19-12-2005, 15:37
|
מומחה לתעופה, תעופה צבאית, חלל ולווינות. חוקר בכיר במכון פישר
|
|
חבר מתאריך: 02.07.05
הודעות: 11,691
|
|
דברי מנכ"ל תע"א בועדה לביקרות המדינה בכנסת - היום
הודעה זו הועברה אלי ממשרד דוברת התע"א לפני מספר דקות
דברי מנכ"ל התעשייה האווירית בישיבת הועדה לביקורת המדינה בכנסת
מנכ"ל התעשייה האווירית ויו"ר דירקטוריון אלתא, משה קרת, אמר היום (19.12) בישיבת ועדת הכנסת לביקורת המדינה, בראשותה של ח"כ מלי פולישוק- בלוך, שדנה בעסקת אלתא אלישרא כי : אלתא השיגה בתקופות שבין השנים 2001 ל -2005 הישגים מדהימים :
גידול במכירות מ-390 מיליון דולר ל – 650 מיליון דולר – גידול של 68%
צבר הזמנות מ-814 מיליון דולר ל- 2303 מיליון דולר – גידול של 280%
רווח מ – 5 מיליון דולר' ל – 22 מיליון דולר- גידול של 470%
האם אפשר לומר על נתונים אלה שההנהלה כושלת, או מועצת המנהלים כושלת ואינה יודעת מה היא עושה.
הגידול במכירות, הן של אלתא והן של התעשייה האווירית מביא תעסוקה לעשרות אלפי עובדים במשק. האם זה הושג בהיסח הדעת?
בעיקר אני תוהה כיצד היו מתייחסים למועצת המנהלים, להנהלה ואלי, אם לא הייתי מבצע עסקה זו שהיא עסקה אסטרטגית במעלה הראשונה.
ולגופו של עניין :
- התחרות בין התעשיות הביטחוניות – הרסנית.
- הרצון למזג את התעשיות הוא גורם מוביל בתפיסת התשתית הביטחונית התעשייתית, ואי מימושו גורם לנזקים
מתמשכים.
- על רקע זה התקיימו מגעים בין אלתא לאלישרא מאז 1996. ניסיונות אלו לא עלו יפה עד למועד הרכישה
שהייתה אמורה להסדיר את העניין.
- שווי העסקה – שהוא בבסיס הביקורת של הדו"ח: היו בפנינו שתי הערכות שווי שנמסרו אמנם על ידי כור, אבל
נעשו על ידי משרדים מכובדים ומוכרים של שיינין וסומך – חייקין. ביצענו בדיקת נאותות. אבל השווי האמיתי נקבע באותה עת על ידי שווי השוק. אלביט הסכימה לרכוש לפי שווי של כ- 350 מ' ד' וזה היה הבסיס למו"מ. דאגנו להביא למבקר המדינה מכתב מכור המאשר עובדה זו והמצאנו את האסמכתא למשרד המבקר. אני תמה מדוע לא נלקח בחשבון ממצא חשוב זה בעת כתיבת הדו"ח.
- 7 דיונים נערכו בדירקטוריון של אלתא בנושא אלישרא. לאורך הזמן הנושא היה ידוע היטב לכל החברים, שגם
התעניינו וקבלו דיווח שוטף . הנתונים היו מוכרים לכולם. המידע הושלם טלפונית בשלב הסופי של הרכישה, התהליך היה סדור ותקין, ולא התקיים דיון פיזי רק מחמת אילוצי הזמן.
- במו"מ העלנו מספר רב של נקודות : חלקן השגנו וחלקן לא – וזו דרכו של מו"מ.
- שתוף הפעולה אינו מתרחש מהיום למחר, וקבועי הזמן ארוכים. ועל כן מוקדם לקבוע הלכה בעניין.כבר במהלך
הזמן הגשנו הצעות משותפות וקיבלנו הזמנות וכך יהיה גם בעתיד.
- התהליך היה תקין , עבר את כל שרשרת האישורים, והיינו חייבים לפעול במהירות על פי כללי השוק על אף העובדה
שאנו חברה ממשלתית על כל המשתמע מכך.
עוד טענה בדיון בוועדה עו"ד אורנה זהבי, סגנית היועץ המשפטי של התעשייה האווירית כי : "אנחנו חולקים על קביעת המבקר בנושא האחריות האישית של נושאי המשרה באלתא ובתע"א .
אחריות אישית הינה מושג משפטי, ויש לבדוק אם נתקיימו היסודות של הפרת החובות ע"י הדירקטורים ונושאי המשרה האחרים.
במקרה זה לא התקיים אף אחד מהיסודות הללו. לא הייתה כל התרשלות מצד נושאי המשרה, והם פעלו על פי הנורמות המקובלות בעסקאות מסוג זה.
לא נגרם כל נזק לאלתא. נהפוך הוא, אלתא הצביעה על התועלת הרבה שהניבה העסקה.
העובדה שהאישורים ניתנו לעסקה ע"י כל הגופים הממשלתיים הרלבנטיים לאחר שהללו קיבלו את כל האינפורמציה הנוגעת לעסקה, מעידה על כך שהיא הייתה ראויה ונכונה.
התעשייה האווירית מסתמכת בין היתר על חוות דעת של מומחים מהשורה הראשונה בתחום הכלכלי והמשפטי : פרופ' עזרא סדן, וד"ר אירית חביב – סגל.
חוות הדעת הוגשו במעמד הישיבה ליו"ר הוועדה, לנציגי האוצר, רשות החברות ומשרד הביטחון.
בישיבת הועדה השתתפו : מבקר המדינה וסגל הביקורת במשרדו, הח"כים זבולון אורלב, רן כהן וחיים כץ, מנכ"לי התעשייה האווירית ואלתא, נציגי האוצר, משרד הביטחון ורשות החברות הממשלתיות.
|