30-12-2014, 13:16
|
|
|
חבר מתאריך: 13.11.04
הודעות: 16,823
|
|
חימוש על ה A-7D
לאורך השנים רכש ו/או אימץ חהא"א מספר מטוסים שפותחו דווקא על ידי הצי, וזאת למרות היריבות הפוליטית וההסתייגויות המלוות בד"כ פרשיות כאלו, כאשר למקנמרה (שר ההגנה בממשלי קנדי וג'ונסון) כמובן תרומה מכרעת בנושא. בין הדוגמאות המפורסמות הן הפנטום, ה B-66 (ה A-3 של הצי), מסוק ה CH-3 (המבוסס על הסי-קינג) והסקייריידר שאומץ עבור המלחמה בויאטנם. ישנן כמובן גם דוגמאות הפוכות כמו הפיורי המבוסס על הסייבר. לעומת זאת פיתוח ה F-111 כמטוס משותף דווקא נכשל (בדומה להוקר 1154 מעברו השני של האטלנטי). גם טילים כמו הסיידויינדר והספארו החלו את דרכם בצי ואומצו על ידי חהא"א.
הקורסייר של ווט לעד יזכר לעד כמטוס התקיפה הסילוני הקלאסי של אווירית הצי האמריקני, לצד הסקייהוק קודמו בתפקיד. מי זוכר היום שחהא"א רכש כמעט 500 מטוסי תקיפה כאלו והשתמש בהם במשך כמעט רבע מאה, וגם זה רק בגלל תום המלחמה הקרה שהביאה ליציאה מוקדמת משירות. באמצע שנות ה-60 חיפש חהא"א תחליף למטוסי הסופר-סייבר והת'אנדרצ'יף המתיישנים שלו, שני ציים שלימים ישחקו מאד במאכלת הויאטנמית. אפשרות אחת הייתה לרכוש עוד פנטומים אך מטוס זה היה יקר בהרבה הן לרכישה, הן לתחזוקה והן לתפעול (בין היתר בגלל הצוות הכפול) לעומת הדרישה ל "משאית פצצות" בסיסית שתפעל לסיוע כוחות היבשה בטווחים קצרים ובתנאי יום.
באותו זמן הלך והבשיל הקורסייר למטוס תקיפה מעולה ועל כן הבחירה הייתה ברורה ולמעשה נעשתה שנה וחצי לפני שהמטוס נכנס לשירות מבצעי באווירית הצי. מרגע שזה קרה, הוכיח את עצמו הקורסייר הימי כמטוס זול, אמין, שריד, קל להטסה, פשוט לתחזוקה ובעל יכולת נשיאת חימוש אדירה. חהא"א לעומת זאת התבחבש כהרגלו בגלל הדרישה (המובנת) להחליף את המנוע המקורי בספיי הבריטי העוצמתי (בהפוך על הפוך, לאור העובדה שפנטומים עם מנועי ספיי בדיוק החלו להיכנס לשירות באווירית הצי הבריטי!) ולשדרג את המתקון הפרוביזורי המקורי ולכן קיבל את מטוסיו מדגם D רק החל מ 1970.
למרות זאת הספיק הקורסייר של חהא"א ליטול חלק הן בשנה האחרונה של מלחמת ויאטנם, כתחליף של הסופר-סייבר והסקייריידר במשימות סאנדי לליווי מסוקי חילוץ, הן בחילוץ הדמים הכושל של צוות ה "MAYAGUEZ" במאי 1975 (סיפור מעניין בפני עצמו שנכתוב עליו מתישהו בנפרד) ורגע לפני שיצאו משירות עוד הספיקו לזרוק כמה פצצות על אנשי נורייגה במבצע JUST CAUSE ב 1989, אליו נקלעה במקרה טייסת קורסייר של המשמר הלאומי שפרסה בפנמה לטובת תרגיל שתוכנן זמן רב לפני כן. כמו מקביליהם בצי, גם הקורסיירים של חהא"א התגלו כמטוסים אמינים, פשוטים ואפקטיביים במשימתם, שכמעט ולא שודרגו לפני שהוחלפו במטוסי F-16 עם יציאתם משירות ב 1993.
כאמור לאורך שירותו הארוך בחהא"א ולאחר מכן במילואים ובמשמר הלאומי האווירי שימש הקורסייר D כ "משאית פצצות" שנשאה לעתים צמד טא"א להגנה עצמית, כמו המקבילים בצי.
מווריק
מווריק וסיידויינדר
מצררים
סנקאיי
ברזל
|