09-01-2006, 19:44
|
עמוס דור,מומחה ומתעד של חיל האוויר הישראלי
|
|
חבר מתאריך: 20.07.05
הודעות: 3,224
|
|
יפה ענית לפניכם הסיפור במלואו
ב-25 ביולי 1958 ביצע דני שפירא טיסת ניסוי (קבלה) על מטוס מספר 26 ומאוחר יותר באותו היום המריאו מבסיס טור דני שפירא במטוס A מספר 26, יואש (צ'אטו) צידון יחד עם הנווט אלישיב (ציבי) ברוש במטוס מדגם B מספר 616 ויעקב אגסי עם הנווט יצחק (איצ'ה) ארז במטוס N מספר 330 לביזרטה. למחרת בבוקר המריאה השלישייה לישראל. שפירא נחת בשלום ברמת דוד. צ'אטו/ציבי ואגסי/ארז המשיכו לתל נוף. בזמן הגישה לנחיתה ננעל הגה הגובה של ה-616 (במטוסי ה- B היתה מערכת זנב חדשה מסוג "מונובלוק" שהופעלה ע"י מערכת הידראולית מיוחדת).
צ'אטו מתוך אינסטינקט נכון הגביר את עצמת המנועים דבר שגרם למערכת לחזור ולפעול כשורה. צ'אטו הבין שיש לו תקלה והחליט ללכת סביב לנחיתה חוזרת ובינתיים ביקש מאגסי לנחות לפניו למקרה של נחיתת אונס וחסימת המסלול. כשהגיע צ'אטו לנחיתה הפחית את כח המנועים ממש לפני הנגיעה במסלול ושוב נתפסו ההגאים, המטוס נחבת בקרקע כן הנסע הקידמי והבלנסינים נשברו המטוס ירד מהמסלול ונגרר על גחונו, ציבי שישב בחרטום השקוף לא יכול כמובן היה לעשות דבר ופשוט הצטנף במקומו עד שהמטוס נעצר.
צ'אטו וציבי יצאו בשלום מהמטוס וצ'אטו שידע על שלשה מטוסים דומים (מספרים צרפתיים 617, 618 ו-619) שהיו מיועדים לחיל האויר הצרפתי והיו אמורים לעבור מסן נזייר לבסיס קוניאק שלשה ימים לאחר מכן, ניסה להשיג בכל דרך אפשרית את הצרפתיים ולהתריע על התקלה אך ללא הצלחה. ואכן שניים מהמטוסים התרסקו על צוותיהם (השלישי, 617 לא המריא עקב תקלה).
בבדיקת מטוס 616 נמצא שסתום פורק במערכת ההידראולית שנתקע במצב פתוח. השסתומים הוחלפו בכל המטוסים בעלי הגה גובה מסוג "מונובלוק" והתקלה לא חזרה יותר.
לאחר סדרת שיפוצים והסבת המטוס לסיור וצילום שארכו כ-10 חודשים חזר ה-616 (מספר ח"א 31) לשירות מלא. את טיסת המבחן ביצע כמובן צ'אטו.
_____________________________________
|