08-08-2006, 00:43
|
|
|
|
חבר מתאריך: 21.12.04
הודעות: 30,020
|
|
ציטוט:
במקור נכתב על ידי epidoral
ראשית, אני לא ממש מבין איך ייתכן מצב שבפורום צילום, שבו כל הזמן מעירים הערות על הטכניקה ועומק השדה, יש ויכוח ודיון בשאלה כל כך בסיסית.
שנית, ההסברים המסובכים והנכונים שקיבלת על עומק שדה הוא נכון, אבל חלקי. זאת משום שישנם עוד שני גורמים שמשפיעים על עומק השדה מלבד הצמצם:
1. אורך המוקד של העדשה - הכוונה בעצם למרחק שבין העדשה לסרט הצילום או החיישן. או בקיצור, האורך של העדשה. ככל שאורך המוקד גדול יותר, כך יקטן עומק השדה.
2. ככל שממקדים את עדשת המצלמה לאוביקט רחוק, כך יגדל עומק השדה. כלומר, אם תתרחקי מהאוביקט ותתמקדי עליו (תעשי עליו פוקוס), תגדילי את עומק השדה.
בהסבר יצאתי מנקודת הנחה שאת כבר מבינה מה זה עומק שדה. בהצלחה!
|
ראשית, אני אסביר לך איך זה קורה.
למעשה, יש אנשים בפורום שיודעים קצת פיסיקה, אופטיקה (תת סעיף של פיסיקה) ומתמטיקה, ויש כאלה שלא. וכשאלו שלא ממש מבינים בפיסיקה (או תת-סעיף אופטיקה) מגיבים, הם גם לא ממש סגורים על המתמטיקה שמאחורי הפיסיקה ולכן יוצא סלט.
שחף, המיקוד למרחק רחוק או שימוש בעדשה ארוכה לא קשור האחד לשני.
ניתן להשתמש בעדשת 150מ"מ לצילום של בית מרוחק בצמצם 2.8 ולקבל את הרקע חד (עומק שדה גדול), ובאותה עדשה לצלם פרפר ממרחק 30 ס"מ ולקבל את הרקע מטושטש לחלוטין בצמצם 9.
מצד שני, ניתן לצלם פורטרט ב 50מ"מ כשהרקע ברור לחלוטין, או תמונת גוף מלא כשהרקע מטושטש לגמרי (במידה והרקע בתמונה הראשונה היה צמוד למצולמת, והרקע בתמונה השניה היה רחוק ממנה מאוד).
בכל מקרה, לפותחת האשכול, רמזו לך על כל הגורמים המשפיעים על עומק השדה, אם כי אני לא חושב שהבנת את כולם לעומק. בשביל לשלוט בצילום (מה שקורה כשמעבירים את מצב המצלמה מ"אוטומט" ל"חצי ידני" או "ידני", צריך טיפה להבין איך צילום עובד.
להכיר את המרכיבים במצלמה ובעדשה (למעשה, צלמית) ואחרי שמונחי היסוד ברורים, אפשר להתחיל לדבר תאכלס על איך עושים את זה, ואיך הכל עובד.
במצלמות בעלות חיישן קטן (פיסית), יהיה קשה ליצור ניגוד בין הנושא המפוקס לרקע, וברוב המקרים הכל יצא חד, והרקע כמעט לעולם לא יהיה מטושטש. מצלמות בעלות חיישן גדול הן גדולות פיסית וגם כבדות (הן פיסית, והן כלכלית). ההסבר של שחף.
אם תצלמי בזום גדול מרחוק (ולפדופילים שאוהבים "להתפס לקטנות" - טלה גדול), הרקע יצא יותר מטושטש מאשר אם תצלמי בלי זום ומקרוב (התיקון של אפידורל).
לגבי הפלאש, הוא לא מחדד את התמונה, אבל מאפשר להקפיא אובייקטים מבלי שימרחו בחשיפות ארוכות... אבל לשם נגיע מאוחר יותר
|