08-01-2019, 23:38
|
|
|
חבר מתאריך: 28.09.04
הודעות: 5,708
|
|
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי kutykuty שמתחילה ב "ביטול מגמת נווטי קרב על פי ויקיפדיה - האומנם?!"
אתחיל מכך שמשום מה אינני זוכר ש"נתקלתי" באשכול זה (ואולי זו רק בעיית זיכרון...).
אבל, אכן מגמת נווטים בוטלה.
אני לוקח על עצמי חלק מהאשמה.
כאשר פיקדתי על מגמה זו הבנתי שנכון יהיה להעביר את מסלול נווטי מסוקים למגמת מסוקים, במיוחד לאור ההשקעה הרבה שנעשתה בהכשרתם בהטסת המסוק, וכך אכן נעשה (בהמשך, כאמור, הובן בחייל שעדיף שכולם יוכשרו כטייסים).
כנראה שבהמשך הובן גם שמסלול הכשרת נווטי הקרב יועבר למגמת קרב ומגמת נווטים נסגרה.
אינני יודע לאן הועברו מסלולי הכשרת נווטי התובלה והמכוננים (בתקופתי העברתי את מסלול הכשרת נווטי התובלה לטייסות התובלה (עם פיקוח ומעקב של המגמה. כל מה שהיה נדרש להיעשות בביה"ס לטיסה, כגון הערכות חניכים וכד', בוצע בבית הספר בחצרים). לאחר תקופה אחת (שבה לא נערכו כראוי ועד היום חבל לי על 4 החניכים ששלחתי לשם ולמיטב הערכתי היו אמורים להצליח) יתר התקופות הוכיחו שהיה מדובר בהחלטה נכונה.
http://m.iaf.org.il/2392-48970-he/IAF.aspx
לגבי השאלות ששאל ArmouredDov_D9 על נווטי הקרב של היום: בגדול השינויים אינם מהותיים. כמובן שבעקבות שיפורים טכנולוגיים יש הבדלים לעומת העבר אבל התפקיד נשאר די דומה.
על שאלה כמו "האם הנווט אחראי על הפעלת חימוש אוויר-קרקע? אני משער שאת טילי האוויר-אוויר משגר הטייס" אענה שהכל עניין של עבודת צוות כאשר השניים משלימים זה את זה בהתאם לסוג המשימה והחימוש. אם בסופו של דבר צריך לכוון את הפיפר שבכוונת על המטרה בתקיפה ישירה - אז כמובן שפעולה סופית זו נעשית ע"י הטייס. אבל היום מרבית הפצצות אינן מוטלות בכיוונון כזה ומרבית הפעלת מערכות החימוש נעשות ע"י הנווט (בוודאי בסוגי חימושים חכמים שבהם נדרשת "הטסת" החימוש אל המטרה. כאן, אם יש צורך, יכול הטייס לעזור בהכוונת הנווט). שיגור טילי האוויר אוויר נעשה גם בעזרת הכוונת ולכן הטייס הוא זה שלוחץ על כפתור השיגור אבל עד להגעה לרגע הזה - מדובר בעבודת צוות שבלעדיה עלולים לא להגיע לרגע הנכון (זוג עיניים נוסף המאפשר כיסוי נרחב יותר, מח חושב נוסף, ניסיון, חלוקה בהפעלת העזרים שבמטוס, חלוקת קשב וכד').
חלק מההכשרה של הנווט הוא להטיס. עושים זאת לא רק בביה"ס לטיסה אלא גם בטייסות, בכל מקום המאפשר זאת. זה לא רק למקרי חירום. זה גם למקומות שבהם נדרשת פעילות מהירה ואין די זמן להסביר לטייס (דוגמאות: טייס לא מזהה מטרה בזמן וכבר צריך לתמרן את המטוס, שבירה ממטוס אוייב כשכל שניה קובעת ועוד).
כתבות על תיפקוד הנווט במטוסים המתקדמים:
"להיות נווט במטוס קרב: האתגרים, הקשיים והסיכונים":
https://www.mako.co.il/pzm-soldiers...0fc88331006.htm
"שינוי במסלול ההכשרה של נווטי הקרב":
http://www.iaf.org.il/4451-47024-he/IAF.aspx
|