03-02-2005, 18:34
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
הרשו לי לתקן....
מצטער שעלי לתקן שגיאות:
נאמר:"כוח ג'י לא שווה תאוצה במובן הרגיל. כוח ג'י הוא בעצם המשקל של הגוף"
ממש לא נכון - G=תאוצה.
יש קושי בתרגום המושג כהלכה עקב מגבלות השפה העברית, שאינה מבחינה בין VELOCITY ו-SPEED. בעוד שתאוצה היא ACCELERATION.
VELOCITY היא מהירות וקטורית - כלומר התאוצה הגורמת למסה לנוע בכיוון מוגדר, בעוד ש-SPEED היא המכח בו נעה מסה שפועלת עליה מהירות ווקטורית.
כך, למעשה, גוף הנע במעגל במהירות קבועה נמצא במצב בו ה-VELOCITY שלו משתנה כל הזמן (עקב שינוי הכיוון).
עכשיו לעניין - כח הכבידה, שהוא תאוצה כלפי כדור הארץ הוא 1G.
כאשר פועל על גוף מסויים כח צנטרפוגלי - פועל רכיב תאוצה אנכי ממרכז המעגל כלפי חוץ. ככל שהמהירות גדל - כך עולה הG...
בטיסה - כאשר פועל הכח (יחסית לטייס) מלמעל כלפי מטה - הרי שמדובר ב-G חיובי, בעוד שבכיוון השני - הוא מוגדר שלילי.
גוף האדם מסוגל להתמודד בגבורה עם כוח G חיובי בכבוד, בניגוד לתאוצה (G) שלילי.
בעקרון - הטווח הוא 9+ עד 3- ואז מתחילות לפעול על הגוף תופעות בלתי רצויות - למשל בג'י חיובי גבוה - הדם זורם מן המוח כלפי הבטן והרגליים וכתוצאה מכך יש בעיה של אספקת חמצן.
כתוצאה מכך - עלול להיגרם מצב של אובדן ראייה - BLACKOUT ובהמשך - גם אובדן הכרה.
בג'י שלילי - עלול להיווצר גודש דם במוח כתוצאה מתנועת הדם כלפי מעלה. תחילה יראה הכל אדום כתוצאה מגודש כלי הדם בנימי העיניים - REDOUT ובהמשך "הזעה" של דם על גבי העור ופקיעת כלי דם במוח.
אם יתמזל מזלך ותראה סרטים או תאזין לקשר בתרגולי קרב אוויר - תוכל לשמוע כיצד עומס הג'י והפעלת שרירי הבטן, מש]פיעים על כושר הדיבור של הטייס (זה דומה להקלטה של מישהו בשרותים תוך כדי חיר...) - בנוסף - עור הפנים, בג'י חיובי, נמתח כלפי מטה (כמו פרצוף של בולדוג) ומכאן גם הכינוי הרווח ל"יפיפיות" חיל האויר, או סתם למי ש"נפלו פניו" - G-Face....
ניתן לרסן תופעות אילה על ידי פעילות גופנית מתאימה (כיווץ שרירי הבטן למשל) או באמצעות "מכשירים מכניים כמו חליפת לחץ הפועלת כחוסם המקשה על מעבר הדם מהרגלייים צפונה ומהראש דרומה.
לגבי דרך המדידה - זה לא דבר מורכב במיוחד. ניתן לבצע זאת על ידי מערכת ג'רו או משקולת הקבועה על קפיץ בעל מומנט פיתול ידוע.
|