21-10-2007, 15:28
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
גם באתר ח"א...
היה רק כפיר אחד שהפיל בח"א...
וסתם בשביל הקטע - כאשר הגיעה משלחת ח"א לקלוט את הבזים בארה"ב - קם משה מלניק בחדר האוכל של הבסיס האמריקאי - והכריז שהוא יהיה זה שיזקוף לזכותו את הפלת הבכורה במטוס....
הנה הסיפור מאתר ח"א
15-F וכפיר
שני ראשונים בקרב אחד
הקורבן הראשון של מטוס העליונות האווירית האמריקאי, ה-F-15 , היה דווקא ממשלת ישראל. שלושת המטוסים שנחתו בארץ בדצמבר 1976, הפילו את הממשלה, שערכה למטוס טקס רשמי שהסתיים לאחר כניסת השבת.
מטוס הכפיר, המבוסס במידה רבה על מטוס הנשר, פותח ויוצר בתעשיה האווירית בשיתוף עם חיל-האוויר. הכפיר ממזג תכנון אווירודינמי צרפתי וטכנולוגיית מנועים אמריקאית.
ב-1979 החל מאבק רציני בשמי לבנון. הסורים לא הסתפקו עוד בשיגור כוחות יבשה והחלו להפגין נוכחות אווירית. טיסותיהם המאיימות לא הותירו מוצא, וב-27 ביולי התחולל קרב האוויר הראשון. באותו יום יצאו מטוסי כפיר ו-F-15 לחפות על מטוסים נוספים, שתקפו מטרות מחבלים בין אגם קרעון ונמל צידון. בקרב התחולל הופלו חמישה מטוסי מיג-21 ונרשמה הפלת בכורה למטוסי ה-F-15 והכפיר.
תא"ל (מיל') משה, אז רס"ן, זכה בכתר ההפלה העולמית במטוס ה-F-15 . "במשך שלוש שנים בנינו את הטייסת. הכשרנו טייסים ומיסדנו דפוסי עבודה", הוא מספר, "רק דבר אחד היה חסר - הפלה, הצדקת הקיום המבצעי. נהגתי אז לומר לכולם, שאני אהיה הראשון שיפיל ב-F-15 . כולם קיבלו זאת כבדיחה חוץ ממני. באותו יום, בשעה עשר בבוקר, הזעיק אותי מפקד הטייסת מפגישה והורה לי להתייצב בטייסת תוך 20 דקות. ניחשתי מייד את העומד מאחורי ההוראה. המראנו כאשר המוביל הוא סא"ל ב', מפקד הטייסת, ואני מספר שניים.
טסנו ללבנון בגובה 15 אלף רגל, כאשר הבקר הודיע כי שתי רביעיות של מיגים עושות דרכן לכיווננו. לאחר שזיהינו אותם בעצמנו קיבלנו לפתע הוראה לפנות לאחור ולטוס לכיוון הים. הרגשתי אכזבה קשה, אך תוך דקות ספורות קיבלנו את האור הירוק המיוחל. שיחררתי בידונים, עשינו הטיה יפה ושעטנו, ב' ואני, לתוך לבנון. תוך שניות היינו מעורבים בקרב. השמיים היו זרועי שיגורי טילים מכל הכיוונים. גם ב' ואני שיגרנו זוג טילים, ששירטטו נתיב לוהט בשמיים. שני הטילים החטיאו את מטרתם. זוג מטוסי מיג-21 חצו את קו הטיסה שלי בגובה מעט נמוך יותר. בנקודה מסויימת הם ביצעו הפיכת הטיה - סימן לכך שהם מתייחסים אלינו. מרגע שזיהיתי אותם ועד שהיה לי מיג בכוונת, חלפו חמש שניות. שיגרתי טיל מדוייק, שחצה את המיג לשניים. לא עברה דקה נוספת, וארבעה מיגים נוספים מצאו עצמם שתולים באדמה. הרדיו מלא לפתע בקריאות 'הפלתי'. שאר המיגים החלו להימלט ואנחנו התכוונו לרדוף אחריהם, אך בסופו של דבר נאלצנו לוותר. חזרנו הביתה במבנה מכונס, כשכל אחד מספר ברדיו את חלקו שלו. כאשר כולם סיימו לדבר, אמרתי משפט שזוכרים לי עד היום: 'תגידו מה שתגידו, אבל אני הייתי הראשון'.
בקרב האוויר השתתף גם סרן ש', טייס כפיר. בסיום הקרב, חגג סרן ש' את ההפלה הראשונה שלו ושל מטוס הכפיר הישראלי. "טסנו בגובה 12 אלף רגל, במהירות 400 קשר", הוא משחזר, "פיטרלנו מעל למטוסים האחרים שתקפו מטרות, כאשר לפתע הודיעו לנו על מיגים סוריים המתקרבים אלינו במגמת יירוט. השלכנו בידונים ולקחנו כיוון לעבר המיגים התוקפים. מטוסי ה-F-15 שטסו עימנו, היו זריזים יותר וזיהו ראשונים את המיגים. כאשר נכנסתי לקרב, מיג אחד כבר היה בדרכו האחרונה למטה. התיישבתי מאחורי זוג מיגים ושיגרתי טיל, שהתפוצץ בסמוך לאחד מהם. חלפתי את המיגים, שברתי ופניתי שוב לכיוונם. מטווח קצר, זיהיתי את המטוס עליו שיגרתי קודם, גורר אחריו שובל עשן. הטייס נטש את המטוס".
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
נערך לאחרונה ע"י Soloavia בתאריך 21-10-2007 בשעה 15:37.
|