08-10-2006, 21:16
|
|
|
חבר מתאריך: 08.10.06
הודעות: 2
|
|
נטוריזםדרכם של הנטוריזם בעידן החטאו InTouch
01:17 | 01/10/06
נטוריזםדרכם של הנטוריזםבעידן החטאוInTouchו
דרכם של הנטוריזם לגן העדן בעידןהחטא
רשמים מהרצאה*)
בהרצאה מנומק עד כמה הנטוריסטים מזוהיםעם האדם הראשון- טרם החטא ועד כמה הם הסיבה הנכונה מדוע כל כך טוב לחיות בעולםהזה. הנה לפניכם כמה מהנימוקים.
העירום - אספקלריה גבוהה לשכלו שלהאדם
האדם בראשיתו בטרם החטא, היה נטוריסט בהתבסס על הפסוק בבראשית ב' 25:
"ויהיו שניהם ערומים האדם ואשתו ולא יתבששו".
הרמב"ם**), קובעשמבחן עירומו של האדם היה הסימן הברור לרמת מושכל גבוהה של האדם הראשון הנקרא "המושכלות" [אמיתות הטבועות בשכל האנושי ויש להן תוקף מוחלט וכלל אנושי] המבדיל ביןאמת ושקר להבדיל מ"המפורסמות" [הן דברים שבנוהג החברותי המפורסם בציבור] המבדיל רקבין טוב לרע שהוא אמת יחסית.
הרמב"ם מבסס זאת על הפסוק בבראשית ג/7,שנאמר:
"ותפקחנה עיני שניהם וידעו כי עירומם הם ויתפרו עלה תאנה ויעשו להםחגרת".
לא נאמר ויראו כי עירומם, כי האדם לא הוכה בסנוורין, מה שראה לפניראה גם אחרי, אלא שנוסף להם ידיעה חדשה שהיא נמוכה מהראשונה. עקב חטאו, נלקח מהאדםידיעת אמת ושקר וניתן לו טוב ורע שהינה פחותה באיכות וטיבה. עובדה זו מוכיחהשהעירום היה נחלת האדם בטרם החטא כתנאי המובן מאליו, ושרק בהיותו ברמה הרוחניתוהמוסרית הגבוהה העירום מקובל ומתקבל. דווקא בעירום היה האדם עם שכלו שהוא צלםאלוהים של האדם, שבו הוא דומה לאלוהים, ועל שחונן בשכל דיבר אלוהים עם האדם, אף נתןלו ציוויים (כאיסור אכילת פרי עץ הדעת). הפעולה העיקרית של השכל היא ההבדלה ביןהאמת והשקר, והיא הייתה מצוייה באדם עם ראשית יצירתו בצורה העירומה – התמהוהמושלמת.
העירום סמל הטוהר והתום
הערום של האדם הראשון היה משוללכל מתח מיני, היה משולל מחשבות זרות, חשדות, ספקות. העירום של האדם בגן עדן היה חלקמהדמות המוסרית, הטהור ה, הנינוחה , המאוזנת, השולטת, הנעימה והחופשית וכמעטהשלמה.
העדות לכך נאמר בספר תהילים ח/8:
ו"ותחסרהו מעטמאלוהים".
העירום מתברר מהאמור למעלה הוא סמל גן העדן – שבו היה הטוהר ,העדנות הסובלנות האושר, השפע והבריאות. כשהיה האדם בעירומו בגן העדן תם ושלם, עם כלמחשבתו והמושכלות שלו, היה חסר בו הכוח הנמוך הדן על הענינים השייכים לסוגה"מפורסמות" והיה נטול השגה בהם עד שאף הערווה, שהיא מפורסמת כמעשה מגונה ביותרבחברה אחרי עדן החטא, לא הייתה מגונה בעיניו, ולא השיג כלל את זנותה. ורק אחרי שמרהוהעדיף את התאוות, שהן פרי הפנטזיה, ואת הנאות החושים הגשמיות על ההשגה השכלית,ניטלה ממנו כעונש ההשגה השכלית.
הנטוריזם בחרו בשכל ולא דגלו בתאווה, מתוךחופש בחירה מלא ומסיבה זו הם הכשירו את הדרך היישר למתחמיה הקסומים והשמימיים של גןהעדן עלי אדמות בדמות אתרי הנופש המשכרים. ולנו, רוב האוכלוסייה בעולם, קורבנותחטא האדם הראשון רק לקנא להם ולשבח את דרכם ואולי אף ללמוד ולחכות את דרכם. ואף גםלהיות חלק מהם.
*) תקציר וחלק מהרצאתו של ד"ר דויד כרוס
**) רבנו משה בןמימון, האישיות המרכזית של יהדות ספרד, גדול הפילוסופים העבריים שבכל הארצותוהתקופות וגדול הקודיפיקטורים של ההלכה התלמודית, האדריכל הראשי של תורת-החייםהישראלית, מגדלור של דעת ואמונה לזמנו ולכל הזמנים, מורה נבוכי הדור והדורות,אחדמגדולי המאורות הקורנים ביותר של האומה, שמתוך הערצה ללא גבול קראה עליו: "ממשה עדמשה לא קם כמשה".
intouch@intouch.org.il
21:47 | 02/10/06
אף שאיננינטוריסטוקוכולין < ההודעה הנוכחיתו</SPAN>
אני מוצא את מאמרך מעניין מאד מבחינה תיאולוגית,והטיעונים המופיעים בו בהחלט ראויים לעיון מעמיק- במיוחד הקשר בין העירום למצבהבראשיתי שלפני החטא הקדמון. כמו כן, מעניין הקישור הסיבתי בין החטא הקדמון ללבוש,היינו- לבוש אינו תוצאה הכרחית של החטא אלא תוצאה מצערת שלו.
עורו רעי העליזים
קולי קוראבתכלת
החום חוזר לגוף ולב
כי אבן כפור נופלת
הדלת השחורה פתוחה
ידהמתים נגדעת
לילה לילה נמוגים
ושוב נפתח השער
http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/ViewMsg.asp?msgid=86674145&Id=617
|