוף נתונים ותיעוד, למשל הרבה ראיונות, מפות ועדויות הסטוריות שבלי להתעמק בהם נראה שיש בהם משהו מן האמת, ושוב אני חושב שאפשר להתווכח על הסיבות והצדק אבל באמת אלפי פלסטינים עזבו את בתיהם והכפרים שישבו בהם נחרבו.

מאחר ואנחנו בפורום הסטוריה מעניין אותי אם יש אמת במספרים או שמדובר בהגזמות מזרחיות רגילות, הדוגמאות שהבאתי נראות במבט ראשון מופרכות לגמרי- כמה מאות משפחות על שטחים ענקיים, וגם אם נניח שמדובר בחקלאים המספרים נשמעים מוגזמים.

אני יודע שהנושא טעון וכל אזכור שלו יש לו משמעות פוליטית, וכנראה גם שהתשובות תלויות במי עונה עליהן... אבל עדיין הנושא מעניין.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 25-05-2009, 18:33
צלמית המשתמש של salak
  salak salak אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 10.08.06
הודעות: 1,368
אם נבחר את הדוגמא הקיצונית
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי Rשף שמתחילה ב "נו באמת... האתר זוכרות הוא..."

יהודיה/עבאסיה היה כנראה באמת כפר גדול
לפי אתר מפה (על יהוד)

יהוד שוכנת על אתר שהתקיים לסירוגין מאז תקופת הברונזה התיכונה. על שרידי היישוב הקדום התפתח הכפר הערבי אל-יהודיה, הנזכר ברשימות המס העות'מניות מסוף המאה ה-16 ככפר גדול ובו כ-700 תושבים. ב-1932 שינו התושבים את שם כפרם לאל-עבאסיה, כדי לטשטש את השם ה"יהודי" של היישוב. בימי המנדט היה אל-עבאסיה מהגדולים שבכפרים בארץ, וערב מלחמת העצמאות היו בו כ-7,000 תושבים. אל-עבאסיה נכבש בידי צה"ל ביולי 1948, וניטש עם הכיבוש מתושביו.

בוויקיפדיה:

במאה העשרים צמח הכפר במהירות, מכאלף תושבים במאה התשע-עשרה לכששת אלפים תושבים ב-1948
_____________________________________
אז מה

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #13  
ישן 25-05-2009, 20:45
  עמית 171 עמית 171 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.11.08
הודעות: 294
בעניין "הנכבה"
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Rשף שמתחילה ב "שאלה על עובדות הנכבה"

המקור העיקרי הוא עבודה של Walid Khalidi, היסטוריון ערבי-אמריקאי שכתב בשנות ה- 80' את הספר All that remains, המתעד את הכפרים שחרבו/נעזבו במלחמת העצמאות.

בדיעבד, חבל מאד שהשב"כ איפשר לו (כפי הנראה) להיכנס לארץ ולאסוף נתונים ללא הפרעה.

הספר הועלה לאינטרנט באתר palestineremembered.com. גורמים נוספים (זוכרות וכד') הוסיפו מידע על הבדווים בנגב וכיוב'.

כדאי לשים לב שהנתונים (העובדתיים לכאורה) הרבה פעמים לא כל כך מדויקים - יש כפרים שבקרקעותיהם נכללות קרקעות בבעלות יהודית כבר לפני קום המדינה. דוגמא טובה - ג'ליל אל קיבליה ליד הרצליה. הקרקעות האלה, למי שלא ברור, כבר לפני קום המדינה היו של קיבוץ גליל ים והמושבה הרצליה.
http://www.palestineremembered.com/...iyya/index.html
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #14  
ישן 26-05-2009, 10:58
  משתמשת נקבה שולי - נופי תרבות שולי - נופי תרבות אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 23.06.08
הודעות: 79
הרהורים על זכורן עממי, פוליטיקה וסכסוך שלא נגמר.
בתגובה להודעה מספר 13 שנכתבה על ידי עמית 171 שמתחילה ב "בעניין "הנכבה""

אני מסתכנת בחרם כאן, אבל בכל זאת אני לא יכולה שלא להגיב.......
ואל תנסו להחליט אם אני מהימין או מהשמאל עוכרת ישראל או סתם פוכרת ידיים כי זה לא רלוונטי.
מה כן, אחרי ההקדמה הזאת:

כל הנושא של הזכרון העממי הפלשתנאי הוא מורכב ולא פשוט. ראשיתו במספר מצומצם מאוד של ספרים שתעדו את בעיית הפליטים מתוך סיפורי הפליטים עצמם כמו נאפס נזאל על פליטי הגליל ואחרים.
הבעייה הכואבת מבחינתם הוא הנטישה והמפלה ואיך להסביר את ההתעלמות של כל העולם הערבי.
זה ככה בתקציר ובטלגרפיות קורס של שלושה סמסטרים בערך.
מאז עבר הזכרון העממי כל מיני פאזות. מסיפורי פליטים, דרךנסיון להסביר המפלה, דרך נסיון לשחזר רקמות חיים מסורתיות עד לתיעוד כפריים במסגרת בניית זכרון עממי. (האמת? הם למדו מהטובים - ספרי הקהילה שלנו משנות החמישים לדוגמא.) השלב האחרון ובעיתי הוא כיום כשבניית הזכרון העממי מתועלת לערוצים פוליטיים על רקע הסכסוך עם היהודים מצד אחד ועל רקע הסכסוכים הפנימיים בתוכם- מי חזק יותר בזכרון? פת"ח, האחים המוסלמים? הנהגה פוליטית זו או אחרת?

ואליד חלידי היה מהפכני בזמנו כי עם ראשונה שנעשתה עבודת איסוף בקנ"מ כזה. גם אם לא היה הראשון שתיעד. ולא, הייתה לא בעייה של נתונים כי הסקרים הבריטיים עליהם ביסס את רוב העבודה נמצאים בכל ספרייה אוניברסטאית מצויה. הוא לא דייק בכל הנתונים שציין, לא עשה הפרדה בין כפריר לכפר או לעזבה אולעיירה ואפילו לא דייק במיקום הכפרים לפעמים (ראו מקרה דמון - עמק זבולון או כרמל?) אבל עדיין עבודתו ראשונית ויש לה חשיבות. והשב"כ אפילו לא רלוונטי לנושא.

אתרי האנטרנט כבר נכנסו לתוך הקונטקסט של הסוכסוך המלווה אותנו בארץ. הם נגועים בפוליטיזציה ומטרתם לא רק לספר את הסיפור אלא גם להפוך אותו לכלי במלחמה על הארץ. לכןהם לא מהימנים ויש לקרוא אותם בזהירות. לא נכנסתלענין של טוב ליהודים רע ליהודים כי אם משיהו ירצה פעם לראות את מצב הארץ בעניים אוביקטביות לכאורה הוא יגלה שזה כמעט בלתי אפשרי במרחב שלנוץ לכל אחד האמת שלו.
אז למה כן חשובות העבודות האלה, התיעוד, הויכוח הציבורי, עבודות מקבילות שנעשות בצד היהודי על הכפרים הערביים וכו'? מכיוון שיום אחד כסף יעבור ידיים. ואז יהיה צורך להחליט מה היה שייך למי ואיפה, ובאיזה נקודת זמן, ומתי נקנו אדמות גליל ים וקיבוץ למקור עלה עליהן, ומי גר בעין חוד ויכול לקבל פיצוי לעמת מי שלא. אז - לחומר הזה תהיה רלוונטיות אחרת לחלוטין.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #15  
ישן 02-06-2009, 20:32
  .ישראלה היפהפיה .ישראלה היפהפיה אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.07.06
הודעות: 15,705
הנושא של גודל הנחלות המיוחסות לכפרים קטנים ואי התאמה לעיבוד במקומות בהם יש תצ"אות
בתגובה להודעה מספר 14 שנכתבה על ידי שולי - נופי תרבות שמתחילה ב "הרהורים על זכורן עממי, פוליטיקה וסכסוך שלא נגמר."

סקרן גם אותי. חיריה בסוף המאה התשע עשרה כשהייתה מן הסתם עוד קטנה בהרבה - שלטה על שטח שהגיע עד צומת גהה של היום. שכנתה סלמה אף היא שלטה על שטחים עצומים משכונת השקמה וגבול ת"א של ימינו ועד לאיזור המוסררה עבור דרך שטחים נרחהים בר"ג ובגבעתיים. מזכרונות ראשוני ר"ג נראה כי השטח לא היה מעובד.

הפתרון באדיבותו של אורי אשר שוסה במרצה מלומד הינו ככל הנראה "חוק רישום הקרקעות העותומני".

להלן שאלותי והתשובות שהועברו ע"י אורי:
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #16  
ישן 02-06-2009, 20:32
  .ישראלה היפהפיה .ישראלה היפהפיה אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.07.06
הודעות: 15,705
בתגובה להודעה מספר 15 שנכתבה על ידי .ישראלה היפהפיה שמתחילה ב "הנושא של גודל הנחלות המיוחסות לכפרים קטנים ואי התאמה לעיבוד במקומות בהם יש תצ"אות"

אופן רישום הקרקעות באימפריה העותומנית.
* כיצד שוייכו שטחי קרקע נרחבים ובלתי מעובדים לערביי א"י במאה ה18 ואיך קרה שאלפים רבים של דונמים סופחו לכפרים זעירים ומרוחקים אשר לא יכלו כלל לעבדן מבחינת כח העבודה?




תשובת ori לאחר לחץ פיזי בלתי מתון:
חוק הקרקעות נועד לאפשר לעת'מאנים להגיע לאיזושהי רמה של סדר בחלוקת הבעלות הקרקע

(חלק מהוגי החוק הנ"ל, שנעשה במסגרת הרפורמות העת'מאניות, "התנט'ימאת", רצו באמת ובתמים
לסייע לפלאחים להגיע לבעלות, ולו חלקית, על האדמות שעיבדו - מה קרה בפועל, זה כבר סיפור
אחר לחלוטין...).
הניסיון העת'מאני לארגן רישום מסודר על הקרקע, ע"י ההצעה למכור אותה ולתת תעודות בעלות
על הנדל"ן (מה שנקרא בתורכית "טאפו", וכאן, בהשפעה ערבית, נקרא בשם "טאבו"...) גרם לכך
שרק מי שהחזיק ברשותו מזומנים (להם נזקקה האימפריה נואשות, בכדי להחזיר התחייבויות שלקחה
על עצמה, החל ב1854, כשהחלה למכור אג"חים שלה באירופה - מבלי שתוכל לעמוד בהחזרים
ובריביות...), יכול היה לרכוש קרקע - ורוכשי קרקעות לא היו בהכרח, תושבי המקום. הדבר היווה
תופעה כלל-אימפריאלית (באזורים השיעים שדרומית לבגדאד,, למשל, זה גרם לבעייה לפחות כמו
בארץ - כשאת רוב הקרקעות רכשו שיח'ים סוניים שחיו צפונית לבגדאד).
רכישת הקרקעות ע"י עשירים שחיו בארץ או מחוצה לה (בעיקר בלבנון), הפך את הפלאחים שעיבדו
את האדמות, לאריסים.

בנוגע לעניין הבעלות על קרקעות בארץ, מצאתי עוד פרטים בספרו של פרופ' דוד גרוסמן (החוקר,
לא הסופר...) "האוכלוסייה הערבית והמאחז היהודי". הרשיתי לעצמי לסרוק עבורך את החלקים
הרלוונטיים. הסריקות מופיעות בלינקים, מפאת גודלן הרב (חבל להכביד על הגולשים שלא
לצורך...).


https://2007-uploaded.fresh.co.il/2...26/58029325.jpg https://2007-uploaded.fresh.co.il/2...26/43094413.jpg
_____________________________________



בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי .ישראלה היפהפיה שמתחילה ב "אופן רישום הקרקעות באימפריה העותומנית."
ועוד הרהורים בענין חוק הקרקעות העותומני: [1] האם באמת השער העליון חשב במושגים סוציאליסטים שכאלו או שמא מראש היה ברור כי שכבת העשירים תתעשר עוד יותר?


[2] האם באמת הוענקה עדיפות למעבדי הקרקע והאם גובה התשלום היה כזה שפלאח יכל כלל לעמוד בו?
[3] לפי רישום הקרקעות - ברור כי גם אדמות לא מעובדות בהקף עצום נרשמו ע"ש הכפריים/בעלי האדמות.
[4] האם העשירים הלבנונים היו בעלי איזו זיקה מוקדמת לאדמות שרכשו או שמבחינתם היה מדובר בצעד מסחרי טהור?
[5] האם יהודי א"י בסיוע יהודי התפוצות יכלו כלל להשתלב במהלך האמור או שמא כבר אז הסתייגה האימפריה ממכירת אדמות ליהודים?

ו ori משיב:

השער העליון לא חשב. התנט'ימאת היו מהלך של אנשים בעלי חינוך אירופי והשפעה אירופית...


בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי .ישראלה היפהפיה שמתחילה ב "המון תודה לשניכם! [גם מהילד שמציץ לי כרגע מעבר לכתף]"
שבאמת רצו ברפורמות (כי חשבו שרק כך תינצל האימפריה).

2. תיאורטית הייתה אמורה להנתן העדפה למעבדים - אבל בפועל הסכומים היו מעבר ליכולתם.
3. אכן.
4. חלק וחלק. רובם היו אנשי עסקים נטו...
5. יכלו גם יכלו. האימפריה מכרה למי שהיה מוכן לקנות לקנות. רק כשהעלייה לארץ נראתה כמו
פרוייקט מאורגן - החלה ההתנגדות לה (אפילו לערבים פה, זה לקח כמה שנים טובות...).




תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #24  
ישן 07-06-2009, 13:54
צלמית המשתמש של גראדיאנט
  גראדיאנט גראדיאנט אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.07.06
הודעות: 692
בתגובה להודעה מספר 23 שנכתבה על ידי salak שמתחילה ב "תוכל לפרט את הטעויות?"

אני לא יודע אם יהיה לי זמן להצביע על כל הטעויות והסילופים, אבל אנסה להתחיל.
זוכרות:
ציטוט:
לוד בתקופה העתיקה
לוד שוכנת דרומית מזרחית ליפו, במרחק 20 ק"מ ממנה, וצפונית מזרחית לרמלה, במרחק 5 ק"מ ממנה. מהמוצגים הארכיאולוגיים שנמצאו בה, ידוע שהיא עיר עתיקה מאוד שקיימת מזה אלפי שנים. במאה ה 15 לפני הספירה הפרעונים כבשו את הארץ. לוד, היתה אז הבירה ונקראה "רתן". עם כניסת האמפריה הרומית לארץ, לוד נקראה בשם דיוספוליס והיתה בירה חשובה מאוד במרכז פלסטין. עם עליית הנצרות קבלו על עצמם רבית מתושבי העיר את הדת הנוצרית, והשליח בוטרוס ביקר גם בלוד בעת נדודיו בארץ.

שימו לב לקפיצה הקלילה בין המאה ה-15 לפני הספירה, לבין כניסת הרומאים לארץ. 1400 שנים נמחקו ביעף. מה קרה בלוד באותן 1400 שנים?
מתוך ויקיפדיה (חלקים גדולים מהערך, במיוחד ההיסטוריים, אני כתבתי):
ציטוט:
עד תקופת בית ראשון אין שום איזכור בכתובים של העיר לוד. אף על פי כן, ממצאים מתקופת הברזל מלמדים כי העיר הייתה מיושבת בכל תקופת המקרא. עובדה זו, אגב, מסבירה את השתמרות השם לוד תקופה כה ארוכה. לפי המסורת הייתה העיר לוד מוקפת חומה מימי יהושע בן נון: "לוד ואונו וגיא החרשים מוקפות חומה מימות יהושע בן נון" (תלמוד בבלי מסכת מגילה ד' א'). ההתיישבות היהודית מיוחסת גם לתקופת מלכותו של יאשיהו, עת התיישבו באזור בני שבט בנימיןדברי הימים א (ח, יב) מוזכר כי: "... בני אלפעל עבר ומשעם ושמד, הוא בנה את אונו (כיום אור יהודה) ואת לד ובנתיה".

תושבי לוד גלו עם חורבן בית ראשון, בשנת 586 לפנה"ס, ושבו אליה עם הצהרת כורש בשנת 538, ככתוב בספר עזרא (ב' ל"ג): "בְּנֵי-לֹד חָדִיד וְאוֹנוֹ, שְׁבַע מֵאוֹת עֶשְׂרִים וַחֲמִשָּׁה" (הכונה למספר העולים לארץ, מבני לוד, חדיד ואונו). מאה שנים מאוחר יותר, מופיעה לוד כאחת מהערים ששלחו מתושביהן לחזק את ירושלים בפקודת נחמיה: "וּשְׁאָר הָעָם הִפִּילוּ גוֹרָלוֹת לְהָבִיא אֶחָד מִן-הָעֲשָׂרָה, לָשֶׁבֶת בִּירוּשָׁלִַם עִיר הַקֹּדֶשׁ, וְתֵשַׁע הַיָּדוֹת, בֶּעָרִים... לֹד וְאוֹנוֹ, גֵּי הַחֲרָשִׁים". עובדה זו מראה כי לוד הייתה חלק מפחוות יהודה בימיו של נחמיה.

בתקופה הפרסית, נכללה לוד דווקא בשומרון. גם לאחר כיבוש האזור בידי אלכסנדר מוקדון,בשנת 333 לפנה"ס, נותרה לוד במחוז שומרון.

במהלך מרד החשמונאים שהחל במודיעים הסמוכה, שיחרר יהונתן החשמונאי את לוד מידי היוונים, וסיפח אותה ליהודה. סיפוח זה קיבל אישור שלאחר מעשה מידי השליט הסלאוקי אלכסנדר באלאס ואחר כך זכתה לאישור נוסף של דמטריוס השני. לוד נזכרת באיגרות שקיבל יהונתן החשמונאידמיטריוס הראשון ומדמיטריוס השני. מאותן איגרות משתמע כי לוד שימשה מחוז מנהלי המסופח ליהודה[3]. השגשוג הכלכלי במדינה החשמונאית, שגרר גידול אוכלוסין והתקדמות טכנולוגית, לא פסח על לוד. במהלך התקופה החשמונאית, עד לתקופת השלטון הרומאי, שמרה לוד על מעמדה כיישוב המרכזי בשפלת לוד, והיא אף נזכרת באיגרת ששלח יוליוס קיסר להורקנוס השני[4].

לא בכדי נשמטה מזכרונן של "זוכרות" תקופה היסטורית שלמה. תקופה, שישראליותה של לוד אינה מוטלת בה בספק.
ונמשיך עם ויקפדיה:
ציטוט:
השלטון הרומאי על לוד החל בשנת 66 לפנה"ס, עם כיבוש יהודה על ידי פומפיוס. שנת 48 לפנה"ס קיבלה לוד מידי הרומאים מעמד של טופרכיה- עיר מחוז. בשנת 43 לפנה"ס, הטיל קאסיוס מיסים כבדים על סוריה ושכנותיה, כדי לממן את מלחמתו הצפויה כנגד יורשיו של יוליוס קיסר. תושבי יהודה לא הצליחו לאסוף את סכומי הכסף שדרש מהם קאסיוס, וכעונש הוא מכר לעבדות תושבי ארבע ערים, אחת מהן לוד[5]. שנתיים מאוחר יותר, הורה שליט מזרח האימפריה דאז, מרקוס אנטוניוס לשחרר את העבדים, ונראה שרוב תושבי לוד שבו לעירם. בימי הורדוסיוספוס פלביוס תיאר את לוד, ערב המרד הגדול כ- "כפר שאינו נופל בגודלו מעיר"[6]. בימי המרד הגדול, עת הגיע קסטיוס גלוס ללוד לאחר השתלטו על הגליל, מצא אותה ריקה מתושבים- היות שכולם, פרט לחמישים איש- עלו לרגל לירושלים. גגאלוס הורה להרוג את הנשארים והעלה את העיר באש[7]. תושבי לוד הצטרפו למורדים לאחר כשלונו של גאלוס בדיכוי המרד, והעיר לוד הוכפפה לפיקודו של יוחנן האיסיי. אספסיינוס כבש את לוד במהלך מסעות המלחמה שלו ביהודה, אוםל מועד כיבושה אינו ברור, וייתכן שנכנעה ללא קרב. על כל פנים, באביב שנת 68 הייתה לוד מחוץ לאזורי הלחימה של המרד הגדול, ונראה שפליטים רבים נהרו אליה מאזורי הלחימה המתמשכת[8].
בין המתיישבים בלוד בתקופה שלאחר החורבן היו גם מחז"ל. למעשה, רוב חכמי הדור שלאחר החורבן שמקום מגוריהם נזכר, התגוררו בלוד או בקירבתה‏‏[9]. ביניהם ניתן למנות את ר' אליעזר בן הורקנוס, רבן גמליאל, ר' טרפון, ר' אלעזר המודעי ור' עקיבא.
המדיניות הרומאית, שנקטה בגישה מעשית, אפשרה את שיקומה של לוד מתוצאות המלחמה. הרומאים, שהיו מעוניינים בשמירת הסדר והיציבות, הבינו שהשבת החיים למסלולם הרגיל יאפשרו להם להוסיף ולנהל את פרובינקת יהודה ביעילות. אחד מהצעדים שננקטו על ידי אספסינוס היה השבת כל האדמות היהודיות שנלקחו במהלך המרד לבעליהן‏‏[10]. צעד נוסף בתהליך שיקומה של העיר, היה החזרתה למעמד טופרכיה.
בשני הדורות הראשונים שלאחר חורבן בית המקדש השני הייתה לוד שנייה במעמדה לעיר יבנה, ותקופה מסוימת, בין מותו של רבן גמליאל לבין מרד בר כוכבא, הייתה המרכזית והחשובה ביותר. בלוד פעלה קהילה יהודית גדולה וענפה, אשר שימשה כמרכז ליישוב היהודי בארץ ישראל במהלך תקופת יצירת המשנה והתלמוד. עקבות לכך ניתן למצוא בספרות חז"ל, שבה שרדו מאמרים רבים מאת חכמי לוד. בין חכמיה הידועים ניתן למצוא, נוסף על הנזכרים לעיל, את ר' יהודה בר אילעי, ר' אליעזר הקפר הוא בר קפרא, ר' חמא, ר' יוסי בן פטרס שהיה חותנו של ר' יהושע בן לוי שאף הוא התגורר ופעל בעיר לוד, ר' יהודה בן פזי ור' אחא שהעמידו תלמידים הרבה.
המעורבות הציבורית- לאומית של חז"ל בכלל וחכמי לוד בפרט, היא זו שגרמה להם להיות מעורבים בהכנות למרד בר כוכבא. רבים מחכמי התקופה שתמכו במרד התגוררו בלוד ובסביבתה, כמו ר עקיבא ור' אלעזר המודעי. אחת ההכרעות המפורסמות שנתקבלה לפני פרוץ המרד‏‏[11], בשאלת יהרג ובל יעבור נתקבלה בעלית בית נתזה שבלוד. יש בכך כדי להעיד על חשיבותה של לוד כמרכז הרוחני של הנהגת האומה ערב המרד.
מרד בר כוכבא פרץ בשנת 132 לספירה, ובשל מיעוט המקורות, רוב הפרטים לגביו לוטים בערפל. בין השאר, לא ברור היקפו הגאוגרפי של המרד. יש לשער כי לפחות בתחילת הקרבות, שלט בר כוכבא בלוד‏‏[12], שהיוותה אז אזור יהודי המיושב בצפיפות. עם זאת, מנקודת מבט אסטרטגית, לא סביר שלוד היוותה אחד ממוקדי המרד הן בשל מיקומה ליד דרך הראשית לירושלים והן בשל מחסור בהגנה טבעית.
לאחר המרד, שגרר את חורבנה של יהודה, הצליחה לוד להשתקם, ולחזור למעמד של עיר. היא נזכרת בספרו של קלאודיוס פטולמיאוס "הגאוגרפיה", שחובר סביב 150 לספירה, ברשימת ערי ארץ ישראל. אזכור זה מוכיח כי כבר זמן קצר לאחר המרד חזרה לוד למעמדה כטופרכיה. לעומת השיקום הפיזי המהיר, לוד לא חזרה למעמדה כמרכז הרוחני בארץ ישראל, והנהגת החכמים עברה לגליל.

גם את התקופה הרומאית, שבשלב מסוים בה היתה לוד הבירה הרוחנית של העם היהודי בארץ (אליבא דפרופ' בן ציון רוזנפלד) הן מחקו בקלילות. הרי ידוע, שהרומאים נכנסו לארץ ריקה לגמרי. ואימתי שינו הרומאים את שמה של העיר? רק בימי שלטון הקיסר הרומאי סוורוס , בשנת 199 לספירה, קיבלה לוד מעמד של פוליס רומית ושמה שונה לדיוספוליס (עיר האלוהים).
בעקבות הרחבת הממלכה הישראלית מערבה. בספר מ המשיכה לוד לשמש כעיר מחוז, ככל הנראה עד חורבן בית המקדש השני.
_____________________________________
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #25  
ישן 07-06-2009, 23:05
  סלעי סלעי אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 22.03.09
הודעות: 2,018
בתגובה להודעה מספר 24 שנכתבה על ידי גראדיאנט שמתחילה ב "[size=2]אני לא יודע אם יהיה..."

סלח לי מאוד, אבל לא הצבעת על אף טעות או סילוף. האתר (אני מניח שהסתכלנו על אותו אתר) מקדיש פסקה קצרצרה לתקופה העתיקה (עד אמצע האלף הראשון). אתה טוען שזו תקופה מאוד חשובה. אוקיי (אני מסכים, אגב), אבל זה שמה שמעניין אותם זה ה 1500 שנה האחרונות נשמע לי לגיטימי, הרי זה לא אתר שמנסה לכתוב את כל ההיסטוריה של לוד, אלא לרוץ עליה כדי להגיע לתקופה הרלבנטית להם (במאה ה 20). למעשה, נדמה לי (מקריאה חפוזה באתר שלהם) שהם לא יחלקו על הרעיון שלפני 1800 שנה ומעלה בא"י הייתה אוכ' יהודית/ישראלית/עברית דומיננטית. השאלה העיקרית היא מה התרחש במאה ה 20. זו נקודת הזמן הקריטית להפרכת טענותיהם (או לחיזוקן - לשיטתם) ושם צריך להתמקד, לדעתי לפחות.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #28  
ישן 08-06-2009, 20:59
צלמית המשתמש של גראדיאנט
  גראדיאנט גראדיאנט אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.07.06
הודעות: 692
בתגובה להודעה מספר 24 שנכתבה על ידי גראדיאנט שמתחילה ב "[size=2]אני לא יודע אם יהיה..."

במהלך כל אלפיים השנים האחרונות, היתה התישבות יהודית בלוד, אם כי לא תמיד רציפה. ישנן עדויות על כך: מעט בתיעודי מסעות- בעיקר מהתקופה הלפני עותמנית, במפקדי אוכלוסיה שונים, ואפילו בקינה שנמצאה בגניזה הקהירית ומתארת טבח שערכו הביזנטים או המוסלמים ביהודי לוד. גם במאתיים השנים האחורנות היו עשרות משפחות יהודיות שגרו בלוד (עד הפרעות, כמובן).

זוכרות:
ציטוט:
תושבי לוד הגנו על עירם לבדם, ללא כל עזרה ממדינות ערב (מלבד 50 חיילים ירדניים) או אפילו מהועדים והמוסדות הפלסטיניים העליונים. וכך החלה פלסטין להקרע, אלפי מהגרים יהודים הגיעו אל הארץ , ביניהם מתנדבים שבאו במיוחד להצטרף על כוחות הצבא היהודי אחרי הכרזת המדינה ב-15.5.1948.


תושבי לוד שוחרי השלום (שרק חודש קודם כבשו את קיבוץ גזר ותקפו את שכונת התקווה) באמת נאלצו להלחם לבד. אלף לוחמים מקומיים (בערך כל הסד"כ של מבצע דני) חמושים ברובים, פיאטים ושיריוניות, 200 מתנדבים בוסנים (מהוואפן אס.אס), שתיים או שלוש פלוגות ירדניות עם שריוניות בפיקוד קצין בריטי, מימון של הוועדה הלאומית הערבית, מפקד ואימונים מטעם צבא ההצלה, מפקד אזורי מטעם המופתי.
לעומת זאת, אחד המתנדבים היהודים צמאי הדם שבאו במיוחד כדי להצטרף אל כוחות הצבא היהודי אחרי הכרזת המדינה הוא ברוך קרברצ'יק (שווה לקרוא):
ציטוט:
ברוך, בן שרה וצבי, נולד בשנת תרפ"ח (1928) בוורשה בירת פולין. אביו, שהיה סבל ובעל עגלה, פרנס ביגיע כפיו את ששת ילדיו. ברוך קיבל השכלה יסודית בעיר הולדתו. ערב מלחמת העולם השנייה חיו בוורשה למעלה מרבע מיליון יהודים, הקהילה היהודית הגדולה ביותר במדינה. המלחמה החלה ב-1 בספטמבר 1939 בפלישת הגרמנים לפולין. ורשה נכנעה לגרמנים ביום 28 בספטמבר, לאחר שלושה שבועות של עמידה בהפצצות והפגזות. לעיר הובאו 90,000 פליטים ותנאי החיים החמירו באחת.

בנובמבר 1940 נסגר גטו ורשה, בו רוכזו יהודי העיר, והוקף בחומה. היהודים איבדו את רכושם, וזרם הפליטים שנדחסו בו הגדיל את התמותה במספרים מתעצמים.

ברוך היה אז כבן 13, וכבר ידע להשתמש בנשק חם. הוא שיחק בנשק בגלוי בתוך הגטו, ללא מורא, עד שבאחד הימים נתפס על ידי הנאצים. אלו עמדו להורגו אך ברוך בעל התושייה הצליח להימלט מידי שוביו. כעבור שלושה ימים נודע לו שאביו נרצח, ומתוך ידיעה כי הנאצים דולקים אחריו החליט לעזוב את העיר, למגינת לבה של אמו אותה לא שב לראות עוד. הוא הגיע לאחד הכפרים, שם התחזה לנוצרי וחי אצל איכר פולני. בפולנית קולחת סיפר ברוך, בעל המראה ה"ארי", לאיכר כי נשאר יתום לאחר שהוריו נהרגו בהפצצות ומאז הוא מתגלגל ממשק למשק. האיכר האמין לו וקיבל אותו לעבודה.

כעבור זמן קצר הצטרף ברוך למחתרת הפולנית. עד מהרה הצטיין בפעולותיו ועלה לדרגת קצין.

ביום 3 במאי 1943 קיבל ברוך בן ה-15 פקודה ממפקדיו במחתרת לעבור בחוצות ורשה במסע תעמולה, רכוב על אופנוע, לבוש מדי הצבא הפולני ודגל פולין בידיו. ברוך ידע כי אם יסרב ייהרג והחליט כי אם נגזר עליו למות, ימות כגיבור. הוא עשה כפי שנתבקש, ובראותו שנאצים דולקים אחריו הגביר את המהירות, הצית את פתיל המוקש שהיה מחובר לאופנוע והטיל את עצמו לתעלה. האופנוע התפוצץ וברוך נפצע, אך נותר בחיים. כשהנאצים גילו את מקום מחבואו והתקרבו אליו ללוכדו הטיל בהם את הרימון האחרון שהיה ברשותו, והרגם.

כשהדגל בידו זחל ברוך הפצוע לאורך שישה קילומטרים, עד לכפר הסמוך בו הגישו לו עזרה.

עם חזרתו לוורשה נודע לברוך כי אחותו יושבת בבית הסוהר שבגטו תחת שמירת שוטר יהודי. ברוך הלך להצילה והציע לשוטר סכום כסף גדול, אך הלה ביקש יותר. משהחל ברוך לאיים עליו באקדח הזעיק זה את חבריו השוטרים. ברוך ירה בו למוות ונמלט על נפשו.

בערב חג הפסח תש"ג (אפריל 1943) השתתף ברוך במרד גטו ורשה. המרד פרץ לאחר שנודע על כוונת הגרמנים לחסל את הגטו. הלוחמים, חברי ה"אי"ל" (ארגון יהודי לוחם) שהתאמנו לקראת המרד והכינו בונקרים ונשק, הצליחו לבלום למשך שבועות אחדים את הגרמנים והפילו בהם חללים. המרד דוכא רק אחרי שהגרמנים שרפו את בתי הגטו ולמורדים לא היה היכן להסתתר. לאחר שדוכא המרד חוסל הגטו, ואחרוני אנשיו נשלחו למחנה השמדה.

ברוך הצליח להימלט מהגטו בתום המרד, ושהה בכפר אצל האיכר שהכיר עד יום השחרור.

בתום המלחמה שב ברוך לעיר ולא מצא איש מבני משפחתו. אחד מחבריו שכנע אותו להצטרף לקבוצה אשר עמדה לעלות לארץ ישראל בתוך כמה שבועות. ברוך הצטרף, עבר עם חברי הקבוצה לאיטליה ומשם העפיל ארצה ביום 2 באוגוסט 1946, בספינה "כ"ג יורדי הסירה". הספינה הפליגה מנמל בוקה דה מגרה באיטליה כשעל סיפונה 790 מעפילים. בהגיעה לאזור קפריסין נתגלתה על ידי מטוס סיור בריטי ששלח אליה משחתת, החיילים הבריטים עלו על סיפון האונייה וציוו להוריד את הדגל הלאומי מעל התורן. ברוך, שישב ליד הדגל, סירב להיענות לדרישה, ולא גילה פחד גם כשהשוטר שלמולו איים עליו בנשק שלוף. "כ"ג יורדי הסירה" נגררה לנמל חיפה, ולמרות שביתת הרעב בה פתחו המעפילים במחאה על גירושם הצפוי הם הועלו על אונייה בריטית והובלו למחנות בקפריסין.

ארבעה חודשים שהה ברוך במעצר בקפריסין, ובראשית שנת 1947 הגיע לארץ. הוא התגורר עם חברי קבוצתו בעפולה ועבד כפועל בניין. היה חבר פעיל בסניף ה"הגנה" המקומי.

עם פרוץ מלחמת העצמאות התגייס ברוך גיוס מלא לגדוד 14 בחטיבת "גולני" - חטיבה מספר 1 ב"הגנה". הוא עבר אימונים, השתתף בקורס חבלנים ונטל חלק בליווי שיירות לירושלים. במהלך הפעילות נשברה ידו, אך הדבר לא מנע מבעדו לצאת לקרבות משמר העמק, בהם לחם עם יד שבורה. בהיותו בעמק הירדן, בסוף חודש מאי 1948, ביקש להצטרף לגדוד הפשיטה - גדוד 81 (89) בחטיבה "שמונה".

עם סיום ההפוגה הראשונה במלחמה, ביולי 1948, יזמה ישראל את מבצע "דני" לפתיחת הדרך לירושלים. זאת על אף שכבר התגברו על המצור על העיר הודות ל"דרך בורמה", שנפתחה כחודש קודם לכן.

המבצע התנהל בכמה חזיתות, שהמרכזיות שבהן היו הערים לוד ורמלה. ערב המבצע התגוררו ברמלה ובלוד רבבות תושבים ערבים עוינים שהיוו סכנה משמעותית ליישובי גוש דן ולמושבות הדרום. אלפי לוחמים ערבים מבני המקום הצטרפו לצבא הירדני שפלש לארץ, ויחד היוו כוח גדול ומאיים על הדרך לירושלים.

משימת כיבוש לוד הוטלה בעיקר על גדוד 81 (89). ביום ד' בתמוז תש"ח (11.7.1948) פרץ טור משוריין לעבר לוד כשבראשו משוריין קרבי שנלקח שלל בקרב מהצבא הירדני, ואשר זכה לכינוי "הנמר הנוראי", ובעקבותיו זחל"מים וג'יפים. השיירה המשוריינת נכנסה לקרב קשה עם החיילים הירדנים המבוצרים במקום. בקרב זה נפלו כמה מחיילי הגדוד, ביניהם ברוך.

כיבוש לוד הושלם כעבור זמן קצר על ידי לוחמי חטיבת "יפתח". לאחר מכן נפלה גם רמלה ונכבשו כפרי אזור מודיעין הסמוכים. הישגי המבצע הסירו את החשש מפני חבירה של הצבא הירדני החונה באזור לטרון לרמלה ולוד, חבירה שעלולה הייתה לאיים על לב מדינת ישראל הצעירה.

ברוך היה בן עשרים בנפלו. הובא למנוחת עולמים בבית העלמין הצבאי בנחלת יצחק.


_____________________________________
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 20:28

הדף נוצר ב 0.10 שניות עם 11 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר