07-06-2015, 15:25
|
|
|
חבר מתאריך: 09.12.12
הודעות: 146
|
|
פורטר פילטוס – יומן בניה
האם מישהו זוכר את המטוס הזה ששירת זמן קצר יחסית בחיל האוויר ?
הכרותי עם ה- פורטר פילטוס PC-6a החלה בכתבה שפורסמה בשנות הששים בבטאון חיל האוויר. המדובר במטוס תוצרת שוויצריה שתכונתו הבולטת ביותר היא יכולת ההמראה והנחיתה משטחים קצרים ולאו דוקא סלולים. למיטב ידיעתי רק שלושה מטוסים כאלו טסו בשמי ישראל. המטוס הראשון נמסר (כנראה במתנה) לחיל האוויר ע"י תעשיין המנועים היהודי-צרפתי יוסף שידלובסקי, שהיה הבעלים של מפעל המנועים טורבומקה. במקור, שימש המטוס את חברת טורבומקה להדגמת ביצועי המנוע החדש מתוצרתה - ה"אסטזו". כאשר נמסר לחיל האויר הוא נשא עליו עדיין את סמלה של חברת טורבומקה. סכימת הצביעה לא שונתה וכל תקופת שירותו בחיל המשיך ונשא את סמלי טורבומקה. באחת מנחיתותיו נפגע המטוס ועקב כך יצא משירות. במקומו נרכש (או התקבל) מטוס נוסף כזה, המטוס המוצג כיום במוזיאון חיל האויר.
המטוס השלישי שטס בארץ שימש בזמנו את קלוב הצניחה החופשית במנחת הבונים. ביום 24.4.1999 התרסק המטוס מיד לאחר ההמראה בתאונה שגבתה את חייהם של הטייס ושלושה צנחנים ועוד ארבעה צנחנים נפצעו קשה.
הדגם שהתחלתי לעבוד עליו לאחרונה משקף את הגרסא הראשונה של המטוס בארץ. הדגם הוא בקנה מידה 1:33 ומבוסס על דגם שהוצא ע"י מועדון בוני הדגמים האוסטרי. אבל מכיוון שהדגם המקורי הוא של גרסא מתקדמת בהרבה של המטוס, הייתי צריך לשנות לחלוטין ולעצב מחדש מספר חלקים כמו למשל חרטום המטוס, מגן הרוח (השמשה הקדמית), לוח המכשירים ועוד.
לצערי, מצאתי רק מספר תמונות בודדות של המטוס הנ"ל וגם הם רק בשחור-לבן ולכן יתכן שצבעי הדגם והעיצוב שלו אינם מדויקים. (המטוס המוצג כיום במוזיאון בחצרים אינו זהה לגרסא הראשונה וגם סכימת הצביעה שלו אינה מדויקת ולכן אי אפשר להסתמך רק על תמונותיו).
אם יש למשהו מהחברים באמתחתו תמונות משכבר הימים של המטוס או מידע נוסף עליו – אשמח אם ישתף אותי בהם. כל מידע נוסך רק יתרום.
בינתיים הנה תמונת המטוס
|