לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה __ ברוכים הבאים לפורום מתגייסים וסדירים__ חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > מתגייסים וסדירים
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
האשכול נעול
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 02-12-2007, 18:49
  OmriSoudry OmriSoudry אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 12.11.04
הודעות: 68
* פקחי טיסה - כל מה שרציתם לדעת *

הרבה חבר'ה פונים אליי עם שאלות על המקצוע "פקח/ית טיסה" בחיל האויר, ולכן החלטתי לכתוב את המאמר הזה עם כל מיני תשובות לשאלות ששאלו אותי הרבה אנשים פה על המקצוע.



[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.defencetalk.com/pictures/data/4848/medium/F15_and_tower_-_Mort_98618a.jpg]

התמונה להמחשה בלבד, המטוסים והמגדלים שלנו נראים טוב יותר.


מה זה בכלל פקח טיסה?
פקחי הטיסה נמצאים במגדל הפיקוח בבסיס הטיסה שלהם, והם אחראים לניהול התעבורה האווירית במרחב שדה התעופה בצורה בטוחה, יעילה ואחראית, ועל ויסות קצב נחיתות והמראות המטוסים בשדה התעופה.
פקחי הטיסה הם אלו שמדברים בקשר עם הטייסים, נותנים הוראות טיסה, ואחראים על כל המטוסים וכלי הרכב (והצוותים השונים) שעובדים בחלק המבצעי של הבסיס (=מסלולי הטיסה וההסעה).
בנוסף, הפקחים הם אלו שמתפעלים תקלות למטוסים (דואגים לעשות את כל הסידורים כדי שהמטוס התקול ינחת בשלום). הפקחים הם גם אלו שמתפעלים הזנקות בזמן אמת - ככה שבפעם הבאה שתשמעו "מטוסי חיל האוויר זינקו היום בגלל..." - תדעו שהיו אלה פקחי הטיסה שהזניקו אותם.
בשמיים יש הרבה מסוקים, מטוסים גדולים, מטוסים קטנים, מטוסים אזרחיים, מטוסים צבאיים - וכדי שהם לא ייתנגשו אחד בשני, יש צורך בפקחי טיסה שיתנו להם הוראות טיסה. התפקיד דורש אחריות גדולה (מתעסקים במטוסים ובחיי אדם), אך הוא גם מעניין מאוד, מאתגר, ובעל שירות ייחודי - פרטים בהמשך.

מי יכול להיות פקח טיסה?
במקצוע הזה יש גם בנים וגם בנות - ההבדל הוא שבנים צריכים פרופיל עורפי (64 ומטה) ובנות לא. בעוד הנתונים המדויקים לגבי קב"א ודפ"ר נחוצים מסווגים (אבל תדעו שהם גבוהים ולכן אם זה במנילה שלכם - כל הכבוד!), אני יכול להגיד שכדי להתקבל יש לעבור מספר שלבים:
1. מיונים ממוחשבים - שכוללים בדיקה של כל מיני כישורים שפקחים צריכים.
2. בדיקות רפואיות - בדיוק אותם בדיקות של צוות אוויר (מה שמוכר כ-ירפ"א ב').
3. סיווג בטחוני - יש לעבור סיווג בטחוני לפני הכניסה לתפקיד.

ומה אז?
אם עברתם את 3 השלבים הראשונים - ברוכים הבאים למשפחת חיל האויר! אבל אתם עוד לא פקחי טיסה...על מנת להיות פקחי טיסה, תתבקשו לעבור (מיד אחרי הטירונות) קורס בן 7-8 שבועות שמתקיים בבסיס חיל האוויר בעובדה. בקורס לומדים את כל הידע הבסיסי שנדרש מפקחי טיסה, ולאחר מכן מקבלים צווי הצבה למגדלי הפיקוח השונים. מזל טוב, כעת אתם פקחי טיסה בחיל האוויר הכי טוב בעולם :-) - אבל זו רק ההתחלה...

הגעתי למגדל, עכשיו מה?
מהרגע שתגיעו למגדל ותכירו את החבר'ה, ישר יתחילו להכניס אתכם לעניינים. בעוד החומר שלמדתם בקורס הפיקוח בעובדה הוא בסיסי בלבד, במגדל ילמדו אתכם ספציפית על התעבורה בבסיס אליו תגיעו - אם זה בסיס קרב (שבו יש מטוסי קרב) או בסיס תובלה (שבו אין). תהיה לכם תכנית התלמדות אישית, חונך אישי, ותתלמדו בקצב שלכם על העמדות השונות במגדל.

התלמדות והסמכות במגדל
הגיע הזמן להתחיל ללמוד להיות פקח טיסה. פקחי טיסה לא נזרקים ישר למים העמוקים, אלא מתחילים ללמוד לאט-לאט, שלב אחר שלב, עד להסמכה האחרונה. פרק הזמן של ההסמכות משתנה ממגדל למגדל (בהתאם לאופי הפעילות באותו בסיס), ולכן יש מגדלים בהם ניתן להגיע להסמכה הבכירה ביותר אחרי שנתיים ויש מגדלים שבהם לא ניתן להגיע להסמכה הבכירה ביותר אלא אם חותמים קבע (או יוצאים לקצונה).
בכל מקרה, כפי שאמרתי, כשתגיעו למגדל תהיה לכם תכנית התלמדות אישית. התכנית כוללת הדרכות (שיעבירו לכם פקחים אחרים), חומרי קריאה (שלומדים לבד, כמו בבי"ס), סימולציות (פקח אחר שידמה לכם מטוסים על הקשר למשל, ויבדוק איך אתם מגיבים למצבים השונים שהוא יתן לכם), ומבחנים כתובים (מה, חשבתם שנגמר בי"ס אז אין יותר מבחנים?) - וכך לאט לאט תתקדמו בסולם ההסמכות. וכמובן שעם כל הסמכה - יש שיפור בתנאי השירות!
מתחילים בתפקידים זוטרים (כמו הוראות למטוסים על הקרקע בלבד, או לענות לטלפונים) ולאט לאט מתקדמים עם ההסמכות לתפקידים בכירים יותר (הוראות טיסה למטוסים באוויר, ניהול קומה וכו').

סדר היום במגדל
מתעוררים בבוקר, עוברים תדריך בוקר (מזג אויר צפוי, טיסות צפויות, סגירות אוויריות בתחום השליטה הקרקעי והאווירי שלנו וכו'..), אוכלים משהו, ומתחילים לשבת בהתאם לסידור שהכין אחראי המשמרת (אחמ"ש) של אותו היום. בזמנים בהם יש עומס של טיסות, קומת הפיקוח נמצאת באיוש מלא (לפחות פקח אחד בכל עמדה), ובזמנים שאין עומס הקומה באיוש חלקי (מס' קטן של פקחים לוקחים בו-זמנית כמה עמדות ביחד). בין לבין יש זמן ללמוד, לעשות סימולציות, לאכול, או סתם לצאת לבלות איפהשהו בבסיס (פרטים בהמשך, מבטיח!).

החיים במגדל - מישהו אמר פרוייקט Y?
אז ככה. לוקחים משהו כמו 20 חבר'ה, בני 18-21 (פלוס מינוס), שמים את כולם במקום אחד (מגדל הפיקוח) שנמצא יחסית מבודד מהבסיס (מאחר והוא בד"כ ממוקם באזור מסלולי הטיסה), ונותנים להם לחיות שם. אוכלים במגדל, ישנים במגדל, מתקלחים במגדל, יש מועדון במגדל. הכל שם. אין שום מקום אחר בצה"ל (לפי דעתי) שיש בו הרגשת קומונה כמו שיש במגדלי הפיקוח. זה כיף שאי אפשר לתאר. וכן, עדין יש שילוב ראוי ;-)

אז מה עושים כשלא מתעסקים בפיקוח?
אני יכול להעיד על המגדל שלי - יש ערבי מגדל (יוצאים מהבסיס למקום קרוב לבלות או סתם מזמינים פיצה ואוכלים במועדון), יש מועדון (טלויזיה, YES, מערכת קולנוע ביתית, מחשב עם משחקים, DVD, כורסאות...), יש בורגרקינג, בריכה, חדר כושר, מגרשי ספורט, חדר אינטרנט בסיסי, קולנוע בבסיס, וכו'... - אבל אל תטעו, לא יהיה לכם הרבה זמן לדברים האלה, אם בכלל, ככה שתורידו ציפיות.

וואלה נשמע מגניב, אז איפה הקאץ'?
הקטע הבא עלול להרתיע חלק מכם מהתפקיד, ואם כן - כנראה שאתם לא עשויים מהחומר הדרוש בשביל תפקיד שכזה. הנה כמה מהדברים שחובה עליכם לדעת לפני שאתם קופצים לעסק הזה:

1. בנות - אתן חותמות 3 שנים שירות. במילים אחרות, בדיוק כמו בנים. למה? כדי שתספיקו להיות מוסמכות על העמדות הבכירות במגדל (ולא רק הבנים!) וגם כדי שיהיה לבנים תירוץ להישאר :-) אבל אתן יכולות להתנחם בעובדה שיש הרבה בנות במגדלים (ככה שלא תהיו לבד) ובכך שכחלק מהתפקיד תדברו עם טייסים כל היום (והבנות במגדל אוהבווות את החיכוך עם הטייסים).

2. יציאות - בהתחלה עושים חצאים (11-3). כלומר, שבוע אחד סוגרים, שבוע אחרי זה יוצאים חמשו"ש, וכך הלאה. עם ההסמכות המצב נהיה טוב יותר ויותר, ויש פקחים שעושים החל משלישים (שבועיים יוצאים, שבוע סוגרים) ועד חמישיות (4 שבועות יוצאים, אחד סוגרים). וכל זה לא כולל את האפטרים שמקבלים, ההטבות שמקבלים עם ההסמכות השונות (אצלנו החל מהסמכה כלשהי לא עושים יותר תורנויות!) - הכל בהתאם למגדל אליו תגיעו.

3. התפקיד - מאחר והוא אחראי, הוא דורש הרבה השקעה. אתם תצטרכו ללמוד הרבה נושאים (למרות שרובם מעניינים מאוד אז זה עוזר), וייבחנו אתכם הרבה. למה? כדי להיות בטוחים שאפשר לתת לכם את האחריות הזאת לידיים.

לסיכום...
פיקוח טיסה זה תפקיד אחראי מאוד, אך מאתגר ומהנה. פקחי הטיסה יודעים על כל מבצע שיוצא, על כל מטוס שעולה לאויר מהבסיס שלהם, ואחראים שאותם מבצעים וטיסות יצאו בזמן - ובבטחה. הפקחים יתנו אישורים להמראה ונחיתה (כשהדבר יהיה בטוח), יתפעלו הזנקות, תקלות במטוסים, ישלחו צוותים במקרי שריפה, והכל בצורה היעילה והבטוחה ביותר שניתן. אם תשאלו אותי, זה אולי התפקיד הכי איכותי בחיל האויר (אחרי טיס כמובן), אבל זו רק דעתי.

המלצה שלי - לכו על זה!!!

- סוף -

(שאלות: omri@vatil.org)
_____________________________________
עומרי סודרי
פקח טיסה
חיל האוויר

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #28  
ישן 02-12-2007, 20:19
צלמית המשתמש של itsik86
  itsik86 itsik86 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 15.12.06
הודעות: 211
בתגובה להודעה מספר 27 שנכתבה על ידי OmriSoudry שמתחילה ב "כתבתי את דעתי. זו לא התלהבות,..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי OmriSoudry
כתבתי את דעתי. זו לא התלהבות, זו האמת. יש המון תפקידים מעניינים, יש המון תפקידים חשובים, אבל זה תפקיד שמתעלה על הרבה בגלל המורכבות שלו. בכל מקרה זו דעתי, אתה לא חייב להסכים. בקשר לירפ"א ב, יש לי פרופיל 64 ועברתי. למה? כי הפרופיל שלי לא אומר כלום. יש לי ראיה טובה, שמיעה טובה, אני לא עיוור צבעים, בדיקות שתן ודם תקינים....תאמין לי שפקחי טיסה צריכים לעבור פעם בשנה את הבדיקות בירפ"א.

בקשר לפרופיל 97, תקרא מה שכתבתי בתגובות למעלה.


כן אבל זה נשמע קצת מוזר שאתה אומר שאתם עוברים בדיקות כמו של צוות אוויר כי זה פשוט לא הגיוני שהדרישות הרפואיות שדורשים מטיס יהיו זהות לאלו של פקח....
ושוב קטע של התפקיד הכי איכותי,אתה לא יודע על הרבה תפקידים שקיימים בחיל האוויר ובטח שלא על המורכבות שלהם אז אל תגיד "זאת האמת".....

ומי שבא ממגמה טכנולוגית כמו מחשבים ואלקטרוניקה גם יתנו לו להתמיין לזה?
כי זה חסם לי מיונים כמעט לכל דבר העובדה שלמדתי אלקטרוניקה....

נערך לאחרונה ע"י itsik86 בתאריך 02-12-2007 בשעה 20:24.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #30  
ישן 02-12-2007, 20:44
  OmriSoudry OmriSoudry אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 12.11.04
הודעות: 68
בתגובה להודעה מספר 28 שנכתבה על ידי itsik86 שמתחילה ב "[QUOTE=OmriSoudry]כתבתי את..."

שוב, זו דעתי, וחוצמזה כתבתי "אולי הכי איכותי" כי נכון, אני לא מכיר הכל.

בכל מקרה.....

זה לא כל כך מוזר. בתור פקח טיסה אתה חייב שמיעה מעולה, ראיה טובה, וכשירות גופנית סבירה (כדי שלא תתמוטט יום אחד). אני לא מדבר על כושר גופני, אלא על כשירות (תפקוד לב-ריאה למשל). בכל מקרה, אמרתי שאלו אותן בדיקות, לא אמרתי שאותו רף. פקח טיסה עם משקפיים יתקבל גם אם יש לו מספר יחסית (!) גבוה. טייס לא. אבל הבדיקות זהות. אם תלך לבדיקות, אתה תראה טייסים יחד איתך.

בקשר למגמה הטכנולוגית, אין לי מושג. אתה יכול פשוט להתקשר לשאול במספר שכתוב באתר של חיל אויר. או לשלוח פקס ללשכת גיוס.
_____________________________________
עומרי סודרי
פקח טיסה
חיל האוויר

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #72  
ישן 15-11-2008, 13:54
  Or_M Or_M אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 23.08.07
הודעות: 432
בתגובה להודעה מספר 71 שנכתבה על ידי artanix שמתחילה ב "שאלה (:"

תקראי את ההודעה הראשית. הכל מוסבר שם.
זה תפקיד מעניין ומאתגר מאוד.
את לא תשבי כל היום מול מחשב ותצלומים - זה לא התפקיד הזה.
להיות פקחית טיסה זה אומר לשלוט על כל המרחב האווירי של מעל שדה התעופה ולהנחית מטוסים
בשלום בלי תאונות אויר או אפילו תאונות קרקע.
זה הדבר הכי רחוק מתפקיד ניירת.

גם על המבחנים כתוב במהלך האשכול הזה.
אם תבחרי את זה באפשרות גבוהה, תקבלי זימון לירפ"א. שם תיבחני בסוגים שונים של מבחנים.
יהיה לך סימולטור שבו את צריכה להנחית מטוסים בשלום, מבחני צורות, מבחני זיכרון, מבחני חלוקת
קשב, מבחן דינור המפורסם, שאלון 300 (250 ומשהו) ועוד.

אם תעברי תזומני לבדיקות רפואיות (ירפ"א ב' כביכול) ותחקיר בטחוני שאם אותם עברת תתחילי קורס
שבו תלמדי על קצה המזלג להיות פקחית טיסה. את הלמידה המשמעותית את תעשי במהלך השירות.

שוב, מומלץ בחום, אבל, ברגע שסימנת פקחית טיסה את תזומני למבחנים האלה והם ימיינו אותך
לכל התפקידים באשכול מבצעים ופיקוח ולא רק לפקחית טיסה. בסיום המבחנים יהיה לך שאלון עדיפויות של התפקיד אותו את מעדיפה לקבל.

כדאי מאוד לקרוא את כל האשכול מתחילתו ועד סופו.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
האשכול נעול

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 14:23

הדף נוצר ב 0.15 שניות עם 11 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר