20-09-2006, 00:35
|
|
|
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 935
|
|
כתבה מתוך אתר חיל האויר
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי טל ענבר שמתחילה ב "מטוס התרעה מוקדמת מתוצרת אלתא, נמסר לחיל האוויר"
נחת מטוס הנחשון הראשון בתצורת בקרה אווירית
ערן בלכר והילה פולקה
קישור לכתבה המקורית.
אחר הצהריים נחת בבסיס לוד מטוס הנחשון (גאלפסטרים-550) הראשון בתצורת בקרה אווירית, המכונה בחיל-האוויר "עיטם". טקס הקליטה החגיגי נערך בבסיס במעמד מפקד חיל-האוויר, האלוף אליעזר שקדי, מפקד בסיס לוד, אל"ם אודי בר עוז, ראש מפקדת יחידות הבקרה, אל"ם מאיר בן-שיה ומנכ"ל חברת "אלתא מערכות" מר ניסים הדס.
מפקד חיל-האוויר נשא דברים בטקס: "פרויקט ה'עיטם' עתיד לספק לנו מערכות מכ"ם מהמתקדמות ביותר בעולם. אשר נועד לשפר ולחזק, באופן משמעותי, את המענה המבצעי של מערך הבקרה, והגדלה משמעותית של העיניים המבצעיות של מדינת ישראל. הפעלת ה'עיטם' כמערכת מבצעית הינה משמעותית ביצירת תמונה אווירית, בשליטה ובקרה בעומק שטחו של האויב, ובהתראה מפני איומים אוויריים".
לקראת סוף הטקס עלו מפקד חיל-האוויר ומפקד טייסת "הנחשון", סא"ל י' אל זנב המטוס בכדי להדביק את סמל הטייסת ולקלוט באופן רשמי את המטוס החדש. המטוס עשה את דרכו בטיסה לא ישירה ממפעלי חברת "גאלפסטרים" בעיר סוואנה שבמדינת ג'ורג'יה, ארה"ב ובקרוב יכנס לסדרת התקנות קרקעיות של מערכות הבקרה האווירית בחברת "אלתא מערכות".
כזכור, לפני כחמש שנים, נחתמה עסקת רכש של מטוסי מנהלים מחברת "גאלפסטרים" האמריקאית במטרה להסב אותם למטוסי משימה עבור חיל-האוויר. ראשון מטוסי הנחשון, "גאלפסטרים-5" בתצורת מודיעין אוויר (מ"א) המכונה "שביט", הגיע בחודש יולי האחרון ונקלט בטייסת הנחשון, לשעבר טייסת "הדקוטות". במהלך השנה האחרונה נקלטו בטייסת מטוסי "שביט" נוספים, ואף הוכיחו עצמם באיסוף מודיעין במהלך מלחמת לבנון השניה.
הגעת העיטם מהווה את תחילתו של עידן חדש בחיל-האוויר, עידן הבקרה האווירית. לראשונה מאז הוצאתם משירות של מטוסי הדיה (הוקאיי) בתחילת שנות ה-90, ששימשו לבקרה אווירית, קולט החיל מטוס חדשני המיועד לכך. מטוס ה"גאלפסטרים-550", עליו מבוסס העיטם, מצויד באוויוניקה מתקדמת הכוללת יכולות מפה נעה, מחשב ניהול טיסה (FMS) חדשני וג'ויסטיק אינטגרלי דרכו מנהלים הטייסים את הטיסה ומצויד בחזית הטכנולוגיה בכל הקשור למערכות טיסה.
גף הבקרה בטייסת הנחשון שהוקם לפני מספר חודשים, כבר עוסק בהכשרת הבקרים שעתידים לטוס בעיטם באמצעות סימולאטור מתקדם שפותח גם הוא בחברת "אלתא מערכות". בין שאר משימותיו יגדיל העיטם את טווח הפעולה של יחידות הבקרה האזוריות (יב"א) ויהווה שלוחה אווירית למבצעים מרוחקים ובפריסות לחו"ל.
כתבה נרחבת על מטוס העיטם תפורסם בגיליון הבא של "בטאון חיל-האוויר"
כל התמונות צולמו ע"י ידידנו לפורום - עופר צידון !!!
|