20-01-2007, 12:09
|
|
|
|
חבר מתאריך: 31.07.04
הודעות: 1,922
|
|
~ מדריך להגדלת/ הקטנת תמונה תוך שמירה מרבית על איכותה ~
מדריך להגדלת/ הקטנת תמונה תוך שמירה מרבית על איכותה
ובכן, לדעתי המדריך הזה הוא קודם כל המשך (לא צפוי!) למדריך אחר שלי באותו נושא:" כל מה שרצית לדעת על גדלים דיגיטאליים וממשיים" כי פה אני מתכוון ללכת צעד אחד קדימה ולענות על שאלות גורליות כמו "איך להגדיל\להקטין תמונה בלי לפגוע באיכותה?" וכד'. נתחיל:
כידוע כל תמונה שאתם רואים על מסך המחשב שלכם מורכבת מיחידות קטנטנות שנקראות "פיקסלים", אך מה הם למעשה פיקסלים? בצורה פשוטה ניתן לסכם שפיקסלים הם פשוט ריבועים קטנטנים בעלי גוון אחד בלבד [בחלק מן המקרים גם בעלי רמת שקיפות אחת בלבד], והם אלו שמרכיבים ביחד את התמונה, בדיוק כמו פסיפס.
דמיינו פסיפס, הוא מורכב מהמון צורות קטנות בצבע אחיד שהחיבור המדויק ביניהם, במבט מרחוק, נותן לכם תמונה מרשימה. פיקסלים הם אותו דבר רק שהם תמיד יהיה מרובעים, ותמיד צמודים זה לזה, ותמיד ייצרו מרובע (אין דבר כזה תמונה עגולה!).
הגדלה \ הקטנה :
זהו נושא רגיש עבור רבים מאיתנו שניסו לשנות מימדי תמונה ופשוט התאכזבו מהתוצאה הנוראית שיצאה.
אז איך זה עובד? זה לא כל כך מסובך:
אם נזכור שתמונה היא פסיפס של ריבועים אז פעולה של הגדלה היא הוספה של ריבועים, והקטנה היא הסרה של חלק מן הרבועים הקיימים... אז איפה הבעיה?! הבעיה היא שהמחשב לא יכול "לנחש" איזה ריבועים הוא צריך להוסיף/להסיר ולכן התוכנה שבה נשתמש תפעל לפי אחת משתי השיטות הנפוצות הבאות:
"הגדלה ישירה" – המעבד פשוט ייקח בנפרד כל אחד ואחד מן הפיקסלים ופשוט יגדיל אותו, פשוט לא? אכן כן, וזו גם השיטה הכי נוחה – אבל גם זו הנותנת בד"כ את התוצאה הגרועה ביותר.
"הגדלה מחושבת" – זוהי שיטה מתוחכמת כמובן הרבה יותר מהקודמת אבל אין לראות בה את הפתרון לכל הבעיות. במקרה הזה, המעבד הגראפי ייקח כל הפיקסלים וירחיק אותם זה מזה, ובכל מקום פנוי יציב פיקסל שצבעו יהיה קרוב או זהה לממוצע של הפיקסלים שצמודים אליו מהצדדים.
תוכנת פוטושופ מציעה לנו מספר דרכים ל"להגדלה מחושבת" של התמונה- חלקם עדיפים יותר וחלקם פחות.
היישום: בתוכנת Photoshop גשו בתפריט ל Image-> Image Size ותקבלו את החלון הזה:
למטה תמצאו תיבת סימון בשם "Resample Image" הסימון שלה מודיע על כך שברצונך לבצע חישוב מחודש לתמונה טרם הגדלתה – "הגדלה מחושבת".
כאשר תיבה זו תסומן לימינה תהיה תיבת בחירה נגללת עם מספר אפשרויות לבחור מתוכן. כל אחת מן האפשרויות האלו הן טכניקות שונות שבהן תשתמש התוכנה על מנת לשנות את מימדי התמונה.
Nearest Neighbor – ללא ספק הטכניקה הכי פשוטה והכי קלה שפשוט לא תבצע שום חישוב מעבר להגדלה של כל פיקסל ופיקסל תוך כדי שימוש בממוצעי הצבעים בפיקסלים הנוספים – לא ניראה טוב ומכוער – רואים את הפיקסלים לאחר ההגדלה.
Bilinear- הוא בדיוק כמו Nearest Neighbor רק קצת מתוחכם יותר ועושה יותר שימוש בממוצעים של פיקסלים על מנת להחליק ככל הניתן את ה"פינות" של הפיקסלים.
Bicubic – זו אכן הטכניקה הכי טובה מאלו שראינו עד כה, ומדוע? כי בניגוד לקודמותיה היא אינה פועלת באופן שיטתי בכל התמונה, אלא פשוט עוברת פיקסל אחר פיקסל ומשלימה את החוסרים תוך התחשבות ספציפית באותו פיקסלים, צבעו, מיקומו ותפקידו (האם הוא משמש לסימון קו דק כלשהו או חלק מריכוז גדול של פיקסלים זהים באותו צבע). [מופיע בגרסה 7 ומעלה]
Bicubic Smoother ו- Bicubic Sharper – הם בעצם כמו ה-Bicubic רק "עם התאמה אישית".כאן תוכלו לבחור את העדפתכם: האם אתם רוצים את ההגדלה עם מגמה של חידוד (Bicubic Sharper) או לחלופין עם מגמה של ריכוך (Bicubic Smoother). ובכן, לרוב כאשר מגדילים תמונה עדיף לרכך את התמונה כי הולכים להתווסף עוד פיקסלים והם כבר יתנו כבר סוג של חידוד, אין לחדד מעבר לזה כדי לא להדגיש את ההגדלה. בניגוד לזה אם מקטינים מומלץ להשתמש בחידוד כי מן הסתם כאשר מקטינים אז מאבדים פיקסלים, שחלקם היוו קווי גבול דקים להדגשת התמונה וכעת הם נעלמו – אז מומלץ לבצע חידוד כדי להחזיר לתמונה את החדות שהייתה לה.
אז עכשיו זה די ברור ששום הגדלה\הקטנה של תמונה אינה מתבצעת ע"י שום כוח מאגי אלא באמצעות אלגוריתמים יחסית פשוטים וחישובים מתמטיים. כדי לייעל את שינוי הגודל מומלץ להקל על המעבד הגראפי שלכם ולבצע הגדלה מדורגת כי כך התוכנה תצטרך "להמציא" פחות פיקסלים. במילים אחרות:
אם אתם רוצים להביא תמונה שגודלה הוא 100% ל- 110% כדאי שתלכו במדרגות קטנות ז"א 100% -> 102%-> 104%-> 106%-> 108%-> 110%.
לסיכום: לא ניתן לבצע שום שינוי גודל לתמונה מבלי לפגוע באיכותה. האיכות תיפגע – תמיד! השאלה היא רק עד כמה היא תפגע וכמה זה יהיה מורגש.
ככל שתבצעו יותר הגדלות או הגדלות קיצוניות יותר, כך האיכות תיפגע יותר והשינוי יהיה מורגש יותר.
אני מקווה שהמאמר הזה יביא תועלת למישהו בחייו העתידיים, וכמו כן - רציתי להודות לספיר שבלעדיה המאמר הזה פשוט לא היה עולה!! אז תודה רבה לך!!
ביבליוגרפיה: חלק מן התמונות נלקחו מהאתר "ויקיפדיה" באנגלית.
_____________________________________
......
PoM 2010
נערך לאחרונה ע"י PoM בתאריך 20-01-2007 בשעה 12:11.
|