18-10-2011, 03:58
|
|
מנהל פורום צבא ובטחון
|
|
חבר מתאריך: 04.05.02
הודעות: 22,952
|
|
דגם עץ (מוק-אפ) טרום-יצור 1:1 של טנק המרכבה
לאחר פרסום קיומו של הספר "חיל החימוש כמכפיל הכוח" באשכול של strong1, שוטטתי באתר האינטרנט של חיל החימוש ומצאתי סדרת תמונות נדירות של דגם העץ (מוק-אפ) בקנה-מידה 1:1שנבנה כחלק מתהליך הפיתוח של פרוייקט המרכבה. בחלק מהתמונות נראים טליק וישראל טילן - אבתיו של הטנק - מתדרכים קצינים ובכירי ממשלה על הדגם. למרבה הצער, דגם ייחודי זה נמצא כיום במוזיאון בתי האוסף שם הוא מאוחסן בתנאים עלובים ובלתי מתאימים אשר יביאו אותו אל סופו הבלתי נמנע...
בפרק הרלוונטי של הספר הנ"ל מצאתי את הפרטים הבאים:
ציטוט:
בניית הדגם
בסוף 1970 החלו ההכנות לבניית דגם מעץ לטנק. שלבי הפיתוח העקרוניים כללו כלהלן:
הכנת ג'יפ לבדיקת שדה הראיה של הנהג, שקיבל את הכינוי 'ג'יפ אוגנדי'.
- הכנת דגם מעץ בקנה מידה של 1:1
- ניסויי יציקת השריון ופלדות השריון.
- פיתוח מערכות ומכללים עיקריים, בדיקתם וניסוייהן.
- בניית אב-טיפוס.
- בניית דגם מלווה בבדיקות וניסויים.
תוך כשנה, באפריל 1971 הושלמה בניית דגם העץ, הג'יפ ותובה מפלדה רכה, שההוצאות לבנייתם ובכלל זה בינוי, צב"ם ושכר עבודה, עמדו על כ 6.5- מיליון ל"י. בשלב הראשון פיסלו דגם מוקטן מפלסטלינה ולאחר מכן דגם מעץ, שדימה את הטנק, במטרה לקבל את צורת הטנק. על הצוות היה 'לתרגם' את רעיונותיו המיוחדים של טילן לשפת מעשה, דבר שלא היה קל כלל ועיקר ולחזור ולשאול אותו למה התכוון. היה זה תפקידו של מושקו, שלא היה מהנדס ולכן הרשה לעצמו לשוב ולבקש הבהרות מטילן, מאחר והמהנדסים שבצוות התביישו לעשות כן.
במקביל לבניית הדגם, נבנו גם שני אבי-טיפוס במטרה לבחון את הקונספצייה, את המערכת האוטומטיבית, את יכולת הירי מתוך הטנק ובאופן כללי, לוודא, שניתן יהיה לבנות נבנה על פי הצעת הקחש"ר דומי והוא ,moke up- את הטנק בצורה שתוכננה. אחד מהם, הנועד לבחון, טרם נבנה דגם מפלדה, נושאים כמו שדה הראיה, הנגישות ויכולת התנועה.
|
מידע נוסף מופיע בפרק על טנק המרכבה בספר "מש"א 7100 - בידיהם חושלה הפלדה" מאת משה גבעתי:
ציטוט:
בספטמבר 1970 הוחלט לבנות דגם עץ של הטנק, והמשימה הוטלה על יחידת הפיתוח של חיל ההנדסה (יפת"ח) בצריפין. באוקטובר 1970 פורסם האפיון המבצעי שלו. בתחילה נבנה ביפתח דגם עץ של חרטום הטנק בלבד; הדגם הובא לב"מ לדגמים של מפעל 1, הורכב על ג'יפ מיוחד, שנרכש בחו"ל ושבו ניתן היה להרכיב את ההגה גם בצד ימין וגם בצד שמאל. הותקנו בו מכשירים שונים והוא הועבר לשטח הניסויים בנגב, כדי לבדוק את שדה הראייה של הנהג, משום שעל-פי התוכנית יֵשב הנהג בטנק המרכבה הרחק מן החרטום בשל מיקום המנוע מלפנים. בדגם נערכו ניסויים בתנאי שטח קשים ומגוונים. בתחילה תוכנן, שנהג הטנק יֵשב בצד השמאלי של הטנק, לאחר מכן נשקל מיקומו בצד ימין, ולבסוף שיכנע גולן את המתכננים, שמיקומו הרצוי הוא בצד שמאל.
...
באפריל 1971 הסתיימה ביפת"ח בניית דגם עץ מושלם של טנק המרכבה, והוא הוצב בב"מ 8. על הדגם הזה נערכו ניסויים רבים והוכנסו שיפורים בהתאם. מהנדסי רפ"ט עבדו בבית המלאכה ללא לֵאוּת יומם ולילה. כל פריט וכל מערכת שתוכננו עבור הטנק, נבנו ראשית מעץ, הורכבו לתוך הדגם ונבדקה התאמתם. בדגם הורכבו כסאות אנשי הצוות ואנשים הוכנסו לתוך הדגם כדי לבדוק את נוחות הפעולה של אנשי הצוות. הורוביץ ורפן ישבו שעות רבות בתוך הדגם ותרמו מנסיונם באשר לנוחות ההפעלה של המערכות השונות. נבחנה גם התאמתו של המנוע לדגם. כאשר דגם העץ היה מוכן הוזמן משה דיין, שר הביטחון, לראות אותו. על צוות העובדים שסייע בבניית הדגם פיקחו מנהלי העבודה אלברט כהן ויוחנן מגור.
|
מאחר והתמונות המקוריות קטנות מאוד, הגדלתי אותן מעט להקלת הצפיה.
"הג'יפ האוגנדי"
_____________________________________
גם כשלא היה הרבה, היה לנו הכל
נערך לאחרונה ע"י סירפד בתאריך 18-10-2011 בשעה 04:25.
|