01-12-2007, 02:27
|
|
|
|
חבר מתאריך: 21.12.04
הודעות: 30,020
|
|
כמה מילים על תאורה וריכוך
כשאנחנו מצלמים בתוך בניין, בתאורה מלאכותית ללא אור שמש, אנחנו מוצאים את עצמנו משתמשים או בנורות להט (אור צהוב = תאורה חמה) או פלאשים (אור לבן = תאורה קרה).
כמה מילים על מונחים מקצועיים:
מרכך - מכשיר שבעזרתו נמיר אור חד לאור רך. המרכך יכול להיות מכשיר מקצועי ומדוייק, והוא יכול להיות אפילו סתם חתיכת קרטון לבן או אפילו הקיר הלבן עצמו. לכל מרכך יש האפקט שלו, אך בגדול כולם עושים את אותה העבודה.
דפיוזר (מפזר) - מפזר את האור היוצא מהפלאש בזוית רחבה יותר. הדפיוזר עצמו אינו מרכך את האור, אך הוא עוזר להשיג ריכוך טוב יותר בשימוש עם מרכך (מעצים את אפקט הריכוך של אותו מרכך).
שטח פנים (אורך כפול גובה, יחידות אורך בחזקה שניה [ס"מ בשניה]).
כאשר נרצה להמנע מצללים חזקים מאוד בשימוש בתאורה לא ישירה (בד"כ נראים באיזור העיניים או ליד האף), נשתמש בתאורה מרוככת אשר תחליש את הצללים ותייצר אור אחיד יותר.
ע"מ להגיע לאור שכזה, נצטרך להגדיל את שטח הפנים של האור (גודל שטח הפנים אליו נשאף יהיה תלוי במרחק של המרכך מהנושא ובגודלו היחסי של הנושא למרכך).
ככל שהמרכך יהיה גדול יותר, כך נקבל אור מרוכך יותר.
אם נצלם ללא מרכך כלל, אלא רק עם הפלאש שלנו, נקבל צללים מאוד חזקים כיוון שהאור הבוקע מהפלאש מרוכז מאוד (יוצא מריבוע קטן מאוד).
אנו נרצה להגדיל את שטח הפנים ע"י הקפצת הפלאש (כמו פינג-פונג) למרכך כלשהו.
תפקיד המרכך הוא לקלוט את אור הפלאש, ולהחזיר אותו לכיוון הנושא.
המרכך יהיה גדול יותר מאשר הפלאש עצמו.
על המרכך לקלוט כמה שיותר אור מהפלאש, ולכן צריך לסדר את הפלאש בצורה כזו שתגרום לו להשתמש במרכך בצורה הגיונית.
מצ"ב שתי דוגמאות לשימוש ברפלקטור (סוג של מרכך) עם פלאש אל-חוטי.
1. הפלאש קרוב מאוד לרפלקטור. עיגול האור הנראה הבוקע מהפלאש ומשתקף ברפלקטור הוא מידת הריכוך שנקבל (שטח הפנים של האור).
2. בדוגמא זו ניתן לראות שע"י הרחקת הפלאש מהרפלקטור, הגדלנו למעשה את שטח הפנים של האור על הרפלקטור ובצורה זו למעשה נקבל ריכוך גדול יותר. שטח הפנים גדל (למעשה, כל הרפלקטור מלא באור עכשיו והוא מאיר על הנושא).
תפקיד הדפיוזר כפי שניתן לראות בדוגמא זו (אם כי בקושי) הוא לפזר את האור על הרפלקטור. לולא השתמשנו בדפיוזר בתמונה זו, ייתכן כי חלק מהרפלקטור היה חשוך ולא היינו מנצלים את כל הגודל שלו.
לרכך אפשר ע"י כל אובייקט שיחזיר אור בצורה טובה.
רצוי למצוא משהו גדול דיו כדי שאפקט הריכוך יהיה טוב ויורגש.
רצוי שגם יהיה לבן, כדי שיחזיר את כל ספקטרום האור המגיע אליו.
אפשר להשתמש בקיר, אפשר להשתמש ברפלקטורים עם רגליים (כמו בדוגמא), אפשר להתשמש ברפלקטורים מקרטון או נייר (המוחזקים עם אטבים או אפילו עוזרי צלם).
כל דבר שיגרום לאור להגדיל את שטח הפנים שלו - הוא מרכך טוב.
והתוצאה:
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.fresh.co.il/scripts/exif.php?file=2007/12/01/67866133.jpg]
(תודה למריה לסוכנות "רוברטו")
ריכוך תאורה בסטודיו:
בצורה זהה למה שנכתב למעלה, בסטודיו נשתמש באביזרים שיגדילו את שטח הפנים של האור ע"מ ליצור ריכוך.
אביזרים אלו עובדים כולם על אותו העיקרון.
סופט-בוקס - קופסא סגורה אטומה כשבקדמתה בד לבן כלשהו דרכו עובר האור. הפלאש מורכב מאחורה ומאיר ישירות לכיוון הנושא דרך הבד הלבן. אטימות הבד תקבע עד כמה "יתאמץ" הפלאש כדי לספק מספיק אור לצילום. קופסאות אלו בד"כ מרובעות וצורה מרובעת תשתקף בכל חפץ בוהק (החל מזכוכיות וכלה בעיני המודל בצילומי פורטרטים).
מטריה - עובדת בצורה זהה לחלוטין כמו הרפלקטור בדוגמא למעלה.
צורת ההשתקפות של המטריה היא עגולה.
(בתמונה - הריבוע הגדול הוא סופט-בוקס, ובצד ימין מטריה לבנה. המצולמים: עידן גרוס וואלרי).
דוגמאות לאילתורי ריכוך אור בסטודיו קטן למוצרים:
(מתוך המדריך של אביחי לצילומי מוצרים בסטודיו ביתי מאולתר)
אם מישהו רוצה להוסיף כמה אינסייטים משלו - מוזמן
נערך לאחרונה ע"י Narxx בתאריך 01-12-2007 בשעה 16:51.
|