21-10-2007, 13:22
|
|
|
חבר מתאריך: 25.08.07
הודעות: 1,097
|
|
הפתרון, וכתב כניעה סופי
התמונה מימין היא של בית הדסה בחברון. הבנין המקורי מ-1893 היה בצורה של ח , עם שער באגף הפתוח. לעת התבססות הישוב היהודי המתחדש בעיר האבות, בשנות השמונים המוקדמות, הוסיפו לו (משרד השיכון, אדר' דוד קאסוטו) קומות והשלימו את המסך מעל האגף הפתוח.
הבנין המרכזי הוא הטכניון בחיפה, עבודה של ברואלד מתחילת המאה (קשה לקבוע תאריך, כי התכנון והבניה נמשכו המון שנים). למי שלא זוכר – למטה יש תמונות שלו בשלמותו, ולעת בנייתו.
לש.ר. - דומה, אבל זה הטכניון, ולא הריאלי. מה שמערער את כל הניחוש שלך.
להזכירך איך הריאלי נראה:
הבנין השלישי הוא ארמון הבוכרים בירושלים (בית יהודיוף-חפץ). נבנה ב-1905 ותוכנן ע"י אדריכל איטלקי.
אבל מה שמעניין בכל 3 המבנים הללו, שנבנו בערך באותה תקופה הוא המאמץ המאד מושקע בכל אחד מהם לייצר ארכיטקטורה יהודית. בבית הדסה ניסה קאסוטו, בכל כוחו, להפגין את יהדותו של הבנין ברחוב השוהאדא, ועשה זאת ע"י שבכת בטון בצורת מגיני דוד.
בטכניון ניסה ברואלד, שממש השקיע מאמצים להגדיר מה זו ארכיטקטורה יהודית, להגשים את חלומו: ארכיטקטורה שהיא שילוב של מערב ומזרח, הווה ועבר, אירופאיות ומקומיות. השיניים על גג המבנה, הקשתות, הכפה – כל אלה הם מאמץ להעניק לבנין מראה מזרחי, אפילו תנ"כי; אך הקומפוזיציה הסימטרית, החלונות הרבועים ובניית הבטון – הם אלמנטים חדשניים ומערביים. ראו תמונת המבנה, ותמונתו לעת הבנייה.
ארמון הבוכרים הוא המעניין מכולם במאמציו להגדיר את עצמו כיהודי. הפעולה הבסיסית של שיבוץ מגיני דוד חקוקים בבסיסי הקשתות היתה מובנת מאליה. בני משפ' יהודיוף רצו יותר מזה – וקיבלו אולם מרכזי, ענק (אלה הם החלונות הגדולים בתצלום של החידה) שתקרתו נוסעת על מסילות. בסוכות היו מסיעים את התקרה, ומחליפים אותה בסכך. ואם זו לא ארכיטקטורה יהודית, כשרה למהדרין – אז כנראה שאין כזו.
והבטחתי כתב כניעה: לנוכח ההתעניינות האפסית בחידותי, לא אטריד אתכם יותר
|