ממש עצוב על הלב, איך הקצינים הבכירים נכשלים בגלל שטות.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי GrimReaper שמתחילה ב "תא"ל משה (צ'יקו) תמיר ימונה למפקד קורס מפקדי פלוגות וגדודים למרות משפט הטרקטורון"
חקירה חמורה נגד מפקד אוגדת עזה צ'יקו תמיר
תא"ל תמיר אפשר לקרוב משפחתו הקטין לנהוג בטרקטורון צבאי. הנער התנגש ברכב אזרחי ועל פי החשד הסתיר תמיר את המקרה זייף את טופס התאונה ופיצה כספית את בעל הרכב כדי שלא יגיש תלונה. תמיר: "לא הייתי בסדר, אבל לא צריך לצאת מפרופורציה"
בן כספית | 28/7/2008 7:39
הקריירה המטאורית של תא"ל משה (צ'יקו) תמיר, מפקד אוגדת עזה ואחד הקצינים הקרביים המוערכים בצה"ל, עומדת, כנראה, לקראת סיום: בימים אלה מסתיימת חקירת מצ"ח חמורה נגד תמיר, במסגרתה נחקרים חשדות לשיבוש הליכי חקירה, אי מילוי הוראות והתנהגות שאינה הולמת קצין בדרגתו.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images//archive/300x225/956/238.jpg] תא''ל משה צ'יקו תמיר צילום: יהודה לחיאני
הפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל אביחי מנדלבליט, ממתין כעת להשלמות חקירה אחרונות, כולל גביית עדות נוספת מתא"ל תמיר, לפני שיזמן את הקצין המצטיין לשימוע. בעקבותיו צפוי כנראה הפצ"ר להגיש נגד תמיר כתב אישום פלילי חמור שעלול לסיים את דרכו הצבאית של מי שנחשב מועמד כמעט בטוח להיות חבר במטכ"ל בעתיד הקרוב ביותר.
ברקע הדברים, מיני-פרשה נוספת: זעם וביקורת קשה בקרב בכירים בצה"ל על הסחבת בחקירה, שהיתה תקועה במשרדי הפצ"ר למעלה משנה, ועל כי הפרקליט הצבאי הראשי לא עידכן את קצין משטרה צבאית ראשי ואת ראש אגף כח אדם בדבר קיומה של חקירה נגד קצין בכיר בצה"ל. הפצ"ר דוחה את ההאשמות הללו בתוקף.
תא"ל תמיר הורה לאפשר לקטין לנהוג
ראשית המעשה בתחילת חודש אפריל, בשנה שעברה. בחטיבה הדרומית של אוגדת עזה נערך ערב גיבוש סגל, וקרובי המשפחה של אנשי הסגל הגיעו לסופשבוע של כיף משותף. במסגרת הבילוי, יצאו המשתתפים לנהיגת שטח ברכבים צה"ליים מסוג "באגי" (סוג של טרקטורון המיועד למשימות שטח). בשלב הזה החלו הצרות.
על אחד ה"באגים" הללו נסעו אחדים מבני משפחתו הקטינים של תא"ל תמיר, וכן נהגו האישי. בשלב מסויים לחץ הקטין על הנהג שיתיר לו לנהוג. הנהג ניסה לעמוד בלחץ, אבל בשלב מסוים קיבל,
כנראה, הוראה מתא"ל תמיר עצמו לאפשר לקטין לנהוג. בשעה שהקטין, שאין לו רשיון נהיגה כלל, נהג ברכב, קרתה תאונה. ה"באגי" התנגש בכלי רכב אזרחי. לא היו נפגעים, אבל נגרם נזק לשני כלי הרכב המעורבים.
עד כאן, ניתן היה איכשהו לצאת מהתסבוכת. אלא שבשלב הזה עשה תא"ל תמיר, על פי החשדות, את כל השגיאות האפשריות. במקום לקחת אחריות ולספר את האמת, ניסה תמיר לטייח את הסיפור ולסגור אותו בשקט. בטופס התאונה נרשם כי נהג הרכב היה נהגו האישי. תא"ל תמיר חתום כמפקד.
פתאום התברר שקרתה תאונה
במקביל, התחייב תא"ל תמיר בפני בעל הרכב האזרחי לפצות אותו בכסף מזומן, ובלבד שלא יגיש תלונה במשטרה. כך היה: באמצעות הרל"שית שלו, וכן מתווך מקומי נוסף, העביר תא"ל תמיר לבעל הרכב האזרחי מעטפה ובה מאות שקלים, כפיצוי מיוחד על הנזק שנגרם לו.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/archive/300x225/848/082.jpg] תא''ל אביחי מנדלבליט, הפרקליט הצבאי הראשי צילום: ראובן קסטרו
התאונה אירעה, כאמור, בתחילת אפריל, אך רק בסוף החודש נחקר תא"ל תמיר בפעם הראשונה, לא באזהרה. זאת, למרות שכבר אז הגיע מידע מודיעיני למצ"ח, לפיו קטין מבני משפחתו של מפקד האוגדה הוא שנהג ברכב הצה"לי, ולא הנהג הצבאי.
אחר כך אירע סיבוך נוסף: ה"באגי" הצה"לי נזקק גם הוא לתיקון, ופתאום התברר שקרתה תאונה, עליה לא דווח כלל. בחקירתו, אישר תא"ל תמיר שנתן לקטין לנהוג, אך לא דיווח על כך שהוא עומד בקשר עם נהג הרכב שנפגע וכן מתכוון לפצות אותו בכסף.
תמיר טען שעשה את הדברים בתום לב
החקירה הבאה של מפקד האוגדה, תא"ל תמיר, התרחשה רק כעבור שנה וחודשיים,ב-3 ביוני 2008. התמיהות שמעוררים בכירים בצה"ל הן איך יכול להיות שזמן כל כך רב לא נדלקה נורה אדומה אצל הפצ"ר או מי מקציניו הבכירים באשר לפרשה המוזרה הזו, שהרי כבר בשלב הזה היה ברור שמדובר בהרבה יותר מתאונת דרכים ונהיגת קטין ללא רשיון.
חומר מודיעיני נוסף שהתקבל הראה כי קיים חשד לכך שתא"ל תמיר ניסה לטשטש את העובדה שהקטין נהג במכונית, פיצה במזומן את הנהג שנפגע ונחשד בשיבוש הליכי חקירה. מדובר בפיצוי של כאלף שקלים, במזומן, במעטפה, שהועבר באמצעות אחד מרכזי הבטחון באיזור ניר יצחק, דרך הרל"שית של מפקד האוגדה.
תא"ל תמיר טען כי עשה את כל הדברים הללו בתום לב. קצין נוסף שנחקר בפרשה, מבכירי החטיבה הדרומית, העיד אף הוא עדות שקר במאמץ לסייע למפקד האוגדה.
החקירה נכנסה להילוך גבוה רק בשבועות האחרונים. על הרקע הזה קיימת היום תסיסה רבה בצה"ל, גם בדרגים בכירים. חלק מהגורמים הבכירים טוענים כי הפרקליט הצבאי הראשי "תקע" את החקירה זמן כה ממושך בכוונה תחילה, במאמץ לסיים את הפרשה בהליך משמעתי וללא כתב אישום פלילי.
מחקירת תאונת דרכים לחקירה עם פוטנציאל פלילי
תא"ל מנדלבליט, המיועד לקבל דרגה אישית של אלוף מהרמטכ"ל גבי אשכנזי, מכחיש את העובדה הזו בתוקף. מקורביו טוענים כי כשהגיע אליו המידע המודיעיני הרלוונטי, החליט מיד על עליית מדרגה בחקירה והפיכתה מחקירת תאונת דרכים לחקירה עם פוטנציאל פלילי.
הפצ"ר היה זה שהתעקש לגבות עדויות מכל המעורבים ולמצות את כל הליכי החקירה. הוא גם עדכן את הרמטכ"ל ואת אלוף פיקוד הדרום, יואב גלנט, על פרטי החקירה. על פי הפצ"ר, אין לו כל מחוייבות לעדכן קצינים נוספים, כמו ראש אגף כח אדם או קצין משטרה צבאית ראשי, מכיוון שהוא האחראי והמופקד ישירות על מצ"ח ועל קיום חקירות רגישות.
כך או אחרת, שני קידומים לדרגת אלוף מועמדים כעת תחת סימן שאלה כבד: זה של תא"ל צ'יקו תמיר, שכבר לא יקרה כנראה, והקידום השנוי במחלוקת של הפצ"ר, דרגת אלוף אישית שכבר עוררה ביקורת עזה בצה"ל (הפצ"ר אמור להיות מקודם לאלוף על חשבונו של יו"ר בית הדין הצבאי לערעורים, זאת על אף התנגדותה הבולטת של נשיאת בית המשפט העליון), מונח על שולחנו של הרמטכ"ל. רב אלוף אשכנזי כבר החליט לקדם את מקורבו, הפצ"ר תא"ל מנדלבליט. השאלה היא אם כעת ישקול את ההחלטה הזו מחדש.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "דובר צה"ל מאשר כי מתקיימת חקירת מצ"ח נגד תא"ל. עם סיומה יובאו ממצאיה לחוות דעת והחלטת הפצ"ר".
"לא הייתי בסדר, אבל לא צריך להוציא את העניין מפרופורציה"
תא"ל תמיר אישר את פרטי התאונה בה היו הוא ובן משפחתו הקטין מעורבים. "זה לא היה בסדר מצידי לתת לו לנהוג בטרקטורון", אמר, "אבל צריכים להכניס את העניין לפרופורציה. לא היו נפגעים בתאונה וגם כמעט ולא נגרם נזק לכלי הרכב".
תמיר הסביר כי בעל המכונית הפגועה הוא שביקש לקבל את הפיצוי. "בעל הרכב פנה וביקש שאתן לו פיצוי על הנזק", אמר. "הודעתי לו מיד מבלי להתחמק שאני אשלם על כל נזק שנגרם לו, אבל הודיעו לי כי בשל העובדה שמדובר בכלי רכב צבאי אני חייב למלא דוח נזק ולהודיע על התאונה למצ"ח, וכך עשיתי מיד".
לדבריו, בשום שלב של הפרשה לא היה ניסיון לטייח או להסתיר עובדות. "תאונה כזו באזרחות הייתה מסתיימת בתשלום הפיצוי לנזק שנגרם לכלי הרכב ולא מעבר לכך", אמר תמיר לאחד מחבריו. "הנסיעה והתאונה היו בשטח חקלאי ולא בכביש, אבל אני מבין את החומרה בעובדה כי אדם במעמדי ובתפקידי לא יכול לאפשר לקרוב משפחה קטין לנהוג על טרקטורון מבלי שהוא הוציא רישיון".
_____________________________________
"בניתי לי בית ונטעתי לי גן במקום זה שביקש האויב לגרשנו ממנו בניתי את ביתי, כנגד מקום המקדש בניתיו. כדי להעלות על ליבי תמיד את בית מחמדנו החרב...."
(ש"י עגנון - חתן פרס נובל)
אשרי אדם שיכול לתת מבלי לזכור זאת כל הזמן, ולקבל מבלי לשכוח אף פעם
לסלוח לרוצחים - זה תפקידו של האלוהים.
תפקידנו - זה לארגן להם פגישה
אנו לא בוכים, דואגים שאמהות שלהם יבכו
נערך לאחרונה ע"י האזרח בתאריך 28-07-2008 בשעה 09:00.
|