17-09-2008, 08:52
|
|
|
חבר מתאריך: 02.10.02
הודעות: 751
|
|
פרשת כי תבוא - רעיונות על הפרשה על פי תורתו של הרב אביגדור נבנצל שליט"א
בס"ד
פרשת כי תבוא
רעיונות על הפרשה על פי תורתו של הרב אביגדור נבנצל שליט"א
הגמרא אומרת: "אמר להם הקב"ה לישראל: אתם עשיתוני חטיבה אחת בעולם ואני אעשה אתכם חטיבה אחת בעולם"(ברכות ו.) דהיינו: אתם עשיתם אותי מיוחד בעולם שנא': "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה' אֱלֹקינוּ ה' אֶחָד" (דברים ו, ד) אף אני אעשה אתכם לעם שאין דומה לו בעולם.
זה מה שנא' בפרשתינו: "אֶת ה' הֶאֱמַרְתָּ הַיּוֹם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹקים וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר חֻקָּיו וּמִצְוֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְלִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ: וַה' הֶאֱמִירְךָ הַיּוֹם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה"(שם כו', יז'-יח')
במה אנחנו מיוחדים משאר אומות העולם? "וּלְתִתְּךָ עֶלְיוֹן עַל כָּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר עָשָׂה"(שם יט')
מה כוונת הפס' באומרו "ולתתך עליון"? האם מטרת עם ישראל היא לשלוט על כל העולם? בהחלט לא! אין לנו שאיפה לשלוט על עמים אחרים. הרמב"ם אומר: "לא נתאוו הנביאים והחכמים ימות המשיח לא כדי שישלטו על כל העולם, ולא כדי שירדו בגויים, ולא כדי שינשאו אותם העמים... אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה" (הרמב"ם הלכ' מלכים פ"יב ה"ד) אין לנו צורך בזה, מספיק שיניחו לנו ללא הפרעות. אם כן מה כוונת הפס' "ולתתך עליון"?
אומר הרב נבנצל שליט"א: שנהיה עליונים על כל הגויים מבחינה רוחנית, שנוכל להדריך את כל העולם בדרך ה', שנהיה אור רוחני המאיר לעולם כולו. הוא אשר רמוז בסוף הפס': "וְלִהְיֹתְךָ עַם קָדֹשׁ לַה' אֱלֹקיךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר"(שם) . עליונות רוחנית אמורה בפסוק ולא עליונות שלטונית.
אפשר להסביר את הביטוי "עם קדוש" על פי התוספות (קידושין ב המפרש את המשפט שאומר החתן לכלה "הרי את מקודשת לי": הרי את מיוחדת לי, דהיינו: את מיוחדת רק לי ולא לשום אדם אחר בעולם. הוא הדין בפסוק שלנו: להיותך עם קדוש פירושו: אתה עם מיוחד רק לה' – אין לך שום מטרה אחרת מלבד עבודת ה'.
הרמח"ל סידר את סיפרו "מסילת ישרים" על פי הברייתא של רבי פינחס בן יאיר "תורה מביאה לידי זהירות, זהירות מביאה לידי זריזות, וכ'ו. הדרגה האחרונה השייכת לעבודת האדם היא ה"קדושה" (אמנם אחריה ישנם עוד "רוח הקודש" ו"תחיית המתים", אולם דרגות אלו לא תלויות באדם)
אומר הרמח"ל: "עניין הקדושה כפול הוא... תחילתו עבודה וסופו גמול, תחילתו השתדלות וסופו מתנה" (פר' כו') אמנם האדם יכול להשיג את הקדושה על ידי עבודתו (כמובן בתנאי שעבר והשיג את כל המדרגות הקודמות לה – תורה, זהירות, זריזות, וכו') אבל עבודת האדם בלבד אינה מספיקה, חלק מהקדושה היא מתנת שמיים. אמנם נכון הוא שכל דבר צריך סייעתא דשמיא, אבל במיוחד בנידון דידן: עבודת האדם היא רק חלק מתהליך השגת הקדושה – השלמתה היא רק בתורת מתנה.
קדושה עניינה דביקות בהשי"ת, "מתדבק תמיד בכל עת ובכל שעה באלוקיו" (שם). באותה מידה שאשה מקודשת לבעלה – היא מיוחדת רק אליו, כך האדם שהשיג את הקדושה הוא מיוחד רק לקב"ה, דעתו לא מפסיקה לרגע לחשוב בה' ובתורתו אפילו כשעוסק בעניינים גשמיים גרידה, אותם הוא הופך לקדושים ומשתמש בהם לעבודת ה'.
ממשיך הרמח"ל ואומר: "המאכל שהם אוכלים הוא כקורבן שעולה על גבי האישים". הוא מה שאמרו חז"ל: "הרוצה לנסך יין על גבי המזבח ימלא גרונם של תלמידי חכמים יין"(יומא עא.)
הקדושה הנזכרת כאן היא נדרשת מכולנו ללא יוצא מן הכלל שנא': "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ"(ויקרא יט' ב') "כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַה' אֱלֹקיךָ" (דברים יד', ב') ולא רק ליחידי סגולה. אלא שהקב"ה לא בא בטרוניה עם בריותיו (עבודה זרה ג.) הקב"ה לא דורש מאיתנו יותר ממה שאנחנו מסוגלים להשיג, כל אחד לפי כוחותיו. אי אפשר לחיות בהשליה שנהיה בדרגתו של אברהם אבינו למשל. אם כן, מה נדרש מאיתנו? לפחות לשאוף להגיע לדרגת אברהם אבינו, לנסות להיכנס למסלול המתואר במסילת ישרים: תורה מביאה לידי זהירות, זהירות לידי זריזות וכך הלאה, כל אחד לפי היכולת שלו. לעולם לא יתבעו את האדם על מה שאינו מסוגל לעשות.
אבל כנראה שעוד לא השתדלנו מספיק לפי יכולתנו, שהרי התורה אומרת: "וְרָאוּ כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי שֵׁם ה' נִקְרָא עָלֶיךָ וְיָרְאוּ מִמֶּךָּ" (דברים כח', י') ויראו ממש! יפחדו פחד מוות כפי שנא': "תִּפֹּל עֲלֵיהֶם אֵימָתָה וָפַחַד"(שמות טו', טז')אבל עינינו רואות שעמי הארץ לא מפחדים מעם ישראל כלל וכלל! ולמה? הרי התורה מבטיחה זאת!
כנראה, אומר הרב שאינם רואים ששם ה' נקרא עלינו, אם כן עדיין לא הצלחנו להגיע למדרגות שאכן אנו מסוגלים להגיע אליהם.
התורה אומרת: "וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה וְאָמְרוּ רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה"(דברים ד', ו') ומיד התורה מוסיפה: "רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ וּפֶן יָסוּרוּ מִלְּבָבְךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ"(שם ט') מסביר רש"י: "אז כשלא תשכחו אותם ותעשום על אמתתם תחשבו חכמים ונבונים ואם תעוותו אותם מתוך שכחה תחשבו שוטים" (שם)
מסביר הרב: רש"י לא מדבר כאן על מצב בו עם ישראל לא יקיימו את התורה במזיד אלא על מצב בו יעוותו אותה מתוך שכחה; גם במצב כזה הגויים כבר לא יאמרו "רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה" כי התורה היא תורת אמת רק כשהיא שלמה ומקיימים את מצוותיה על אמיתתם,כלשון רש"י. אבל אם יש מצב של עיוות התורה ח"ו, אפילו רק חלק ממנה ואפילו על ידי שכחה זו כבר לא תורת ה', וממלא הגויים כבר לא מפחדים מאיתנו.
זה הזמן המתאים ביותר לחזק את הנקודה הזאת אצלנו, חודש אלול, הזדמנות פז שאסור לנו להחמיץ, ובזכות זה נזכה לעלות לדרגות הכי קרובות להשי"ת.
שבת שלום יצחק חלבה
לעילוי נשמת אאמו"ר אברהם (אלברטו) בן מרים חלבה ,מרדכי בן מרגריטה , ר' ישראל בן ר' אלחנן הכהן ארנטרוי ,
אמיליה בת שושנה , ראובן סואה בן ויקטוריה , טובה חיה בת אסתר ת.נ.צ.ב.ה.
המעוניין לקבל כל שבוע את העלון בדואר אלקטרוני ניתן לשלוח בקשה למייל: jalabe@neto.net.il ללא תשלום לזיכוי הרבים
|