29-04-2020, 01:25
|
|
|
חבר מתאריך: 16.07.15
הודעות: 4,053
|
|
המנוע מקדימה, כמו שנאמר, לא ייחודי למרכבה, אך המרכבה היא כנראה הטנק שבו מיקום המנוע הוא הקריטי ביותר לתכנון הכולל של הטנק, מבין כל הטנקים שתוכננו עד כה עם מנוע קדמי, פרט אולי לטנק השוודי Strv-103 ללא הצריח, שאולי נראה זר ומוזר, אך בסופו של דבר היה פרויקט יחסית כושל, מאחר ולא ראה המשכיות לעומת טנקים אחרים מתקופתו. אגב, אני זוכר שהיה איזשהו שיתוף פעולה מוזר בין ישראל טל למקבילו השוודי שפיתח את ה-Strv-103 בזמנו.
השפעת מיקום המנוע של המרכבה על מבנה הטנק כמובן גדולה יותר לעומת אחרים מכיוון שכל הטנקים שתוכננו עם מנוע קדמי, תוכננו הרבה לפני המרכבה, והיו פחות מסובכים, ולכן גם היו פחות שיקולים בתכנון לעומת המרכבה בשנות ה-70, ובטח שהיום. יש סיכוי לא קטן שטנקי העתיד יהיו ברובם עם מנוע מקדימה, אך זה תלוי בהתקדמות הטכנולוגית עד סוף העשור הזה.
לכן ניתן לומר בהחלט שהמרכבה היא ייחודית בנושא זה. היא גם הטנק היחיד גם מהדור השני וגם השלישי, שהשתמש במנוע קדמי.
מיקום המנוע, בניגוד לדעה הרווחת, הוא לא השינוי הדרסטי שנלקח במרכבה לעומת טנקים אחרים. או ליתר דיוק, הוא רק סימפטום של כך. מיקום התחמושת מתחת לטבעת הצריח ומאחור, בנוסף ליכולת הטנקיסטים לטעון את הטנק בלי לעזוב את העמדה, הוא היתרון הגדול. הרוב נקטו בשיטה של מיקום רוב התחמושת דווקא בצד הקדמי של התובה, מה שמתמטית ניתן להוכיח גם כמיקום טוב.
אך בסופו של דבר דווקא השיטה האמריקאית ההפוכה לגמרי התבררה כהכי רלבנטית והכי בטוחה, והם נקטו בשיטה של אחסון כל התחמושת דווקא בתוך הצריח, בתוך תאים ממוגנים. אז אפשר לומר שהמבנה הבסיסי של המרכבה היה הימור - כל טנק כלל בתוכו איזשהו הימור עם מיקום התחמושת, בין המרכיבים הקריטיים ביותר באפיון המיגון של הטנק, וכיום יש הרבה תצורות שונות שכולן תוצאה של הפקת לקחים ממלחמת יום כיפור.
|