|
01-08-2005, 21:45
|
|
|
|
חבר מתאריך: 16.02.02
הודעות: 1,242
|
|
בס"ד
בבקשה, מקור מוסמך:
שמיעת מוזיקה מרדיו וטייפ בשלושת השבועות
הרב אליעזר מלמד
יש אומרים שכמו שאסור לשמוע כלי זמר בהופעה חייה בשלושת השבועות, כך אסור לשומעם דרך רדיו או טייפ, ורק שמיעת שירים בלא ליווי של כלי זמר מותר בספירת העומר ובשלושת השבועות, וכן הורו כמה מגדולי הפוסקים (אג"מ יו"ד ב, קלז; יחו"ד ו, לד). ויש מי שאסר אפילו שמיעת שירים בלא ליווי תזמורתי באותם ימים (ציץ אליעזר טו, לג).
אולם יש שהקלו לשמוע בימים אלו כלי זמר דרך רדיו או טייפ, מפני שמה שכתבו האחרונים לאסור הוא דווקא לשמוע הופעה חייה של נגנים, שיש בזה חגיגיות, אבל בשמיעת כלי זמר דרך רדיו או טייפ אין כל כך חגיגיות, ולכן לא נאסרה. ועוד שכיום הכל רגילים לשמוע ניגונים דרך הרדיו, והשגרה שבזה ביטלה את החגיגיות והשמחה שבשמיעתם. והרי זה כבעלי מלאכה שרגילים לזמזם לעצמם ניגון תוך עבודתם, שאין בזה איסור בשלושת השבועות.
ועוד שיש לחלק בין ניגונים של שמחה לניגונים רגילים, שרק ניגונים של שמחה ראוי לאסור בימים אלו, ואילו ניגונים רגילים וקל וחומר ניגונים עצובים אין לאסור בשלושת השבועות. ואמנם להשתתף בקונצרט בכל מקרה אסור, ואפילו אם ינגנו שם ניגונים עצובים בלבד, מפני שעצם ההופעה של התזמורת היא אירוע חגיגי ומשמח. אבל בשמיעת מנגינות שאינן שמחות מרדיו או טייפ כדרך שאנשים רגילים כל השנה אין שום חגיגיות, לפיכך אין מקום לאוסרם בשלושת השבועות.
וכן למדנו במסכת שבת (קנא, א) שבעת ההלוויה עצמה היתה מצווה להביא חלילים כדי לעורר הצער והבכי על הנפטר. מכאן שאין איסור גורף על שמיעת כלי זמר, אלא האיסור בימי אבלות לשמוע ניגונים של שמחה. וכן שמעתי מאבי מורי, שלא רק שמותר להשמיע שירים עצובים בליווי כלי נגינה בתשעת הימים אלא שאף יש בזה מעלה, שעל ידי כך נזכרים בחורבן ומעוררים את האבלות עליו.
וכן נוהג ערוץ שבע לשדר בשלושת השבועות שירים רגילים שאין בהם שמחה, ובתשעת הימים לשדר שירים עצובים שמזכירים למאזינים את האבל על חורבן בית המקדש. 3
ויש ערוצי רדיו שלא עמדו על החילוק בין שירים שמחים לעצובים, ומקפידים מצד אחד שלא לשמוע ולהשמיע כלי זמר בשלושת השבועות וספירת העומר, ומצד שני משמיעים שירים שמחים מפי זמרים בלא ליווי כלי נגינה. וטעות בידם, שיותר צריך להחמיר שלא להשמיע שירים שמחים אפילו בלא ליווי כלי נגינה, ואילו בשירים עצובים אפילו עם ליווי כלי נגינה אפשר לסמוך על המקילים.
הערות:
3 - בין האוסרים לשמוע כלי נגינה מרדיו הם: אג"מ יו"ד ב, קלז, ובאו"ח א, קסו, נטה לחומרא לאסור שמיעת כלי זמר בזמן הזה. וביחו"ד ו, לד, אף שהתיר לשמוע כלי זמר בזמן הזה אסר לשמוע כלי זמר מרדיו וכדומה בספירת העומר ושלושת השבועות (אמנם בע"פ התיר לערוץ שבע כדי שלא לבטל הפינות התורניות). ובציץ אליעזר טו, לג, אסר אף שמיעת שיר מהרדיו אפילו בלא כלי זמר בימי ספירת העומר ושלושת השבועות. ועיין בפסקי תשובות תקנא, יג. אולם סברות המקלים חזקות, שרק דבר של שמחה כריקודים ומחולות וכלי זמר כיוצא בהם אסור, אבל שמיעת רדיו שגרתית אין בה שמחה. וכן אפשר ללמוד ממה שהתירו האחרונים ללמוד נגינה בימים אלו, מפני שאין בזה שמחה, הרי שהכל תלוי בשמחה. ומהר"ם שיק יו"ד שסח, התייחס לחילוק שבין ניגון של שמחה או עצב, שניגון של עצב אינו אסור בימי אבל. וכן משמע מלשון הרמב"ם בהל' תעניות ה, יד, כשעוסק באיסור ניגון אחר החורבן: "וכן גזרו שלא לנגן בכלי שיר וכל מיני זמר... אסור לשמוח בהן ואסור לשמען מפני החורבן". לפי זה נראה שעיקר האיסור לשמוע כלי זמר הוא בשירי שמחה השייכים לריקודים ומחולות, אבל שירים רגילים, וק"ו עצובים אינם אסורים. ועוד סברה העלה בשו"ת חלקת יעקב א, סב, ששמיעת רדיו וטייפ אינה בכלל הגזרה (או מנהג האבלות), כיוון שלא היה באותם זמנים. ונראה שלא שייך לגזור על זה מפני שאינו נחשב דבר של שמחה, אלא דבר שגרתי. ומ"מ לשמוע קונצרט אסור, אף אם מדובר בניגון רגיל או עצוב, משום שעצם ההתאספות לקונצרט יש בה חגיגיות וממילא שמחה. עוד צריך לומר שכלי זמר אינו בהכרח ביטוי של שמחה, כפי שהובא משבת קנא, א. וכן שמעתי מאבי מורי שלא רק שמותר לשמוע שירים עצובים אלא נראה שיש מעלה להשמיע שירים עצובים בתשעת הימים שעל ידי כך זוכרים יותר את החורבן. לא פירטתי חילוק בין תשעת הימים לשבוע שחל בו, שכבר מר"ח אב ממעטים בשמחה, אמנם נראה שהיה אפשר להקל יותר עד שבוע שחל בו, שרק בשבוע שחל בו צריך להקפיד להשמיע שירים עצובים בלבד, ואילו לפני כן די בהורדת השירים השמחים. עוד עיין בתחומין יג, מאמר הרב שמואל דוד.
(http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=412)
_____________________________________
יוגב.
I'm not going to not live because of the fear of what could happen" - Laird Hamilton"
|
|