לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 22-01-2007, 01:32
  InnerConfusion InnerConfusion אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 14.08.06
הודעות: 38
בסיס - למה אנו צריכים מדרשים וכדומה?

(הכל נכתב במילים פשוטות "ועממיות", מתוך שיעורים והרצאות ששמעתי) (אם מצאתם טעויות, אנא תקנו אותי בלי לכעוס)
התורה, מתחלקת ל-4 חלקי הבנה:
פרד"ס
פ - פשט (פשוט, ההבנה הפשוטה של הדברים)
ר - רמזים
ד- דרש (אגדות והסברים לעומק)
ס - סוד (סודות התורה) -סוד כולל בתוכו את הקבלה -!
לתורה 72 פנים, כל פסוק 72 הסברים, למה? בורא עולם לא צריך להרחיב יותר מדיי זאת לא אינציקלופדיה, במילה שתיים הוא מעביר לנו מסרים
התורה היא גם חוקים ומצוות, סודות בריאת העולם וכדומה וההסיטוריה של העם היהודי
משל:
כך יהלום, יהלום הוא עצם אחד נכון? שים אותו בחדר סגור ורק קרן אור אחת תפגע בוא מה יקרה? הקרן אור תתחלק להמון צבעים!
אותו דבר התורה, היא אחת והמון פירושים!
עוד משל:
רב קרא פסוק והבין שחור
רב קרא פסוק והבין לבן
והחל בניהם ויכוח, האחד אומר כתוב שחור השני אומר כתוב לבן!
אין יכול להיות גם זה וגם זה?
בא רב שלישי ואמר: צד אחד של הספר אתה רואה ריבוע (הכריכה) צד אחר של הספר אתה רואה מלבן (הצד של הספר) אתה קראת צד אחד השני קרא צד אחר ולכן כל אחד הבין משהו אחר אבל אם לרגע תתבוננו מהצד מלמעלה תראו שזהו ספר אחד גם ריבוע גם מלבן
משל למשל הקודם: (כדי שתבינו לעומק)
ידוע שאליהו הנביא מסתובב בעולם בדמויות שונות ובדוק אותנו, אם זה עני אם זה קבצן וכדומה..
מסופר על צדיק, הצדיק הוא ר' יהושע בן לוי זצוק"ל שרצה להצטרף לאליהו הנביא, אמרו לו, עזוב, ביקש והתעקש הצדיק אמרו לו טוב, פגש אותו אליהו הנביא ואמר לו, תצטרף אליי למסע אבל בקשה אחת היא אליך, לא משנה מה אעשה אל תשאל שאלות, אמר הצדיק, טוב.
החלו במסע והגיעו לבית רחוק של זוג זקנים יהודי עניים, עם פרה אחת חולה ובית מעץ.
התחפשו אליהו הנביא והצדיק לעניים! וביקשו להתארח ללילה לחם ומים, אמר המארח לאשתו תכיני להם את האוכל הכי טרי! וישנו והתכבדו אליהו הנביא והצדיק, התעוררו בבוקר אמרו תודה ויצאו מהבית, הסתכל אליהו הנביא על הפרה והרג אותה! הצדיק לא הבין מדוע? הריי זוג הזקנים כיבדו אותנו, אבל נזכר שאליהו הנביא אמר לו לא לדבר ולא לשאול!
המשיכו במסע ובאו בתור עניים למלך! המלך היה רשע! וביקשו להתארח אצל המלך בארמון לילה לחם ומים, המלך סירב וזרק אותם, אחד שרי המלך ריחם עליהם בטוב ליבו וב"שושו" הביא להם לישון באסם של הסוסים, התעוררו בבוקר, בא אליהו הנביא וסיפר למלך שיש לו זהב מתחת לארמון! פה כבר נשבר הצדיק ולא יכל לשתוק ושאל בכעס, לזוג הזקנים הרגתהו את הפרה! אולם למלך הרשע גילית סוד אדיר כי יש זהב מתחת לארמון! אליהו הנביא אמר, למרות שאמרתיו לך לא לשאול שאלות אענה לך בכל זאת, הזקן שאירח אותנו נגזר עליו למות! לכן הרגתיו את הפרה במקומו! למלך הרשע גיליתי כי יש זהב כי המלך החביא את הזהב בארמון ויום ועתיד שיכבשו את האמרון ויגנבו את הזהב אחרת אם לא הייתי מגלה לו לא היו גונבים את הזהב והמלך היה מוצא אותו אח"כ, למה המשל הזה?
כדי שנבין שאנחנו רואים את העולם מזוית מבט אחת! ולא נבין את דרכי האל משום שהוא רואה את העולם מכל הזוויות!
לכל אלו שצצה להם השאלה ממשל זה: אם בורא עולם רואה עבר הווה עתיד, לא מבטל זה זכות בחירה? אם רואה הבורא בעתיד כי אני עתיד לחטוא, אך ארצה לשנות את בחירתי למצווה, ידיעת הבורא לא משנה את הבחירה שלנו
משל:
אתה על אוניה, רואה במשקפת יבשה ועליה ג' אנשים, אחד צד ימין אחד אמצע אחד צד שמאל, אך אתה יכול לראות כל אחד בנפרד, אם תרצה צד ימין תראה עבר אם תראה אמצע תראה הווה אם תראה צד שמאל תראה עתיד לכל אתה רואה רק זמן אחד בלבד, אך אם תוריד את המשקפת תראה כל הזמנים ביחד, אך ראיה זו לא מבטלת את האנשים לשנות בחירה.
מקווה שעזרתי וחיזקתי, הבא נתחזק ונזכה לחזור בתשובה שלמה, אמן ואמן.
חזרה לפורום
  #2  
ישן 23-01-2007, 18:28
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
פשט, דרש ורמז
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי InnerConfusion שמתחילה ב "בסיס - למה אנו צריכים מדרשים וכדומה?"

פשט, דרש ורמז
כ"ב בכסלו תשס"ז
שאלה:
מהו פשט אנחנו חושבים שאנו יודעים.
1.מהו דרש ומי מוסמך לדרוש? האם כל הברקה היוצאת ממילה בפסוק ניתנת להידרש? זה בולט מאוד בכתבי חסידות בהם מעצבים פסוקים בצורה אסוציאטיבית.
2.אם הפשט והדרש סותרים, האם ניתן לומר שאלו ואלו וכו'?
3. מה ההבדל בין דרש לרמז?
תשובה:
"פשוטו" הוא מה שהכתוב מתכוין, לעומת "משמעו" שעניינו מה שמובן בקריאה ראשונה. דרש הוא המתבקש מתוך הפשט. הסמכות לדרוש היא של חכמי ישראל. כדאי ללמוד את הספר "איילת השחר" של המלבי"ם בתחילת פירושו לויקרא. רמז הוא דבר נכון, הידוע מכל התורה כולה, אך איננו הכוונה הגלויה של הכתוב הספציפי הזה, אבל עולה באופן אסוציאטיבי, כדרכן של רוב הדרשות החסידיות. מאחר והתורה אלוהית, האסוציאציות של חכמי ישראל אמת הן.


http://ravsherki.org/index.php?opti...=706&Itemid=741



_____________________________________

חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 23:49

הדף נוצר ב 0.05 שניות עם 11 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר