02-10-2007, 20:03
|
|
|
|
חבר מתאריך: 17.03.07
הודעות: 11,647
|
|
לגבי מכ"ם - אחד מהמאפיינים העיקריים של הטומקט זה המכ"ם שלו (בשילוב עם טילי פניקס..). לא חושב שהחליפו אותו. בכל מקרה לא יודע האם החליפו. אני כן יודע שהמכ"מים היו שמישים - לפחות חלקם - במהלך איראן-עיראק, ושלכל רכיב יש מתישהו תקלות שקשה לתקן בלי עזרת יצרן.
המקורות שלי ידענים ממני .
כן, הם טסים עם חלקים בני שלושים שנה. גם לנו יש מטוסים כאלה - אתה מחליף רק חלקים שמתבלים בצורה הרסנית או כאלה שנפגעו.
חלקים מתבלים במהירות: צמיגים, בלמים. תחת מאמצים כבדים ומתמשכים גם למשאבות וצינורות דלק יש נטיה להתבלות. אפשר להכניס לכאן גם נושא כמו בקבוקי חמצן וכדומה..
חלקי מבנה מסויימים אין בעיה גדולה להחליף. חלקים אחרים אתה פשוט לא מחליף. אצלנו - ואני חושב שרק אצלנו - יש נטיה לשפץ חלקי מבנה בשינויים מתוחכמים ומעניינים במיוחד, בשביל שיוכלו להמשיך לעמוד באותו עומס בדיוק כמו ביום הייצור. אם אי אפשר לשפץ או להחליף פשוט מגבילים את המטוס לתצורות/מתארים מסויימים (בכלליות - זאת הגישה במטוסים. אני לא מתייחס למה שעושים אצלנו או לא עושים אצלנו).
גם עכשיו אני לא נכנס לסוגיית המנועים - זה הדבר שהכי מעניין אותי בכל הסיפור של הטומקטים האירניים, ייצור מנועי סילון זה בכלל לא דבר טריוויאלי. אם יש להם הישג באמת משמעותי - זה כאן.
אנחנו התחלנו בייצור מטוסים עם המיראז' 5 - הנשר, ב-1970 או משהו כזה. נכון שהיו לנו תוכניות והכל - אבל מבחינת ייצור היו לנו הישגים מצויינים.אוויוניקה שמנו משלנו, ועוד. אבל יש הבדל בין ייצור מלא, לבין שדרוג - שזה מה שהאיראנים עושים עם ה-F-5 שלהם. אם נספור כל שדרוג מעמיק שביצענו כייצור מטוס חדש, ישראל היא בין המובילות בייצור מטוסים..
ועדיין, בשורה התחתונה.. אין להם צי מטוסים שמיש מבצעית.
גלובל סקיוריטי (כאן:
http://www.globalsecurity.org/milit...e-equipment.htm ) טוענים שיש להם 25 מטוסים שמישים להטסה, ו-30 אחוז מהם (8 מטוסים במקרה הטוב) שמישים מבצעית. אני הקטן חולק עליהם, ולדעתי צריך להיות כתוב שיש להם 8 שמישים להטסה..
כמובן שכאן בפורום יעדיפו את GS על פני, אבל בהשוואה שאני ביצעתי (למדידת אמינות הנתונים) מול חילות אוויר אחרים שאני מכיר, ומכיר טוב (ולא רק חה"א שלנו), אני רואה שיש להם נטיה להגזמה קלה עד בינונית, ולעיתים גם חמורה, כלפי מעלה ביחס לכמות המטוסים ומידת שמישותם.
[במאמר מוסגר, לאלה שלא מכירים את תהליך התחזוקה במטוסים:
עקרונית, מחלקים תחזוקה של כלים מורכבים לשלושה או ארבעה דרגים:
דרג א' - מה שנקרא במכוניות שמן-מים. החלפה של פריטים מתבלים, טיפולים שבועיים.
דרג ב' - טיפול 10,000.. טיפולים תקופתיים או טיפולים מורכבים מדי בשביל דרג א'. מטוס שלא עובר טיפול תקופתי מעמיק נמצא בסכנה לא קטנה. אם לא מבצעים דרג ב' בצורה סדירה ורוצים להטיס את המטוס, כדאי מאוד לעשות את זה בצורה עדינה. אני בטוח שיש לאיראנים יכולות דרג ב' בינוניות ולא הרבה מעבר, בהתייחס לטומקטים, בגלל מחסור בחלפים מקוריים לדברים החשובים יותר.
דרג ד' - טיפול 100,000. החלפה של חלקים משמעותיים ובסיסיים (אם רוצים לשדרג מטוס מבחינה מבנית, זה המקום). לא יודע מה היכולות שלהם בנושא הזה, אבל חייבות להיות להם יכולות כאלה ברמה כלשהי, אחרת אי אפשר לעשות קניבליזציה רוחבית ולעומק.
איך שאני רואה את זה, דרג ב' יותר קריטי מדרג ד'. מבחינת מבנה, היגוי וחימוש בוודאי. מבחינת מנועים - מנוע שלא עובר טיפול עמוק פשוט לא יעבוד כמו שצריך.
אוויוניקה - דרג א'+ב' קריטיים לתפעול שוטף של מטוסים מבחינה מבצעית, אבל גם דרג ד' מאוד חשוב. אני מבין שאין להם יכולות מספקות מבחינת תחזוקת אוויוניקה.]
נערך לאחרונה ע"י NehemiaG בתאריך 02-10-2007 בשעה 20:09.
סיבה: הסתייגות קלה
|