26-05-2005, 10:17
|
|
מנהל פורומי מטיילים ותרמילאים, תעופה אזרחית ופורומי הלוחות
|
|
חבר מתאריך: 01.05.03
הודעות: 23,380
|
|
אתם מקבלים רכב מהעבודה? כדאי לכם לקרוא את זה
רבים מהעובדים במשק הישראלי נלחמים במעסיק שלהם כדי לקבל רכב צמוד כאחד מן התנאים בחוזה העבודה. אבל מתברר כי המכוניות המשפחתיות שמקבלים העובדים, בליסינג או כרכב חברה, יכול להפוך בשעת תאונה למלכודת מוות לנהג ולבני משפחתו.
לא מעט מציי הרכב של החברות בישראל רוכשים מכוניות ברמת אבזור בטיחותי נמוכה מהדגם הנמכר ללקוחות פרטיים על ידי היבואנים. הסיבה היא רצונם של היבואנים להוזיל את עלות כלי הרכב, ולהקטין את המס שמשלמים העובדים והמעסיקים על המכוניות. כל זה כדי שהמכוניות שהם מייבאים ייחשבו לאטרקטיביות בקרב מנהלי ציי הרכב בחברות.
יותר מ-60 אחוז מהמכוניות החדשות שנמכרו בישראל בשנה האחרונה, נרכשו על ידי חברות הליסינג וציי הרכב לטובת עובדים שמקבלים "רכב צמוד" ממקום עבודתם. רובן המכריע של מכוניות אלה נמכרו ברמות מחירים של פחות מ-122 אלף שקל כדי שיתאימו ל"קבוצות המחיר" הנמוכות שמהן נגזר שיעור המס אשר משלמים העובדים שמקבלים אותן. הסיבה העיקרית לגידול הדרמטי בנתח השוק של "מכוניות צמודות" היא שסכום המס שמשלמים עליהן העובדים, נמוך משמעותית מן העלות האמיתית של אחזקתן.
השבוע נערך בשוהם כינוס בטיחות שארגנה יבואנית כלי רכב, חברת יו-אם-אי, בהשתתפות כ-700 קציני רכב מכל מגזרי המשק. במהלך הכנס שבו הופיעו ראש אגף התנועה במשטרה ניצב שחר איילון, ראשי תנועת אור ירוק ומנכ"ל יו-אם-אי, דוד עיני נידונה הסוגיה של הסרת אביזרי הבטיחות מהמכוניות כדי להוזיל את מחיריהן. "נתקלתי בלא מעט חברות שמבקשות להוריד את כריות האוויר או להחליף את הצמיגים לאיכות נמוכה, כדי להוזיל את מחיר המכוניות", סיפר אחד מקציני הרכב. "היו גם מקרים שביקשו להוריד את ה-ABS או את מערכת הייצוב של הרכב".
רק כרית אוויר אחת
לצורך המחשה: ארבע המכוניות הנמכרות ביותר בישראל בשנת 2004 בישראל היו מאזדה 3, יונדאי גטס, טויוטה קורולה ופורד פוקוס. נתח הארי של מכוניות אלה נמכר לציי רכב, וחלקן הקטן לציבור הרוכשים הפרטיים. מרבית המכוניות שנמכרו לציי הרכב הכילו רק שתי כריות אוויר בטיחותיות (במאזדה, בטויוטה ובפורד) ומערכת ABS או רק כרית אויר אחת (בחלק מדגמי יונדאי).
בעוד שמרבית המכוניות שנמכרו לרוכשים פרטיים הכילו מערכת ABS ובין ארבע לשש כריותאוויר, ובהן כריות צד וכריות מסוג וילון שבשעת תאונה נפתחות משיפולי הגג כלפי מטה, מכסות את החלונות ומגינות על ראשי הנוסעים. דגמי הליסינג גם אינם מאובזרים במערכת בקרת יציבות.
מנתוני מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני, עולה שכריות הצד שאינן מותקנות "ברכבי חברה", מצמצמות את מספר ההרוגים בתאונות חזית-צד ב-45 אחוז . על פי ההערכות, מערכות בקרת היציבות שאינן מותקנות גם הן במכוניות, יכולות למנוע לפחות שליש מהתאונות.
כל הדוברים בכנס שנערך השבוע, קראו לאוצר לשנות את המדיניות של הוזלת המס המשולם על מכוניות שבהן מותקנות מערכות בטיחות בסיסיות, כמו כרית אוויר אחת או מערכת ABS, ולהעניק את ההטבות רק למכוניות המאובזרות במערכות בטיחות מתקדמות ורבות יותר.
לדברי נועם קום, קצין רכב שהשתתף בכנס, "לא ייתכן שבמדינת ישראל שבכל שנה נהרגים בה 500 בני אדם בתאונות דרכים, לא תפעל הממשלה להורדת המיסוי על מכלולי הבטיחות, כדי להפסיק את המצב האבסורדי שהיבואנים והיצרנים מורידים אביזרי בטיחות כדי להוזיל את הרכב. אין מצב כזה באף מדינה מערבית. זה נהוג רק במדינות לא מפותחות, ולצערנו, גם בישראל".
http://www.nrg.co.il/online/16/ART/938/728.html
למה אני לא מופתע???
_____________________________________
|