01-02-2007, 09:52
|
|
|
חבר מתאריך: 23.01.07
הודעות: 1,409
|
|
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי freedom_fighter שמתחילה ב "בעקבות פרשת רמון- מדוע יש חיילים במשרדי הממשלה?"
קיים בצה"ל קונספט בעייתי המוגדר 'ימ"ל' - יחידה מחוץ לסד"כ צה"ל. הדבר אמור להיות טעון אישור מחדש לגבי כל ימ"ל כסעיפים חורגים לחוק של השירות הצבאי. זכור לי שבתקופתי נוצרה בעייה כי חיילות אשר היו מאותרות למשרד הביטחון לא הוצבו לשם בשל השעיית האישור הנ"ל. חלק מהימ"לים הם בעלי הגיון מערכתי רב וחלק הם שחיתות לשמה - כמו שירות חיילים במשרדי הממשלה מטעמים תקציביים. יתכבד משרד הבטחון וישכור לעצמו את כל הפקידות שהוא צריך. הבעיה העיקרית בתיקון אופי השירות הוא הצורך בתחיקה אחרת והפחד הגדול של הצבא לרדת מה"ברז" של כוח האדם בעצמו ולהפוך את השירות בימ"לים למסלול בריחה מהמערכת.
כמה ימ"לים ידועים ולא מסווגים, ודעתי עליהם:
ימ"ל שח"מ (שירות חיילים במשטרה) - הגיוני (לצערנו) בגלל שיש חפיפת משימות מאוד גדולה. כולל מג"ב.
ימ"ל אחיות - בעל הגיון בשל השירותים אותם נותנת מערכת הבריאות האזרחית לחיילי הצבא. שוב, עד שמישהו יטרח לעשות פה הפרדה מסודרת.
ימ"ל משהב"ט - חייבים לצמצם את השימוש הגורף בפקידות לצרכים הנ"ל. יש הרבה טעם להשאיר את הימ"ל חי אבל ממש לא בצורה שבה הוא עובד היום, כספק פקידות לצה"ל.
ימ"ל חינוך - תלוי בהשקפה לגבי הקשר צבא-מדינה... ושוב, להפריד בעדינות ולכבס בנפרד.
ימ"ל ממשל צבאי - לא בטוח שעדיין קיים בכלל... ובכל מקרה, כורח המציאות.
ימ"ל שב"כ - לפי http://www.shabak.gov.il/MOD/Soldier/ יש תפקידים לחיילים.
ימ"ל מוסד -http://www.mossad.gov.il/Mohr/MohrT...gy/MumchePC.htm
לפי הקישור, הם גם יכולים לקחת מלש"בים. מעניין.
קיימים גם ימ"לים מסווגים ואין להרחיב את הדיבור עליהם.
מצ"ב הסעיף המתאים מחוק שירות בטחון. שים לב לכמה הדגשות מעניינות שלי:
26א. שירות מוכר
(א) בסעיף ז ה, "שירות מוכר" - שירות לפי פסקאות (1) או (2), ששר הבטחון קבע בצו באישור הממשלה וועדת החוץ והבטחון של הכנסת -
(1) שירות ביחידות צבאיות במסגרת משרד הבטחון ויחידות סמך של משרד הבטחון ומשרד ראש הממשלה שתכלית פעילותן היא בטחון המדינה ותושביה;
(2) שירות ביחידות צבאיות במסגרת משרד ממשלתי או במסגרת הארגונית של גוף ציבורי ובפיקוח משרד ממשלתי, שתכליתו להשיג יעד בטחוני לאומי באחד התחומים הבאים: עליה וקליטה, חינוך, בריאות, הגנת העורף או פעולות התנדבות למען חיילי צה"ל, והכל אם שוכנע שר הבטחון, בשים לב לנסיבות הענין באותה העת, ובהתייעצות, לפי הענין, עם השר לקליטת העליה, שר החינוך, התרבות והספורט או שר הבריאות וכן עם שר המשפטים, כי אם לא תיעשה הפעילות בידי יוצא-צבא בשירות סדיר לא יושג היעד כנדרש.
(ב) צו לפי סעיף קטן (א) יפרט את המשרדים הממשלתיים, את הגופים הציבוריים ואת השירות המוכר שייעשה בהם בהתאם לסעיף קטן (א); צו כאמור יינתן לתקופה שלא תעלה על שלוש שנים, וניתן להאריכו, באותה דרך, לתקופות נוספות שלא יעלו על שלוש שנים כל אחת.
(ג) שר הבטחון רשאי להורות בצו כי יוצא-צבא, שנמצא כשר לשירות ועבר אימון צבאי ראשוני, ישרת משך כל תקופת השירות הסדיר או חלק ממנה, במסגרת של שירות מוכר; לא יורה השר על שירותו של יוצא-צבא במסגרת שירות מוכר לפי סעיף קטן (א)(2) אלא אם כן נתן יוצא-הצבא את הסכמתו לכך.
(ד) שירות מוכר דינו כדין שירות סדיר לכל דבר וענין.
(ה) שר הבטחון יקבע את ההסדרים, לענין השירות המוכר, שיחולו על המשרד הממשלתי ועל הגוף הציבורי שבמסגרת הארגונית שלו משרת יוצא-צבא.
(ו) שר הבטחון ימציא לועדת החוץ והבטחון של הכנסת, אחת לשנה, דין וחשבון על שירותם של יוצאי צבא ביחידות אחרות של משטרת ישראל ובשירות מוכר, וכן ימציא העתקו של דין וחשבון זה לוועדת העבודה והרווחה של הכנסת.
תובנות מעניינות: כל הימ"לים הם יחידות התנדבותיות באופן אוטומטי. ימ"ל לא אמור להתקיים אלא אם יש בעייה חמורה בכך שזה לא יהיה מלש"ב שימלא את התפקיד. שירות במשרד הבטחון עצמו פטור באופן מחשיד מסייג זה, מתוך הנחה "תמימה" כי כל שירות במשרד הבטחון אינו תחת סייג זה.
באזרחות צוברים כסף, בצה"ל צוברים פקידות.
נערך לאחרונה ע"י GilBates בתאריך 01-02-2007 בשעה 10:18.
סיבה: ציטוט הסעיף מחוק שירות בטחון
|