לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ברוכים הבאים לפורום פוליטיקה ואקטואליה, נא לשמור על שפה נאותה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חדשות ואקטואליה > פוליטיקה ואקטואליה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 29-08-2007, 08:02
  מדינאי מדינאי אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.10.04
הודעות: 9,419
הקול השפוי: ואולי פרידמן גם צודק?

ואולי פרידמן גם צודק?
יום רביעי, 29 באוגוסט 2007, 8:41 מאת: שלמה אבינרי, הארץ

שלמה אבינרי חושב שהדיון במערכת המשפט אינה מלחמת בני אור בבני חושך, אלא ויכוח דמוקרטי לגטימי בין אזרחי המדינה

הבה נתאר לעצמנו מה היה קורה אם מישהו היה מציע, שלתפקיד הרמטכ"ל ימונה אוטומטית בעל הוותק הרב ביותר מבין אלופי צה"ל, וכי הוא יכהן בתפקיד עד גיל 70. הנימוקים? ניסיון, המשכיות, הימנעות מתחרות פרועה בקרב האלופים, ניתוק המינוי מהשפעות פוליטיות ומתככי הפוליטיקאים.

ברור כי המציע הצעה מעין זו היה נחשב לאדם לא רציני. אבל זה בדיוק מה שנהוג כיום ביחס למינוי נשיא בית המשפט העליון. אין צורך להסכים לכל שורת התיקונים המוצעים עתה על ידי שר המשפטים דניאל פרידמן, או לסגנונו, כדי להודות כי שיטת המינוי האוטומטית לפי ותק פגומה.

שיטת הוותק אינה נהוגה היום בשום תחום מקצועי: אין ממנים שרים, מנכ"לים או אלופים אוטומטית בגלל הוותק שלהם. בבית המשפט העליון, לעומת זאת, נותר שריד מיושן מאווירת הגילדות הסגורה של ימי הביניים. פעם היה נהוג גם באוניברסיטאות, כי הפרופסור הוותיק ביותר מתמנה לתפקיד ראש החוג או המכון: לפני כמה עשרות שנים הצליחו מרצים צעירים באוניברסיטאות לבטל שיטה הייררכית וימי-ביניימית זו, והיום נבחרים ראשי המחלקות לתקופה קצובה. לא שמעתי שמישהו טען כי איכות המחקר או ההוראה נפגמה בגלל זה. מה שקרה הוא שהוגבל כוחם של אותם פרופסורים ותיקים, שבעבר ישבו בתפקידם עשרות שנים וריכזו בידיהם כוח ועוצמה בלתי מוגבלים כמעט. היום המערכת דמוקרטית ושוויונית הרבה יותר.

מינוי נשיא לבית משפט עליון - או לבית משפט חוקתי - בזכות הוותק אינו מקובל בחברות דמוקרטיות: בוודאי לא בארה"ב, שבית המשפט העליון שלנו רואה בה מודל. לא תמיד גם מתמנים שופטים בערכאה העליונה לכל חייהם: בגרמניה, למשל, הם מתמנים לתקופה קצובה. לאחרונה מונה בארה"ב לנשיא בית המשפט העליון אדם שלא היה כלל חבר בו, אלא שימש שופט פדרלי בערכאה נמוכה יותר. מינויו - על ידי הנשיא, לפי החוקה - אושר בסנאט, וגם מתנגדיו האידיאולוגיים הסכימו כי מדובר באישיות איכותית ובעלת רמה.

מכל הנושאים השנויים היום במחלוקת בין שר המשפטים לבין נשיאת בית המשפט העליון, עניין המינוי האוטומטי לפי ותק מבליט יותר מכל נושא אחר, כי המחלוקת ביניהם היא ביסודו של דבר מחלוקת על כוח ועוצמה, גם כשהיא עטופה במליצות נשגבות. כיצד מינוי אוטומטי לפי ותק מבטיח את זכויות האזרח יותר מאשר מינוי על ידי ועדת מינויים כזאת או אחרת?

במציאות הישראלית, נשיא בית המשפט העליון הוא אולי האישיות בעלת העוצמה הגדולה ביותר במערכת הציבורית. בניגוד לנשיא, ראש ממשלה, שרים, מנכ"לים ורמטכ"לים, למעשה לא ניתן להעבירו מתפקידו; הוא נהנה, ובצדק, מאמון רב דווקא בגלל אי-תלות זו ביחסי כוחות מפלגתיים, בהלכי רוח מתחלפים ובמשאלי דעת קהל הפכפכים. בהקשר זה, אין דבר אבסורדי יותר מאשר מינויו לפי ותק.

כאשר הציע אפלטון להפקיד את ענייני המדינה בידי השומרים הפילוסופים, הועלתה מיד השאלה המתבקשת: "ומי ישמור על השומרים?" דרך המינוי של שופטי בית המשפט העליון אינה יכולה להישאר פריבילגיה שבה ההכרעה מסורה אך ורק לשופטים עצמם: זהו נושא לוויכוח ציבורי מקיף, ענייני ומעמיק, שבו יש מקום לפלורליזם של דעות. זו אינה מלחמת בני אור בבני חושך, אלא ויכוח דמוקרטי לגיטימי בין אזרחי המדינה, לא מונופולין המסור אך ורק לידי שופטים או משפטנים.
_____________________________________

יֵבֹשׁוּ וְיִסֹּגוּ אָחוֹר כֹּל שֹׂנְאֵי צִיּוֹן (תהילים קכט, ח)


נערך לאחרונה ע"י מדינאי בתאריך 29-08-2007 בשעה 08:07.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #2  
ישן 29-08-2007, 09:11
  ישראל היפה ישראל היפה אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.10.04
הודעות: 16,254
אתה מפספס את הנקודה העיקרית
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי מדינאי שמתחילה ב "הקול השפוי: ואולי פרידמן גם צודק?"

הבעיה אינה מסתיימת בבחירת המועמד ומנויו ויש הגיון רב בבחירת האדם המתאים ביותר ולאו דוקא הותיק ביותר, אלא בשיטת הבחירה ובדרך המנוי.

הבחירה חייבת להיות נטולת כל גוון פוליטי - אלא מקצועי בלבד ומה שפרידמן מנסה לעשות הוא לתגבר את ההשפעה הפוליטית על המנוי ולדכא את ההשפעה המקצועית.
פרידמן גם מנסה להוציא את ניהולה של כל מערכת המשפט מניהול נשיא בית המשפט העליון ולמנוע מבית המשפט העליון את הבקרה על קבלת חוקים לא חוקתיים בכנסת. בקיצור לפגוע פגיעה אנושה בבית המשפט.

מעל הכל, היא הדרך של העימות החזיתי בה הוא בחר המדיף ריח של מלחמה אישית כביכול.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 15:16

הדף נוצר ב 0.05 שניות עם 11 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר