רפאל חושפת לראשונה טיל טקטי קטן ומדויק, בעל מבנה ייחודי - ראש ביות STIFF-NECK ללא דו-גימבל. הטיל מהווה נדבך נוסף באסטרטגיה הכוללת של מינהלת מנט"ם להגדרה ולמימוש פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לצרכים המבצעיים של חילות היבשה בארץ ובעולם
ישראל דיפנס | 18/01/2016
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי Cu1 שמתחילה ב "יותר זול , יותר פשוט ,
גימבל..."
אם זה כזה פשוט אז למה לא כולם משתמשים בזה?
כנראה שזה ממש לא פשוט ודווקא מאד מורכב לפיתוח השאלה למה.
מה שאני מנסה להבין זה מה זה אומר בדיוק - מה הרכיבים האלו עושים ומה הם עושים שונה מגימבל.
יתרונות/חסרונות?
מהתשובות אני מבין שלא מדובר במשהו מאד מוכר בתעשיית הטילים - שוב אני עדיין לא מבין איך זה עובד, איך זה שונה ממה שקיים ומה בדיוק היתרונות/חסרונות - יש מישהו שיכול להאיר את עיני?
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי עידו גנוט שמתחילה ב "מהתשובות אני מבין שלא מדובר..."
זאת אומרת לדעת שהמטרה נמצאת בקואורדינטה מסויימת לעומתך, וביצוע חישוב של התאוצות בכיוונים השונים כדי לשמור על המטרה בדיוק במרכז החיישן, אולי בהסתמך על מהירות התגובה הנמוכה של המטרה.
והדור הנוכחי מצלם תמונה - ומנסה להגיע לאובייקט שמסומן באותה תמונה, גם אם הוא זז,
ואז לא משנה מה התאוצות של הטיל, או מהירות המטרה.
בתגובה להודעה מספר 8 שנכתבה על ידי ai22 שמתחילה ב "נשמע שהדור הקודם הסתמך על ניווט אינרציאלי"
מ.. בוא נראה אם אני מבין נכון.
עד עכשיו השתמשו במערכת אינרציאלית ועכשיו משתמשים במערכת מבוססת ניתוח תמונה - אני מניח שזה עובד באמת רק לטווח קצר (כי החיישן של הטיל חייב לראות את המטרה) וזה לא ממש עבד עד עכשיו כי היה צריך כוח מחשוב גדול בנפח קטן במחיר זול.
מעניין אם זה רק לירי יום או שזה איכשהו עובד גם בלילה...
בתגובה להודעה מספר 9 שנכתבה על ידי עידו גנוט שמתחילה ב "מ.. בוא נראה אם אני מבין..."
אני חושב שאנחנו מבלבלים בין שני נושאים.
כן לרפאל יש פטנט נוסף של ניווט לנקודת לייזר שמשלב בנוסף לראש מבוסס גלאי אור גם ראש הדמאתי להשגת דיוק גבוהה יותר.
אבל לדעתי השינוי שמדובר עליו כאן הוא היכולת לקבע גלאי כזה במקום להשתמש בגימבל מסתובב שדואג שישאר תמיד על אותו ציר.
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי עידו גנוט שמתחילה ב "מלבד עניין הגודל לא הבנתי..."
משמעות ראש ביות מגומבל היא:
- חלקים נעים
- חלקים רבים
- חלקים ביצור מדוייק יחסית
- שני מנועים לפחות
- מערכת בקרה
- ג'יירו
- איזון ראש ביות
- נפח גדול לראש הביות
- מנגנוני כשל נוספים
- צריכת הספק נוסף
ועוד, ועוד.
אם אפשר לוותר על כל זה - מורידים את מחיר הטיל ומעלים את אמינותו.
למה לא כולם עושים את זה?
כי זה לא מתאים לכל טיל.
לא כל טיל יכול להרשות לעצמו להסתכל כל הזמן "דרך קשית" ולראות זווית קטנה מאד של כמה מעלות בודדות בלי להסית את הראש.
טילי אוויר אוויר או הגנ"א רוצים לנעול על המטרה ולהסתכל עליה.
בתרחישים אמיתיים היא בד"כ לא מול הטיל אלא בזויות שונות, בהתאם לתרחיש.
בנוסף, צריך להתגבר על כל מיני בעיות טכניות.
למשל רעידות. לצורך הדוגמה, קח מצלמה ותקבע אותה על רכב עם בולמי זעזועים לא ממש מתפקדים ותיסע בשטח.
אחרי זה תנסה להבין מה צילמת.
זה בערך מה שרואה ראש ביות של טיל כאשר הוא לא מגומבל - בקיצור, עבודה לא פשוטה לעיבוד תמונה.
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי איש123 שמתחילה ב "משמעות ראש ביות מגומבל היא:
-..."
קודם כל תודה לכל מי שענה אבל אני חייב להודות שאני עדיין לא 100% מרגיש שהבנתי מה הולך פה (ועל פניו יש פה בהחלט חידוש מעניין ששווה להכיר ולהבין - במגבלות המעט שפורסם).
את המונח גימבל אני מכיר - מהקשרים אחרים כמובן (ראו חתימתי). אני מניח שבהקשר של טילים מדובר על התקן עליו מורכב הרב"ת המסוגל להזיז אותו מכאנית בכדי לעקוב אחר המטרה.
פה אני מבין שוויתרו על התענוג היקר והמורכב הזה לטובת אמצעי (שאני עדיין לא בטוח שהבנתי מה מהותו - האם מדובר בראש אופטי - קרי מצלמה או ברב"ת הדמאתי עם לייזר או משהו אחר - אנא האירו את עיני) אשר משתמש באלגוריתמים בכדי לעקוב אחר המטרה.
עכשיו אם אין לו גימבל אז כפי שכתב איש123 הוא צריך שהטיל יזוז לכיוון שהמטרה זזה אליה בדיוק מאד גדול (לפחות זה מה שאני מבין) - האם זה בהכרח חוסך? האם קל/זול יותר לייצר מנוע מדויק מאשר גימבל מדויק? (לא נשמע לי מובן מאליו). ונניח שהכלי שאתה רודף אחריו זז באופן מאד תזזיתי (נניח איזה רכב מהיר בשטח שנע בין מחסות - האם זה עדיין יעבוד?).
ובאמת מה בלילה? אם זה לייזר אז סבבא אבל האמת שלא ידוע לי על רב"ת הדמאתי של לייזר (יש באמת דבר כזה? איזה טווח יכול להיות לו? הוא צריך לשדר לייזר כל הזמן משמע הוא לא בדיוק פסיבי - יש לזה חסרונות - נשמע לי די כאב ראש). אם זה סתם רב"ת אופטי אז מה קורה בלילה? או שזה חיישן בתחום האינפרה אדום ואז הרזולוציה עשויה להיות בעיה...
בתגובה להודעה מספר 13 שנכתבה על ידי עידו גנוט שמתחילה ב "קודם כל תודה לכל מי שענה אבל..."
ציטוט:
במקור נכתב על ידי עידו גנוט
עכשיו אם אין לו גימבל אז כפי שכתב איש123 הוא צריך שהטיל יזוז לכיוון שהמטרה זזה אליה בדיוק מאד גדול (לפחות זה מה שאני מבין) - האם זה בהכרח חוסך? האם קל/זול יותר לייצר מנוע מדויק מאשר גימבל מדויק? (לא נשמע לי מובן מאליו). ונניח שהכלי שאתה רודף אחריו זז באופן מאד תזזיתי (נניח איזה רכב מהיר בשטח שנע בין מחסות - האם זה עדיין יעבוד?).
כדאי שדיוק הטיל יהיה דומה לדיוק הצבעה של ראש ביות, אבל לא חובה.
אפשר לאבד ולרכוש מחדש מטרה בעזרת ניווט אינרציאלי למשל.
לגבי מטרות תזזיתית - אתה צודק, זה לא מתאים (מזל שטנקים לא תזזיתיים ).
בתגובה להודעה מספר 14 שנכתבה על ידי איש123 שמתחילה ב "[QUOTE=עידו גנוט]
עכשיו אם..."
לא יודע אני עדיין לא מרגיש שהבנתי בדיוק מה הולך פה.
לא יודע אולי יש איזה מניעה לדון בעניין הזה, או שאנשים לא יודעים - מוזר - כי לרוב לפחות לא אמורה להיות בעיה בהבנת העקרונות של טכנולוגיה חדשה ופה כאמור אני לא מרגיש שאני לפחות שם.
אשאל שוב - אנחנו מדברים על רב"ת לייזר או רב"ת עם מצלמה אופטית - והאם זה בכלל העניין פה?
לגבי תזזיתיות - שמע ג'יפ למשל הוא די תזזיתי פוטנציאלית - ברור שזה לא מתאים כרגע לרדוף אחרי טילים, רקטות או מל"טים - אבל הרי אנחנו מדברים פה על פיתוח של טיל נ"ט לטווח קצר.
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי איש123 שמתחילה ב "משמעות ראש ביות מגומבל היא:
-..."
מבלי להכיר לעומק את המצב בתחום האלקטרו-אופטי בימינו: עם ההתפתחויות הטכנולוגיות של היום, אני מניח שניתן לייצר חיישן אופטי במפתח רחב שפועל בתצורת staring array שרואה את התמונה ברציפות ומתמקד בחלק הרלוונטי לפי צרכי המשתמש. כבר לפני עשור או יותר שאלתי את עצמי למה זה לא נכנס לשימוש, אני מניח שאז זה היה פונקציה של מחיר גבוה וטכנולוגיה לא בשלה.
לעבור מ-3 מעלות זווית פתיחה ל- 10: כן, זה אפשרי בעקבות הגדלת הרזולוציה של הגלאים.
כמובן שזה ידרוש וויתור על חלק גדול מיכולות עיבוד התמונה הקיימות היום, אבל אפשרי.
אבל להגיע למצב שבו גלאי יבהה עם זווית פתיחה של 80 מעלות (חצי זווית כמובן) - שזה פחות או יותר מה שרב"ת של טיל אוויר-אויר יכול לראות - אין סיכוי.
תעשה את החשבון ותראה כמה פיקסלים אתה צריך.
בתגובה להודעה מספר 21 שנכתבה על ידי Narion שמתחילה ב "יש סיבה שלא הראו את הנזק שנגרם למטרה?"
תעביר ל1:52 בסרטון ותראה בדיוק מה הנזק לנגמ"ש מבפנים. לא סתם השאירו אותו פתוח.
זה גם מראה באותו הזמן את כושר החדירה של הטיל. בשביל נשק לטווח קצר אני חייב לומר שיש לו כושר חדירה מרשים מאוד.
נראה שיש שם ארבעה לוחות בעובי של לפחות 150 מ"מ כל אחד, ועוד בזוית. כלומר חדירה של משהו כמו, 800+ מ"מ. אחרי החדירה שלהם הסילון ממשיך וחודר נגמ"ש שנמצא בערך מטר הלאה, כלומר הייתה לו אנרגיה לחדור עוד פלדה. אם לא הגזמתי בעובי הלוחות (או שלחילופין הם חלולים וזאת תרמית ) מדובר בכושר חדירה הזוי.
_____________________________________
חתימתכם הוסרה כיוון שלא עמדה בחוקי האתר. לפרטים נוספים לחצו כאן. תוכלו לקבל עזרה להתאמת החתימה לחוקים בפורום חתימות וצלמיות.
בתגובה להודעה מספר 30 שנכתבה על ידי efekt שמתחילה ב "750 אחרי מיגון ריאקטיבי. מיגון "רגיל" - הרבה יותר."
הרש"ק הראשון מתוכנן להפעיל את המיגון הריאקטיבי. לכן עושים אותו קטן על מנת שלא ייקח יותר מקום ושלא יוסיף למשקל ולמחיר.
הרש"ק הראשי עושה את רוב העבודה. לכן אם זה מסוגל לחדור 750ממ אחרי מיגון נפיץ, הייתי אומר שבלי מיגון נפיץ זה 850ממ.
נראה שהמשמעות של ה-STIFF-NECK שהוזכר למעלה הוא וויתור על יכולת התקיפה העילית, וחזרה למסלול ירי שטוח כמו טילי נ"ט מסורתיים. כל הדוגמאות בסרטון המצורף הן של ירי כזה, והאמת היא שזה מסתדר עם היעדר הגימבל שמאפשר לטילים הוותיקים יותר במשפחה לשמור על "קשר עין" גם בעת שלב הנסיקה בירי במסלול תלול.
בתגובה להודעה מספר 37 שנכתבה על ידי סמוראי שמתחילה ב "נראה שהמשמעות של ה-STIFF-NECK..."
לדעתי זה עניין של אלגוריתם,
ומצד שני זה יוריד כנראה את הדיוק של הטיל.
כלומר-
הטיל קורא את נתוני התנועה של המטרה ומתקן מיידית X קריאות בשניה.
תקיפה עילית תדרוש ממנו להעריך את המרחק לחשב תנועה קדימה וY שניות לפני לעלות ולחדש קשר עם המטרה.
עכשיו שאני חושב על זה יש מצב גם שזה מה שתוכנת לצורכי הניסוי.
חדירה אלכסונית היא פחות עמוקה ויש יותר סיכוי להסטה , סביר להניח שרצו להשיג מקסימום חדירה וזה מושג בפגיעה מאוזנת במטרה.
בתגובה להודעה מספר 39 שנכתבה על ידי efekt שמתחילה ב "יותר הגיוני שזה בגלל שזו גרסת ה-SR (כלומר, Short Range) של הטיל"
אני לא חושב,
הרכישה מתבצעת ככל הנראה שהטיל עדיין בזביל,
ומדובר על עד 1500 מטר, לדעתי אפשרי מלבד בטווחים מאוד קצרים, וזה גם משהו שאפשר לתכנת בטווח קצר מסלול רגיל מX ומעלה מסלול זוויתי.
תקיפה עילית זה מונח שכבר דורש רש"ק אחר למשל:
בתגובה להודעה מספר 40 שנכתבה על ידי itamars2 שמתחילה ב "אני לא חושב,
הרכישה מתבצעת..."
הטאו מסתמך על רש"ק שפשוט מונח בצורה שונה על מנת לפגוע בטנק מבלי "לצלול". בזאת למנוע סיבוך פעולה.
טילי ספייק למיניהם משתמשים במבנה קונבנציונלי ו"מתנגשים" בגג הטנק ככה שהרש"ק פועל כמו בכל טיל אחר רק פוגע בגג במקום במקום אחר. יש עשרות סרטונים שאתה יכול לראות.
בתגובה להודעה מספר 40 שנכתבה על ידי itamars2 שמתחילה ב "אני לא חושב,
הרכישה מתבצעת..."
מה שאתה מראה פה זה רש"ק עם מטען קלע מיוחד שפועל בזמן חליפה מעל המטרה.
לעומת זאת לטילי ספייק למיניהם, כפי שנאמר לעיל, וגם ל Javelin האמריקאי, יש רש"ק עם מטען חלול רגיל (טאנדם, לצורך העניין, אבל זה לא משנה) והם בכל זאת יודעים לעשות תקיפה מלמעלה על מטרה שנרכשת בקו ישר, ולא ע"י חליפה מעל המטרה אלא ממש "ברזל בברזל".
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי avifresh שמתחילה ב "Spike SR/טאקט - הדור הבא של טיל הנ"ט"
היום רפאל הביאו סימולטור ודגם של הגילון ליריד ואיפשרו לאנשים להישתמש בהם
הרשמים (המאוד לא מיקצועים שלי)
1 היה רק כוונת טרמית
2 איכות התמונה בטרמית מעולה, בסדר גודל מעל ליובל (בהנחה שהדגם משקף את המציאות)
3 אין זום
4 הארגונומיה של הידיות מאוד נוחה ובלי שום חלק מיתקפל
טיל ה"טאקט" יוצג בביתן החברה ביריד התעסוקה בטכניון במטרה למשוך את הצעירים לעבוד בה. בנוסף יוצב בביתן רכב המרוץ "פורמולה סטודנטים", שפותח בשיתוף פעולה עם מספר פקולטות
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי avifresh שמתחילה ב "Spike SR/טאקט - הדור הבא של טיל הנ"ט"
צבא סינגפור חשף במסגרת אירוע "בית פתוח" שנערך לפני חודש את רכישת הטיל Spike SR. בתמונות נראה שהטיל לא ישוגר מהכתף כפי שפורסם בסרטון של רפאל, אלא ע"ג חצובה קלה. הטיל החדש יחליף את תול"ר קרל גוסטב העתיק שיצא משימוש לאחר עשרות שנות שירות (והוחלף חלקית ע"י מטאדור בשנת 2013).