27-08-2005, 09:22
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
שלא נזכיר את הברדאק...
נסה לאתר תמונה של מטוס בבטאון. אם התמונה הזו לא צולמה בשנים האחרונות - הסיכוי לאתר אותה שואף לאפס.
אני זוכר שכחייל סדיר ביליתי שם לא מעט מתוך תחושת חובה שמישהו חייב לעשות סדר בבלגאן, וזה לאחר שגיליתו תמונות של דקוטות המעטפה של המוסטאנג...
מאחר שכבר השתחררתי (כבר אפילו ממילואים), כבר אין מי שיעשה להם את זה, ולפני כשנה, כשחיפשתי תמונות של מטוס מיראז' מסויים, הם פשוט לא היו מסוגלים לאתר תמונות שפורסמו בבטאון, גם כשהבאתי להם מספר גיליון ועמוד.
מצב התמונות שהצליחו לאתר במגרות היה מביש.
כשהצטרפתי לסגל המוזיאון לפני כמה שנים טובות, הצעתי לקחת על עצמי פרוייקט לאיתור חומר מצולם בגפי הצילום השונים, מתוך הכרה שהחומר הזה חיוני לשימור תולדות ח"א. כמובן שקיבלתי תשבוחות על ההצעה (כצלם עיתונות בעברי, וכמי שהיה אחראי על הקמת יותר מארכיון צילומים אחד - אני מכיר בחשיבות העיניין), וכמובן שגם לא נעשה דבר וחצי דבר על מנת לקדם תוכנית זו, ואני כאמור כבר לא שם (או בגלל שאין ימ"מ או בגלל שמבנה גופי כבר לא יעמוד בסטנדרטים של האובייקטים בצילומי המוזיאון).
לפני כחודשיים, במסגרת פרוייקט שאני עובד עליו, יצא לי לבקר באחד מגפי הצילום שבח"א, בניסיון לאתר צילומים משנות חיל האוויר הראשונות.
גיליתי אוצר שהיה מתיר רבים מאיתנו חסרי נשימה. זה כלל תמונות של נחיתת גחון של B-17, צילומי תאונות של מטוסי מוסקיטו, תערוכות חימוש שונות, ביקורים של אח"מים, פתיחת טייסות ומסדרי זיכרון, אבל הרישום שטחי ביותר, הנגטיבים זרוקים במעטפות ללא כל סדר והבלגאן חוגג.
אז בוא לא נגיד שהחומר הזה צריך להיות סרוק ונגיש לכל (ואין סיבה שלא) - אבל לפחות שמישהו ידאג לזה שהוא לא יהרס?
חיל האוויר מומחה בתעוד המורשת. יש לו מוזיאון, בטאון ח"א, ענף היטוריה ומורשת, עמותת חיל האוויר ואפילו מכון פישר למחקר תולדות התעופה והחלל.... רק שמרוב אינטרסנטים "חוקרים בכירים" ו"דוחפי שולחנות כתיבה" - או בשמם הפשוט - בירוקרטים - ההיסטוריה הולכת לאיבוד.
זה כנראה ערכה של היסטוריה.
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
נערך לאחרונה ע"י Soloavia בתאריך 27-08-2005 בשעה 09:29.
|