13-10-2005, 21:55
|
מיכאל מס. סא"ל (מיל.), אוצר מוזיאון יד לשריון בלטרון. מומחה לרק"ם ובעיקר טנקים
|
|
חבר מתאריך: 26.01.02
הודעות: 1,389
|
|
שמ"ת היקר
שמ"ת (שם משתמש תפוס) , כנראה שלא בכדי מסתובב לו מפתח סגור/פתוח ליד הכינוי המבטיח.
בהמשך להסבריך המלומדים , להלן מספר תוספות :
1. הפטיש בטנקי T55/62 אינו מכה או חובט כפי שניתן לחשוב. זוהי בעצם בליטה בשולי ההינע הסופי , כך שכל פין שראשו מתחיל לבצבץ החוצה מהחוליה , כתוצאה מגלגול , מקבל חבטה מחליקה מהפטיש הבולט , אשר בעצם , מחליק את הפין למקומו תוך כדי תנועת הזחל. פטיש מחליק , אם כך.
2. אכן המלאי של החלפים הסובייטיים המקוריים , שעדיין מורכבים במזקו"מ האכזרית הולך ומתדלדל , ורכישתו הופפכת למשימה יקרה במיוחד. בסמוך לנפילת מסך הברזל , הקניה בגוש הסובייטי לשעבר , היתה אטרקציה בהיבט המחיר המשולם בגין הטובין. כיום , כניסת חלק מהמדינות לאיחוד האירופי , וכן "התעוררות" למצב השוק , גרמו לעליית המחירים לחלפים אקס-סובייטיים , לעיתים אף יותר מהמקבילים האמריקאיים.
3. מזקו"מ ה-T55 תוכנן במקור למשקל של 36 טון , אולם , האכזרית שוקלת "במעט" יותר , ולכן תוכנן מזקו"מ משופר ע"י חברת "קינטיקס". מה שלא הוחלף , הינו גלגלי המרכוב , המתח וההינע. גלגלי המרכוב המקוריים שהמשיכו בשירות על האכזרית , הינם גלגלים אחודים (זוג מרותך ביחד). להבדיל מהגלגלים בנגמש"י M113 , בתומ"תים רוכב ורומח ובטנקים מסוג שרמן, מגח , שוטקל, ומרכבה , בהם כל זוג גלגלים ניתן להפרדה . (זוג הינו 2 גלגלים המורכבים BACK TO BACK). הסרת גלגלי מרכוב בכל אחד מהכלים האחרים הינה משימה ראויה לציון , אך ניתנת "לגילגול". באכזרית , הסרה של גלגל אחוד במשקל של כ-200 ק"ג , הינה משימה כמעט בלתי אפשרית. החלפת המזקו"מ במזקו"מ מערבי , קרי גלגלי מרכוב של שוט , מעבר לשיפור בנושא תיקון ע"י ריתוך (נדיר ביותר) ולוגיסטיקת רכש קלה יותר , הרי שמדובר גם ביכולת שינוע +אחזקה משופרים.
4. מה זה מגלשים במזקו"מ ה-T55? בטירן ובאכזרית מדובר במתלה המבוסס על זרועות מרכוב בודדות (5 בכל צד ) חלקן TRAILING וחלקן הפוכות. מעבר למוטות הפיתול (מצויינים ב-T55 המקורי) ,מרסנים רוטציוניים לפנים ומאחור, ומגנון מתח קידמי מסיבי , המבוסס על חילזון בורגי ועטרה. מדובר כעיקרון , (על טנקים סובייטיים מקוריים) במזקו"מ חזק ושריד אשר אינו מפנק את אנשי הצוות במצב נסיעה , אך אינו דורש התערבות רבה מידי לאחזקתו.
להלן תמונת גלגל T אחוד , במקרה זה , על T62(ראה גובלים מעל הזחל)
איור של זרוע מרכוב עם חיבור לבולם סיבובי.
איור של מזקו"מ T55
ובאשר למדינה שהסבה את מזקו"מ ה-T55 , מדובר ב-M55S1 הסלובני , אשר "משום מה " נושא פריטים ומערכות רבות הנראות כאילו ירדו מטנקים ישראליים.
תמונה החושפת את גלגל התמך החדש לתמיכת הזחל
טנק יפה , אה ?
|