במקור נכתב על ידי Benjamin Willard
1. אני לא מכיר את סינגפור... ללונדון יש את אחת ממערכות התחבורה הציבורית הכי רציניות בעולם... עם מטרו ענק, ואוטובוסים
ויש שם אגרת גודש, שזה סוג של איסור כניסה עם רכב לעיר.
2. לא אכפת לי מה עומר מואב אומר... הוא סבבה והכל, ועדיין מכוניות זה מגניב.
בסינגפור יש לא מעט אנשים חכמים, מדינת אי צפופה וקטנה , מאפיינים דומים לשלנו. שווה לבדוק לפחות איך הם מתמודדים, לא?
3. לגבי אוטובוסים אתה פשוט טועה. אוטובוסים זה פתרון לא רע, כפתרון משלים למקומות שלא משתלם לבנות אליו תחבורה יותר מסיבית, או לאזורים במרכזי ערים איפה שאפשר לתת להם כל מיני עדיפויות... אבל בגדול אוטובוס זה פתרון יקר איטי ומזהם...
באיזה יקום אוטובוס יקר מרכבת? כביש מחיפה לתל אביב ואוטובוסים שנעים עליו ללא הפרעה יהיה זול מפסי רכבת ורכבות שנוסעות עליו חצי ריקות (או למעשה- ריקות מאזרחים ומלאות בחיילים). אתה יודע כמה רכבת ישראל מסובסדת בכל שנה?
הפתרון של אוטובוסים בקווים אקסקלוסיביים נקרא BRT (שווה גוגל וויקי וכו') זה מאוד נפוץ בדרום אמריקה... וזה בגדול מטרונית.... זה פתרון שהוא זול לטווח קצר, אבל הרבה פחות מוצלח מפתרונות אחרים לטווח ארוך, היתרון העיקרי שלו זה גמישות... רכבת (רגילה בלי דברים יפניים מוזרים) נוסעת פי 2 יותר מהר מ BRT, ובעלות נמוכה בצורה משמעותית לנוסע (מצד שני התשתית עצמה יקרה)...
שוב- רכבת ישראל מסובסדת בצורה מסיבית, הרבה יותר מאשר כל חברות התחב"צ יחד, ואיכשהו החברות הללו מסיעות פי כמה וכמה יותר נוסעים בשנה. אז למה להמשיך להשקיע ברכבת? כדי שישראל כץ יוכל לגזור סרטים בתחנות נטושות? תשתיות כבישים גם ככה נדרשות, אוטובוס עם קדימות יהיה זול הרבה יותר.
אבל זה השוואה של תפוזים לקלמנטינות... חלק מהתוכנית של נט"ע כוללת BRT. ואני מסכים הבחירה בין BRT לרכבת, רכבת קלה (אם הפרדה מפלסית או בלי), או מטרו, צריכה להיות כלכלית נטו... אבל בגדול ככל שנפח הנוסעים גדל כך לרכבת (קלה \ כבדה) יש עדיפות על BRT...
אחלה, ומבחינת נפח האוטובוסים עוקפים את הרכבת פי כמה עשרות. אפשר להשאיר אוטובוסים גדולים בין עירוניים, ובתוך גוש דן להתמקד במוניות שירות (תהית פעם מדוע מחיר הנסיעה במונית שירות דומה לזה באוטובוס למרות שהאוטובוס מסובסד והמונית לא?)
4. איך היתרון של מטרו פחות רלוונטי במקומות עם קרקע בעייתית? כי יותר יקר לחפור שם? חופרים במקומות יותר בעייתיים, בלונדון לדוגמה, איפה שהכל בוץ מהתמזה... והיתרון נשאר בעיינו... אולי מול LRT\ BRT עם הפרדה מפלסית....
למיטב הבנתי בחלק מהמקומות לא ניתן בכלל לחפור, זה לא שזה יעלה יותר יקר. אבל התוצאה אותה תוצאה- רכבת שהיא גם עלית וגם תחתית. תופס שטחים יקרים מעל הקרקע (מצוקת דיור, מישהו?)
מטרו רלוונטי רק בלב גוש דן, בתוכנית (המעפנה) שנט"ע, בונים רכבות קלות, שיורדות מתחת לאדמה רק בלב גוש דן, זאת פשרה סבירה... לא בטוח שבונים מספיק קווים, אבל זה משהו אחר...
אתה משום מה מתעלם מהעלות. אם אני יכול לתת פיתרון אולי טיפה פחות טוב אבל ברבע מהמחיר, זה לא עדיף?
5. הטענה על רכבים אוטונומיים ואובר היא מופרכת. מדובר בסה"כ על מוניות. או במקרה העתידי מוניות חשמליות. אין שום מקום בעולם שמתייחס לדברים האלה כאיזשהו פתרון אפשרי בליגה של Rapid transit (הסעת המונים). אלה רעיונות מגניבים בלי ספק, וכנראה פתרונות משלימים. אבל אני לא רואה שום "מערכת תחבורה אוטונומית עם תאים מרחפים מגניבים שנוסעים על כבלים שלוקחים אותך מהבית" מתחרה ברכבת שיכולה להסיע 3,000 איש, או בקו מטרו שיכול להסיע מיליון אנשים ביום...
ממש לא. היום רכב בן 5 מקומות מסיע אדם בודד לעבודה ונשאר במשך שעות חסר עבודה, תוך שהוא תופס חניה (=מקום יקר שעליו לא ניתן לבנות מגורים או כל דבר אחר). רכב שיעבוד כל היום טוב הרבה יותר מרכב שלא נע כל היום פרט לבוקר ולערב. מבחינת זיהום, דלק, הכל. בתור אחד שטוען שהוא ליברל, למה אתה תומך בגילדת נהגי המוניות בישראל? למה שלא כל אחד יוכל להיות נהג הסעות? במקומות בהם יש ביקוש מספק, יפתח יזם זריז קו מונית שירות, או אוטובוס 50 מקומות. למה אתה חושב שעדיף שפקידי התחבורה יתכננו את המפה?
זה נחמד שאתה מדבר על פתרון בן 100 שנה, אבל עדיין זה הפתרונות לתחבורה עירונית שמשקיעים בו הכי הרבה בעולם (מטרו, טראם, LRT, BRT ). מה לעשות שאנשים ממש מוצלחים בלחיות בתוך מפלצות ענק (ערים)....
כן, כי זה שילוב אכזרי של גילדות, פקידי ממשלה גוזרי סרטים וקיבעון מחשבתי.
6. קשקוש בלבוש... אתה רוצה להשוות מי ממן יותר ממשלות או גופים פרטיים? בנוסף מימון בסגנון כביש 6, או מנהרות הכרמל, הוא ממש לא הוגן בעיניי מהנימוקים בהודעה הקודמת...
כפי שכתבתי- מימון התשתיות מוסט לשוק הפרטי. תשתיות תחבורה, תחנות כוח, מתקני התפלה, אפילו בסיס צבאי/משטרתי. יש לך ספק מי עושה זאת ביעילות גבוהה יותר?
ואתה זוכר מי פרס רכבות בכל ארה"ב, נכון?
7. פרברים? אנשים שגרים מחוץ למטרפוליטנים? הרבה יותר כיף לסוע באוטו מבאוטובוס/מטרו? מה עם קילומטר נסועה (פרטית מול ציבורית)? מה עם קילומטר נסועה פר נוסע?
אני לא נגד תחבורה פרטית...
אני בעד זה שאני אוכל להגיע לעבודה שלי בחצי שעה במקום בשעה וחצי...
התשובה הפשוטה היא שתחבורה ציבורית אף פעם לא תהיה נוחה כמו רכב פרטי, כי גם ללכת 5 דק' לתחנת האוטובוס יכול להיות מכה רצינית, במיוחד במזג אוויר אירופי. ואם נזכור ששם יש תחבורה ציבורית גם בלילה וגם בסופי שבוע וחגים, התשובה אפילו יותר מתמיהה- האם האירופים מחזיקים רכב כי הם יודעים שלא ניתן באמת לסמוך על תחבורה ציבורית? שהיא לא נוחה מספיק?
אתה מוזמן לנסוע לעבודה איך שאתה רוצה, אל תכריח אותי לסבסד לך תחבורה לא יעילה.
|