לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #3  
ישן 27-04-2005, 10:16
צלמית המשתמש של אריה גילאי
  אריה גילאי אריה גילאי אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 09.04.05
הודעות: 24
מבצע ירקון: סיור עומק סודי בסיני בשנת 1955
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי סירפד שמתחילה ב "ברוך הבא"

היום, לאחר 50 שנה מותר לגלות פרטים ושמות.

מבצע ירקון: סיור עומק סודי לבדיקת עבירות רכב בציר דהב ודרומה עד עין אל פרתגה בסיני.
עוד בשנת 1955 התחיל המטכ"ל בראשותו של משה דיין לתכנן את כיבוש שרם א-שייח ומיצרי טיראן כדי לפתוח בכוח את המעבר במפרץ אילת לתנועת סחורות לישראל. היה ידוע שיש ציר עביר לרכב מאילת עד דהב, וכן ציר עביר משרם אל שייח וראס נצראני צפונה עד למעבר שהירה. אך מידת העבירות דרך המיצר ומצוקי שהירה לא הייתה ברורה. לשם ברור מידת העבירות תוכנן סיור שטח סודי והמשימה הוטלה על מח"ט גבעתי אל"מ חיים בר-לב.

ביום חמישי 9.6.1955 בשעות הצהרים יצאה מאילת חולית סיור של 6 קצינים וחוגרים מגדוד 51 בפיקוד מג"ד 51 סא"ל אשר לוי. החוליה יצאה למפרץ אילת בספינה קטנה מצויידת באסדת נחיתה לכוון חוף ערב הסעודית ובצמוד לחוף נעה דרומה עד לקו מקביל לדהב ומשם פנתה מערבה כדי לחפש מקום נחיתה במפרץ דהב.

בלילה נוחתים הסיירים דרומית לדהב וממהרים לחפש מקום מסתור באחד הנקיקים למשך כל שעות היום כדי לא להתגלות. הטמפרטורה במשך היום הראשון הגיע ל-50 מעלות. למרות המסתור הטוב, ידוע היום כי החוליה התגלתה ע"י אשה בדואית אשר דיווחה על כך לצבא המצרי.

הקשר היחיד של חולית הסיור עם העולם החיצון היה דרך מטוס דקוטה מטייסת 103 אשר חג מעל החוליה פעמיים בכל יום - עם רדת החשיכה ולפני עלות השחר. המטוס גם הצניח לסיירים מיכלי מים.

הצנחת מיכלי המים הייתה בעיה סבוכה באותם ימים. לשם כך מונה ע"י זלמן זמיר מפקד ביה"ס לצניחה, צוות מצומצם של שני מדריכי צניחה אשר התאמנו בסודיות ובמשך כמה ימים לפני המבצע באריזה ובבחירת הגובה המתאים להצנחה. סיפר לי יעקב שרגא שהיה אחד המשלחים כי מגובה רגיל (1200 רגל) כל המיכלים התפוצצו והיה צריך להתאמן בהצנחה מגובה נמוך (500 רגל).

למחרת הוצנחו המיכלים וחברי החוליה החביאו אותם בחולות ליד העץ הבודד שבמרכז המיצר. באותו זמן התארגן משמר רוכבי הגמלים (משמר הגבול?) של הצבא המצרי למרדף אולם חברי החוליה הקדימו אותם ולמחרת בשעות לפני הצהרים נחתו 6 מטוסי פייפר מטייסת 100 בשדה נחיתה מאולתר דרומית לנואיבה והטיסו את הסיירים לאילת.
המשימה הסתיימה ביום ראשון 12.6.1955 בשעות הצהרים.

ששת הסיירים ביצעו את המשימה במלואה ובהצלחה. מסקנתם הייתה כי הדרך עבירה לרכב מצפון לדרום.
למבצע זה הייתה חשיבות מכרעת בתכנון המסע של חטיבה 9 מאילת לשרם א-שייח במלחמת סיני.


אחרי מלחמת ששת הימים נודע לנו שהצבא המצרי הגיע לשדה הנחיתה המאולתר כמה שעות לאחר המראת הפייפרים.

_____________________________________
----------------------

מנהל אתר
www.202.org.il


תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 14:21

הדף נוצר ב 0.08 שניות עם 11 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר