15-02-2023, 14:59
|
|
|
חבר מתאריך: 07.02.05
הודעות: 2,953
|
|
ציטוט:
בכל מקרה, העניין הוא לא רק להגיע לרגע קל לגובה רב וליפול חזרה אלא להשאר שם ולתפקד בצורה יעילה
(אם ניקח לדוגמה את המיג 25 שהזכרת, הם עברו מעלינו בטיסות רצופות בגובה רב וצילמו בלי הפרעה עד שהגיעו הבזים ועשו להם מארב)
|
כדאי שנייה לחזור אחורה ולהתעכב שוב על הגדרת המונחים.
להבנתי שנינו יוצאים מתוך הנחת המוצא שהמספרים הרשומים תחת סעיף ה"ceiling" במפרטים הרשמיים של חיל האוויר האמריקני מתייחסים ל"service ceiling" - "תקרת שירות" בעברית.
כפי שאתה בעצמך כתבת:
ציטוט:
"ע"פ המידע הטכני באתר חיהא"א, תקרת השירות (service ceiling) של הרפטור היא כ 50000 רגל [מקור ]
מה שאומר שהרפטור יכול לתפקד ולהלחם בגובה הזה, לעומת זאת גובה הרום המירבי (Absolute Ceiling) שלו הוא כ 60000 רגל."
|
כעת לעניין תקרת השירות של הf-16:
ע"פ המידע הטכני באתר חיהא"א, תקרת השירות (service ceiling) של הf-16 היא 50,000 רגל, מה שאומר שהf-16 יכול לתפקד ולהלחם בגובה הזה.
אין לי מושג באיזו תצורה ולכמה זמן (אני משער שבתצורת א"א די מינימלית), אבל במידה ויש בינינו הסכמה הדדית למשמעות המונח "תקרת שירות", ועל פניו אני רואה שיש כזו, אזי גם הf-16 מסוגל לתפקד ולהילחם בגובה 50,000 רגל.
כפי שציינתי, ישנם משתנים רבים המסתתרים תחת המונח "תקרת שירות", ולצלול לעומק הנתונים על מנת לערוך השוואה לגבי איזה מטוס מסוגל לתפקד ולהילחם יותר זמן כאשר הוא מגיע לגובה תקרת השירות שלו זה לא משהו שאני מתכוון לעשות כרגע, כי וואלה אין זמן וגם לא כוח
מצ"ב שוב המפרט הטכני של הf-16 מאתר חיהא"א, למקרה שיש ספק לגבי נתון תקרת השירות דעסקינן:
https://www.af.mil/About-Us/Fact-Sh...ighting-falcon/
ציטוט:
עוד דוגמה זה סיפור יירוט הלווין שהבאת, התאמנו לא מעט על התוכנית והכינו 4 טייסי ניסוי ושני מטוסי F-15A אשר עברו הכנות כולל הורדת משקל (תותח ועוד דברים כבדים שלא נחוצים לאירוע).
באירוע, זה לא שהמטוס שייט ב 50000 רגל ושיגר אלא אחרי תידלוק אווירי בגובה נמוך מייג'ור ווילברט פירסון האיץ חזק את המטוס (מ"ז 76-084) בזווית של לפחות 60 מעלות וכשהגיע לכ 50000 רגל במהירות גבוהה שיגר אותו.
לא היתה לו אינדיקציה לדעת אם היירוט הצליח, את זה NORAD ראו והודיעו.
היום כבר לא צריך מטוסים בשביל ליירט לווינים, יש SM-3, חץ 3 וגם להודים ולרוסים יש אמצעים.
|
ראשית, לפחות מהמקורות שאני ראיתי, גובה השיגור היה נמוך בהרבה:
https://www.thisdayinaviation.com/tag/asm-135/
ציטוט:
From level flight at Mach 1.22, Major Pearson pulled into a 3.8 G zoom to a 65° angle of climb. On reaching 38,100 feet (11,613 meters) and having slowed to 0.934 Mach, the LTV ASM-135 missile was automatically launched. At 1:42 p.m. Pacific Daylight Time, the 30 pound (13.6 kilogram) kinetic interceptor collided with the Solwind P78-1 satellite at an altitude of 345 miles (555 kilometers) and a closing speed of 15,000 miles per hour (21,140 kilometers per hour).
|
לא טענתי שהמשימה הייתה שגרתית, בכל זאת טיסה ושיגור של טיל במשקל המתקרב ל2 טון לעבר החלל ממטוס קרב, ההיגיון אומר שהיו צריכים לעשות כמה אדפטציות : )
על על פנים,הזכרתי את מקרה היירוט של הלויין ע"י הf-15 באמצעות הASAT בתגובתי לקרן-אור בניסיון להמחיש שאין צורך להתאים את גובה המטוס לגובה המטרה על מנת ליירטה, וזאת משום שהמטוס המיירט יכול להימצא בגובה נמוך בהרבה מהמטרה ולשגר לעברה טיל, אשר מהווה אמצעי אופטימלי ליירוט מטרות הנמצאות בגובה רב.
יש דוגמאות הרבה פחות אקזוטיות, מסכים, אך עדיין שווה איזכור לדעתי.
|