31-12-2006, 15:21
|
|
|
|
חבר מתאריך: 26.10.01
הודעות: 35,433
|
|
הרומן ההיסטורי
רוב המשתתפים הצעיים של פורום זה אינם מכירים את העולם הנפלא של הרומן ההיסטורי - וחבל. את ילדותי אני זוכר לטובה - בין השאר - בגלל העולמות המופלאים בהם בקרתי באמצעות הרומן ההיסטורי.
מדוע פתאום נזכרתי בזה? כי אני שקוע עכשיו בקריאה של "סדרה היסטורית" מרתקת - Sharpe, ואני נהנה מכל רגע. (יש גם סדרה טלוויזיונית מבוססת עליה - עם 15 פרקים של יותר מ-100 דקות כל אחד).
בהודעה נפרדת, אספר קצת על שרפ, אבל אני רוצה לדבר בשבח הרומן ההיסטורי בכלל.
גם חובבי היסטוריה מובהקים - כמו גולשי הפורום הזה - ניצבים מדי פעם מול טקסטים לא מרתקים במיוחד, אשר נמצאים כמעט על גבול הכרונולוגיה. (שלא לדבר על פשעי המורים להיסטוריה שבוחנים תלמיעדים על "תאריכים חשובים" וכיו"ב). זאת ועוד, ספרי הלימוד הם תמיד תקצירים של התמצית בתמצית של הסיפור ההסטורי. בגלל רוחב היריעה והזמן הקצר אי אפשר להכנס לכל הפרטים שמגדלים את ה"בשר" סביב השלד ההיסטורי. וכך אנחנו לומדים היסטוריה בראשי פרקים, ואין לנו יכולת לקלוט את האוירה, אורח החיים, התרבות, המוסר החשיבה ועוד צדדים מרתקים של החיים בתקופות שהיו ואינן.
דוגמה לחסר שזה יוצר אפשר לראות בשאלות שעולות מדי פעם פה בפורום, על מה אכלו בארץ בסוף המאה ה-19, או על ציוד חקלאי בארה"ב לפני מאה שנה. אז נכון, שהיום בעידן האינטרנט, אולי קל יותר לחפש מידע ספציפי, אבל אדם אינו יכול כל ימיו לעסוק במחקרים של פרטים איזוטריים כאלה או אחרים ביותר מדי תחומים.
על כל אלה נותן הרומן ההיסטורי תשובה נהדרת. רוב כותבי הרומן ההיסטורי, עושים את עבודת המחקר במקומנו. ועל פי רוב, (אלא אם יש לכותב אג'נדה אותה הוא "מרכיב" על הסיפור ההיסטורי, כמו הכותבים הדתיים - הכל הדתות), הרקע ההיסטורי הוא נכון ומבוסס על עובדות. כדי לספוג ולבלוע את כל זה, מלבישים עליו עלילה דמיונית, אבל זהו רק האמצעי להפוך את הקריאה לחוויה. ואכן בתום קריאת רומן היסטורי, מעבר להנאה שהעלילה יכולה לספק לנו, אנחנו מועשרים בתובנה חדשה, והתקופה כאילו "קמה לתחיה" בדמיוננו.
לצורך העניין, אני מוכן להודות, שבמקרה של רומנים היסטוריים, הסרטים מהז'נר אינם בהכרח נופלים מהספרים. (אמירה ממש לא נכונה כמעט בכל ז'אנר אחר). הדוגמה הנפלאה ביותר היא כמובן סדרת הענק האלמותית "אני קלודיוס", שמבוססת על שני ספריו של רוברט גרייבס "אני קלודיוס" ו-"קלודיוס האל". אין לי ספק שמי שקרא את הספרים וראה את הסדרה, מבין את תקופת הקיסרות הראשונה שלך רומי טוב יותר. "אני קלודיוס" הוא במידה רבה "המחזה" של 12 הקיסרים של סווטוניוס, אבל את הסרט ו/או הספר ראו אולי פי אלף או פי עשרת אלפים אנשים.
דוגמה שניה מאלפת היא כמובן "אקסודוס" של יוריס, שעשה למען ידיעת ההיסטוריה היהודית במאה ה-20 יותר מאשר אלף היסטוריונים יחד יכלו לעשות.
וזה המקום להצדיע לשולמית לפיד שעושה הרבה להנחלת ההיסטוריה של ההתישבות כמי שממשיכה כמעט יחידה את הז'אנר הזה.
אני רוצה למנות פה כמה מהרומנים היסטוריים שקראתי מאז ילדותי, ולהמליץ למי שמצליח לשים ידיו על אנטיקה כזאת - לא להחמיץ. אתם מוזמנים להוסיף לרשימה ספרים שקראתם.
היסטוריה יהודית
צבי ליברמן/לבנה - מעל החרבות. ("קלאסיקה" עברית שגם הפכה לסרט של נתן אסלרוד ב-1936)
סיפורם של ילד כפר בשומרון, שנשארו על חורבותיו, לאחר שכל המבוגרים נהרגו או הוגלו לרומא ע"י צבאות טיטוס לאחר חורבן בית שני.
יוסף אופטושו/ בר כוכבא - סיפור המורד ברומאים כפי שנכתב טרם שהועם זוהרו של המרד במחקר החדיש יותר. אופטושו הוא, אגב, של השחקן דוד אופטושו ששיחק את עקיבא בן כנען באקסודוס.
ישראל שף/ אהוד בן גרא - על השופט בעל חרב הפיפיות. ספר מלפני 80 שנה, תקופה שבה סיפורי התנ"ך עוררו את דמיון הסופרים והקוראים.
הווארד פאסט/ אחי גיבורי התהילה - סיפורם של האחים המכבים שהופיע באנגלית
http://www.e-mago.co.il/e-magazine/heroesofglory.html
יוריס/אקסודוס - תולדות ההתישבות והיישוב, המאבק בבריטים ועליה ב' - עד קום המדינה
יוריס/מילא 18 - סיפורו של גטו ורשה.
היסטוריה כללית
מרי דולן/ הקרתגני - סיפורו של חניבעל
לא זכור לי/ סקיפיון אפריקנוס - סיפורו של המצביא שגבר על חניבעל
ה. סנקביץ/קוו ואדיס - רדיפות הנוצרים הראשונים ע"י נירון קיסר
ר. גרייבס/ אני קלאודיוס, קלאודיוס האל
ר. גרייבס/גיזת הזהב
C.S. Forester / הורנבלאואר - סיפורו של צעיר בריטי, המתחיל את הקריירה בצי כ"midshipman" - מעין דרגת תת-קצין שנועדה לנערים משכילים שנועדו לקצונה, ועד הגיעו לתואר לורד ודרגת אדמירל. 11 כרכים מרתקים של תובנה למלחמות הצי הבריטי בתקופת נלסון ונפוליון. (גם יצאו כ-8 פרקים טלויזיונים).
Bernard Cornwell/ שרפ
המקבילה ה"יבשתית" של הורנבלאואר על קצין מצטיין שהחל דרכו כטוראי, ועשה את הקפיצה הבלתי רגילה לקצונה.
_____________________________________
|