11-11-2004, 18:13
|
|
|
חבר מתאריך: 13.05.03
הודעות: 2,807
|
|
לרשות ארגון האומות המאוחדות...
לא עומד כח צבאי קבוע. על פי החלטות מועצת הבטחון שהיא הגוף המחליט בארגון, נקבע
אם ולהיכן ישלחו כוחות תחת דגל ארגון האומות המאוחדות. משנתקבלה החלטה
במועצת הבטחון מדינות חברות בארגון רשאיות לתרום כוחות וציוד על פי ראות עיניהן
ויכולתן.
אופי הכוחות הנשלחים למקומות השונים בעולם נקבע על פי ההחלטה ועל פי הצרכים בשטח.
קיימים מספר סוגי כוחות משלוח מטעם האו"ם:
כוחות משקיפים שתפקידם לנטר ולפקח על ביצוע החלטות מועצת הבטחון בנוגע לזירה מסויימת.
לדוגמא, בארמון הנציב בירושלים שוכן מטה משקיפי האו"ם שתפקידי לפקח על יישום הסכמי
שביתת הנשק בין ישראל למדינות ערב מתוקף ההסכמים שנחתמו לאחר מלחמת העצמאות ב 1949.
כמו כן, בין 1957 ל1967 שכן בחצי האי סיני כח משקיפים מטעם האו"ם שפיקח על ביצוע
הפסקת האש לאחר מלחמת סיני. כיום יש גם אי קפריסין כח משקיפי או"ם שמפקח על ההפרדה
בין החלק התורכי בצפון לחלק היווני בדרום.
בדרך כלל כחות מקיפי האו"ם אינם חמושים מלבד אולי נשק אישי.
קיימים גם כוחות שמירת השלום במקומות שונים בעולם. כוחות אלה על פי המנדט
שנקבע במועצת הבטחון יכולים להיות חמושים בנשק קל כולל שיריוניות והם בדרך כלל
צבועים בלבן. תפקידם בדרך כלל לחצוץ בין כוחות יריבים ולמנוע התלקחות.
מרגע שמועצת הבטחון קובעת שכח יהיה כח התערבות, כלי הנשק הכבדים יהיו מסומנים ככלים
של האו"ם אולם יהיו בצבעי הסוואה ובדרך כלל יהיהו גם מצויידים בנשק כבד.
דוגמא לכך היא הקונפליקט ביוגוסלוויה לשעבר, שם בתחילה כוחות האו"ם היו כוחות שמירת שלום
ולכן המנדט שלהם היה מוגבל למדי. פועל יוצא מכך היה שהיו מצויידים באופן לקוי.
מרגע שהתקבלה החלטה להפיכתם לכוחות התערבות הם חומשו בצורה טובה יותר והיה
המנדט לפעול בהחלטיות.
|